Nα αγχώνομαι αν το παιδί μου τρώει γλυκά;

Συντάκτης: Flowmagazine

Γνωρίζετε ότι το παιδί σας λατρεύει τα γλυκά και αγχώνεστε επειδή θα βρίσκεται καθημερινά αντιμέτωπο με πολλές λιχουδιές από ζάχαρη. Πρέπει να σας αγχώνει αυτό;

Γιατί τα γλυκά αρέσουν σε μικρούς και μεγάλους;

Η σχέση που έχει ένα παιδί με τη ζάχαρη είναι έρωτας από την πρώτη στιγμή, μιας και το μητρικό γάλα είναι μια πολύ γλυκιά τροφή.

Επίσης ο άνθρωπος από τη φύση του έχει μια τάση προς το γλυκό (κυρίως υδατάνθρακες) κάτι το οποίο είναι απαραίτητο για να έχει ενέργεια και να διατηρηθεί στη ζωή, ενώ αντίθετα αποφεύγει τα πικρά, που είναι συχνά και τα δηλητήρια. Υπάρχει λοιπόν μια γενετική προδιάθεση στο να σας αρέσει η γλυκιά γεύση.

Στην παιδική ηλικία κυρίως που η ανάπτυξη είναι ταχεία, αυξάνουν οι ανάγκες του οργανισμού για θερμίδες. Έτσι, τα παιδιά είναι βιολογικά προγραμματισμένα να αγαπούν τη γλυκιά γεύση, καθώς αυτή τους ωθεί να αποκτήσουν τις αναγκαίες για την ανάπτυξή τους πηγές ενέργειας.

Ακόμη υπάρχει ένα τμήμα του εγκεφάλου, το οποίο ελέγχει τη θέληση για γλυκό και από αυτό εξαρτάται αν θα ενδώσετε στον γλυκό πειρασμό ή όχι. Έτσι τα χαμηλά επίπεδα γλυκόζης του οργανισμού, αυτόματα οδηγούν το παραπάνω τμήμα του εγκεφάλου, να επιθυμεί τρόφιμα υψηλά σε θερμίδες.

Μπορούν να τρώνε γλυκά τα παιδιά;

Τα πρώτα γλυκά τα παιδιά τα γεύονται σε ηλικία 2-3 χρονών, αφού δεν περιέχουν απαραίτητα θρεπτικά της διατροφής τους.

Θα μπορούσατε να δίνατε μικρά γλυκά στο παιδί σας ακόμα και καθημερινά, ειδικά αν πρόκειται για ένα παιδί κινητικό και αδύνατο.

Ακόμα όμως και αν ένα παιδί είναι παχουλό, δεν μπορείτε να αποκλείσετε τα γλυκά από τη διατροφή του, κυρίως επειδή στα παιδιά οι τροφές που είναι απαγορευτικές γίνονται ακόμα πιο επιθυμητές. Άλλωστε, και τα παχουλά παιδιά συμμετέχουν σε κοινωνικές εκδηλώσεις (π.χ. πάρτι, γιορτές κ.λπ.) και δεν μπορούν να στερούνται τα κεράσματα. Θα μπορούσατε λοιπόν να επιτρέπετε στο παχουλό σας παιδί να τρώει ένα γλυκό 2-3 φορές την εβδομάδα.

Nα αγχώνομαι αν το παιδί μου τρώει γλυκά;

Το γλυκό όμως είναι σκόπιμο να καταναλώνεται:

Σε μικρή ποσότητα. Αν δηλαδή πρόκειται για κάτι συσκευασμένο (π.χ. σοκολάτα), είναι καλό να έχετε αγοράσει τη μικρή συσκευασία, αλλιώς να δίνετε στο παιδί μια μικρή μερίδα.

Σε ποικιλία. Να τρώει δηλαδή διαφορετικό γλυκό κάθε απόγευμα και όχι συνέχεια το ίδιο (όχι δηλαδή κάθε μέρα σοκολάτα ή παγωτό, αλλά και ένα γιαούρτι ή ένα χυμό μια άλλη φορά).

Σε χρόνο που είναι επιθυμητό από το παιδί. Το παιδί έχει περισσότερη ανάγκη την κατανάλωση ζάχαρης:

Κατά το πρωινό ξύπνημα. Το πρωί, το ποσό της γλυκόζης στον παιδικό οργανισμό είναι μειωμένο.

Πριν και μετά τη γυμναστική. Θα ήταν καλό μισή ώρα πριν και μισή ώρα μετά να τραφεί με τέτοιου είδους τρόφιμα, ώστε να αθληθεί με πλήρη απόδοση χωρίς να καταβληθεί από το αίσθημα της κόπωσης προφυλάσσοντας ταυτόχρονα τον μυϊκό ιστό.

