Μουσική και αερόβια άσκηση: το κίνητρο για μια αποτελεσματική προπόνηση

Συντάκτης: Γεωργία Λεβεντάκη

Μπορεί η μουσική να μας δώσει το απαιτούμενο κίνητρο για να προπονηθούμε; Σύμφωνα με έρευνες, η μουσική έχει άμεση αλληλεπίδραση με την ψυχολογία ενός ατόμου, όπως επίσης και η τακτική άσκηση έχει ποικίλα οφέλη για την σωματική και την ψυχική υγεία.

Ωστόσο η μουσική και η άσκηση βοηθάει διπλά το άτομο, όχι μόνο χτίζοντας ένα σφριγηλό σώμα αλλά ενισχύει το ανοσοποιητικό και βοηθάει την ψυχική μας υγεία. Έχετε αναρωτηθεί γιατίπολλοί αθλητές, αλλά και οι απλοί γνωστοί μας στο γυμναστήριο φοράνε ακουστικά κατά την προπόνηση τους; Η εξήγηση είναι απλή, γιατί με αυτόν τον τρόπο αλλάζει η διάθεση τους και μεγιστοποιεί τα οφέλη της άσκησης. Σε τι ακριβώς βοηθάει η μουσική κατά την αερόβια άσκηση (και όχι μόνο) θα το δούμε παρακάτω.

Τι κερδίζουμε ακούγοντας μουσική κατά την άσκηση;

Έχετε δει ότι οι ομαδικές προπονήσεις συνοδεύονται από μουσική; Γιατί συμβαίνει αυτό; Πάμε να δούμε! Αρχικά σύμφωνα με έρευνες η μουσική βοηθάει στην διαμόρφωση του χαρακτήρα, η ποιοτική μουσική όμως να το τονίσουμε αυτό. Γιατί όμως μεγιστοποιεί την απόδοση των αθλητών; Οι λόγοι είναι οι εξής:

⦁ Αυξάνει την ταχύτητα σας.
Ακούγοντας ένα αισιόδοξο τραγούδι, εκτός ότι συμβάλει στο να αλλάξει η διάθεση σας, αλλάζει και ο ρυθμός σας. Αυξάνει τον ρυθμό κατά την αερόβια άσκηση, είτε κάνετε απλό περπάτημα είτε κάτι πιο δύσκολο όπως είναι το ποδήλατο. Και αυτό γιατί σύμφωνα με επιστημονικές μελέτες, ακόμα και αν η κίνηση σας δεν ταιριάζει με το ρυθμό της μουσικής, σας βοηθάει να ανεβάσετε τον ρυθμό σας και να αποδώσετε ακόμα καλύτερα.

⦁ Σας κάνει πιο δυνατούς.
Η επίδραση που έχει η μουσική, δεν είναι εμφανής μόνο σε ασκήσεις αερόβιας γυμναστικής, αλλά και σε ασκήσεις που γίνονται με βάρη και με αντιστάσεις. Μάλιστα σύμφωνα με ερευνητές του Πανεπιστήμιου της California στο Fullerton, διαπιστώθηκε ότι οι άνθρωποι που άκουγαν μουσική κατά την διάρκεια ασκήσεων ενδυνάμωσης, είχαν καλύτερη απόδοση, κάνοντας βαθύτερα καθίσματα με μεγαλύτερη δύναμη και ταχύτητα σε σύγκριση με αθλητές που προπονούνται σε περιβάλλον χωρίς μουσική.

⦁ Δίνει την αίσθηση ότι η γυμναστική είναι πιο εύκολη.
Οποιαδήποτε άσκηση επιθυμείτε να κάνετε, ο εγκέφαλος καταγράφει το βαθμό δυσκολίας της κάθε άσκησης. Αυτή η διαδικασία ονομάζεται «αντιληπτή προσπάθεια», όπου οι έντονες ασκήσεις όπως είναι το σπριντ καταγράφονται ως ασκήσεις που απαιτούν μεγαλύτερη προσπάθεια, σε αντίθεση με ασκήσεις χαμηλής έντασης όπως είναι το περπάτημα. Ωστόσο μελέτες έχουν δείξει ότι η άσκηση σε συνδυασμό με μουσική γίνεται πιο εύκολη, ακόμα και αν ο αθλητής επιλέγει να πιέσει τον εαυτό του περισσότερο. Υπάρχει η εξής θεωρία που εξηγεί αυτό το φαινόμενο σύμφωνα με την οποία ο εγκέφαλος έχει συγκεκριμένο περιθώριο για την προσοχή που μπορεί να δώσει. Κατά αυτόν τον τρόπο η μουσική καταλαμβάνει το περισσότερο μέρος της προσοχής του, με αποτέλεσμα να αφιερώνει λιγότερο χώρο για να καταγράψει το βαθμό δυσκολίας μίας άσκησης.