Όταν μελετά ή προετοιμάζεται για κάποιο τεστ. Ένα διάλειμμα για να καταναλώσει τροφές οι οποίες θα του προσφέρουν ενέργεια μέσω απλών σακχάρων, μπορεί να ενισχύσει τις επιδόσεις του.

Προτάσεις για γλυκά σνακ

Όπως δίνετε βάση στο τι θα φάει το παιδί σας το μεσημέρι, πρέπει να προνοήσετε και για το γλυκό του και αν μπορείτε να το παρασκευάσετε και μαζί με το παιδί. Μερικές υγιεινές και ενδιαφέρουσες προτάσεις είναι:

● 2-3 σπιτικά κουλουράκια ή μπισκότα.

● 1 φέτα κέικ.

● 1 ζελέ, που μπορεί να περιέχει και κομμάτια φρούτων.

● 1 πιατάκι γλυκό του κουταλιού.

● 1 παστέλι.

● 1 φρουτοχυμό.

● 1 μπολ φρουτοσαλάτα με φρούτα, μέλι, κανέλα και ξηρούς καρπούς.

● 1 μιλκ σέικ (αλεσμένα φρούτα με λίγο γάλα).

● 1 γρανίτα.

● 1 μικρή σοκολάτα (μπορεί να είναι “υγείας” ή με ξηρούς καρπούς).

● 1 μικρό παγωτό.

● 1 κεσεδάκι γιαούρτι με μέλι, ξηρούς καρπούς, κομμάτια φρέσκων φρούτων, σπιτική μαρμελάδα, γλυκό του κουταλιού ή τριμμένη φρυγανιά.

● Μία μερίδα σιμιγδαλένιο χαλβά.

● Μία μερίδα ρυζόγαλο.

● Μπανάνα ή φράουλες που θα τις έχουμε βουτήξει σε λιωμένη σοκολάτα.

Πότε τα γλυκά βλάπτουν τα παιδιά;

Όταν γίνεται υπερκατανάλωση, τα γλυκά δρουν ως εχθρός στην υγεία του παιδιού. Έτσι μπορεί να προκαλέσουν:

● Αύξηση βάρους (παχυσαρκία).

● Καταπόνηση των οστών.

● Προβλήματα στα δόντια (τερηδόνα).

● Προβλήματα στην καρδιά.

● Μείωση στην όρεξη του παιδιού για πιο θρεπτικά φαγητά με αποτέλεσμα να παρεμποδίζουν την ομαλή του ανάπτυξη.

● Προδιάθεση σακχαρώδους διαβήτη.

Δε χρειάζεται όμως να φτάσετε και στο άλλο άκρο. Κάποιοι γονείς πιστεύουν ότι η ζάχαρη θα πρέπει να εξαιρείται εντελώς από το παιδικό διαιτολόγιο. Κάτι τέτοιο είναι λάθος! Να θυμάστε «Παν μέτρον Άριστον»

Nα αγχώνομαι αν το παιδί μου τρώει γλυκά;

Τρία βασικά λάθη που πρέπει να αποφύγετε:

«Αν αδειάσεις το πιάτο, θα σου δώσω σοκολάτα». Το φαγητό και ιδιαίτερα τα γλυκά δεν πρέπει να χρησιμοποιούνται σαν μέσο ανταμοιβής και τιμωρίας. Το παιδί πρέπει να μάθει από νωρίς ότι τρώει για να ικανοποιήσει την πείνα του αλλά και τις ανάγκες του οργανισμού του.

«Πάρε μια καραμέλα για να μην κλαις». Το φαγητό σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να χρησιμοποιείται σαν μέσο ανακούφισης από δυσάρεστα συναισθήματα. Έτσι το παιδί, κάθε φορά που θα έρχεται αντιμέτωπο με συναισθήματα όπως λύπη ή απογοήτευση, θα καταφεύγει στο φαγητό και ιδιαίτερα σε γλυκές τροφές με αποτέλεσμα τη διαμόρφωση ενός λανθασμένου μοντέλου διατροφικής συμπεριφοράς.

«Μην τρως γλυκά γιατί θα παχύνεις». Τα παιδιά είναι καλύτερο να τα ενθαρρύνουμε να καταναλώνουν υγιεινές τροφές από το να τους απαγορεύετε να τρώνε τροφές που περιέχουν ζάχαρη, γιατί οι απαγορεύσεις εντείνουν την επιθυμία για τις τροφές αυτές.

Συντάκτης: Flowmagazine,

Influence:

Ο στόχος του flowmagazine.gr είναι να προβάλλει τις θετικές ιδέες, δράσεις και πληροφορίες από την Ελλάδα και τον κόσμο…