⦁ Ενισχύει την διάθεση.
Ακούγοντας μουσική κατά την προπόνηση, δεν βοηθάει μόνο στο να φαίνεται η άσκηση πιο εύκολη, αλλά συμβάλει στο να απολαύσετε περισσότερο την προπόνηση καθώς αλλάζει και την διάθεση σας. Δεν παίζει ρόλο αν η μουσική είναι γρήγορη ή αργή, αρκεί να είναι το είδος της μουσικής που σας αρέσει ώστε να το ευχαριστηθείτε περισσότερο. Η καλή διάθεση δεν βοηθάει μόνο την ζωή μας αλλά μας βοηθάει και στην προπόνηση και λειτουργεί ανασταλτικά για τις αθλητικές κακώσεις. Με άλλα λόγια όσο πιο συγκεντρωμένοι είστε, τόσο γλιτώνετε ανεπιθύμητους τραυματισμούς σε γόνατο και ώμο.

⦁ Σας δίνει κίνητρο.
Νιώθετε ότι δεν έχετε διάθεση για γυμναστική; Ότι σήμερα είστε σε κακή διάθεση, νιώθετε κουρασμένοι και έτοιμοι να εγκαταλείψετε; Αντί να τα παρατήσετε, πηγαίνετε γυμναστήριο, βάλτε μουσική, όποιο κομμάτι θέλετε χωρίς περιορισμούς και έτσι είναι πολύ πιθανόν να αλλάξετε διάθεση και να ολοκληρώσετε την προπόνηση με περισσότερη ευχαρίστηση. Επίσης το άκουσμα της αγαπημένης σας μουσικής σας βοηθάει να μπείτε σε ένα εβδομαδιαίο πρόγραμμα και να συνεχίσετε να προσπαθείτε, κοινώς σας δίνει το κίνητρο που χρειάζεστε.


Δείτε ακόμα: 9 super tips για να βρεις το κίνητρό σου για τη γυμναστική!


Πως μπορείτε να κάνετε την καλύτερη επιλογή στην μουσική;

Μα αυτό είναι πολύ απλό επιλέξτε κομμάτια τα οποία θα ταιριάζουν με τον ρυθμό της άσκησης που θα κάνετε. Αν επιθυμείτε να κάνετε πιο έντονη άσκηση, βρείτε κομμάτια που έχουν ρυθμό μεταξύ 155 και 180 παλμούς (beats) ανά λεπτό. Το ίδιο ισχύει και στην περίπτωση που θέλετε να κάνετε γιόγκα η pilates, που απαιτούν περισσότερη ισορροπία και ηρεμία, σ’ αυτήν την περίπτωση, επιλέξτε κομμάτια που σας χαλαρώνουν με χαμηλό ρυθμό.

Η μουσική προκαλεί ένα έντονο ερέθισμα στο νευρικό σύστημα, και βοηθάει τους ασκούμενος να ανταπεξέλθουν στην προπόνηση τους, τονώνοντας το σώμα και το μυαλό, τους χαλαρώνει αλλά τους κάνει να ξεχνάνε οποιαδήποτε αίσθηση πόνου.

Η μουσική έχει τόσα οφέλη και ευεργετικές ιδιότητες όχι μόνο στην γυμναστική αλλά γενικότερα στην ζωή. Ακούγοντας μουσική, αποκτάμε κίνητρο, πεισμώνουμε, χαλαρώνουμε και γενικότερα αλλάζει η διάθεση μας.

Πηγή

Συντάκτης: Γεωργία Λεβεντάκη,

Influence:

Αρθρογράφος του flowmagazine.gr.