Μήπως είστε κι εσείς dietaholic;

Συντάκτης: Βάνα Νικολαΐδου, Συντάκτρια - Κειμενογράφος

Influence:

Γνωρίζετε τους alcoholics, τους shopaholics, τους workaholics. Είτε τον ακούτε πρώτη φορά είτε κάπου τον έχει πάρει το αυτί σας είτε ακόμα διαβάζοντας αυτό το άρθρο βλέπετε κάπου τον εαυτό σας, υπάρχει και ένας νέος συγγενής όρος, οι dietaholics. Είναι αυτοί που ακολουθούν πιστά κάθε δίαιτα που γίνεται της μόδας, όσο ανορθόδοξη, επικίνδυνη, αποτελεσματική ή μη μπορεί να είναι, χωρίς να εξετάσουν το ενδεχόμενο αν τους ταιριάζει ή όχι, αλλά την εφαρμόζουν επειδή τη διάβασαν σε κάποιο περιοδικό, τη βρήκαν στο διαδίκτυο, την άκουσαν στην τηλεόραση ή απλά επειδή την εφάρμοσε κάποιος διάσημος σταρ και κατάφερε να χάσει τα περιττά κιλά του σε χρόνο ρεκόρ.

Το προφίλ

Όλα αυτά είναι πολύ καλά για να είναι αληθινά και δυστυχώς οι dietaholics στη μάχη τους για το τέλειο σώμα αγνοούν πολλές βασικές λεπτομέρειες. Βασανίζονται από τα σύγχρονα πρότυπα που θέλουν το σώμα αδύνατο για να χαρακτηριστεί όμορφο, τέλειο και αποδεκτό από τους άλλους. Οι άνθρωποι αυτοί κατακρίνουν τους παχύσαρκους ή έστω όσους έχουν κάποια περιττά κιλά, είναι τελειομανείς και παθαίνουν πανικό λίγο πριν το καλοκαίρι. Σπάνια ασκούνται, συνήθως δεν έχουν σχέση με κάποια σωματική δραστηριότητα γιατί αν είχαν, θα γνώριζαν έστω και στοιχειωδώς πώς λειτουργεί το ανθρώπινο σώμα και ίσως είχαν μια επίσης στοιχειώδη διατροφική πειθαρχία.

Αντίθετα, είναι πρόθυμοι να εφαρμόσουν οποιοδήποτε πρόγραμμα πέσει στην αντίληψή τους κρίνοντάς το ιδιοφυές (όσο μονοφαγικό, στερητικό, μονότονο, παράξενο ή επικίνδυνο κι αν είναι), αφού έχουν αναλώσει πολύτιμο χρόνο στην έρευνα για να το βρουν. Η εξάρτησή τους από αυτά τα «πολλά υποσχόμενα» προγράμματα ξεφεύγει από τα όρια. Η μάχη με τα κιλά γίνεται εμμονή, συνήθως έχουν διαστρεβλωμένη εικόνα για τον εαυτό τους και χαμηλή αυτοπεποίθηση, κι έτσι κάθε φορά που βρίσκουν την «τέλεια δίαιτα» πέφτουν με τα μούτρα, ανακτούν την αισιοδοξία τους, διαφορετικά πέφτουν σε κατάθλιψη, απελπισία, γίνονται έντονα κυκλοθυμικοί και νιώθουν να πιέζονται ψυχολογικά. Χρησιμοποιούν ασύστολα και ανεξέλεγκτα σκευάσματα αδυνατίσματος αδιαφορώντας για το ποιόν τους και το φαγητό τούς γίνεται εμμονή.

Μήπως είστε κι εσείς dietaholic;

Η πραγματική εικόνα τους αλλάζει κάθε τρεις και λίγο με ανοδικές όμως τάσεις. Χάνουν και παίρνουν κιλά σε χρόνους ρεκόρ κι αυτή η επαναπρόσληψη οδηγεί τελικά στην παχυσαρκία με τον φαύλο κύκλο της αναζήτησης των χαμένων κιλών να εντείνεται. Δε γνωρίζουν ότι το μόνο που καταφέρνουν είναι να χάνουν υγρά και μυικό ιστό, επιβραδύνοντας το μεταβολισμό τους. Οι καύσεις τους μειώνονται, η συντήρηση σε αυτό το χαμηλό βάρος είναι βραχυπρόθεσμη, οπότε με το που ξανατρώνε κανονικά, ξαναπαίρνουν τα ίδια κιλά και ίσως και περισσότερα. Οι αυξομειώσεις αυτές, το φαινόμενο «γιο-γιο», επιπλέον εξασθενούν τον οργανισμό και το ανοσοποιητικό σύστημα, προκαλούν απώλειες θρεπτικών συστατικών και αναιμία, ρίχνουν το σίδηρο και τον κάνουν επιρρεπή σε οποιαδήποτε λοίμωξη ή ασθένεια.

______________________

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Βρείτε το βασικό μεταβολικό ρυθμό σας και ακολουθήστε μια φυσικοπαθητική υγιεινή δίαιτα

______________________

Στην πραγματικότητα υπάρχει ένα 80% των ενηλίκων παγκοσμίως που σε κάποια φάση της ζωής του έχει υποβληθεί σε κάποιου είδους δίαιτα ή «διατροφή» με τη συντριπτική πλειοψηφία να απαρτίζεται από γυναίκες. Λίγο πολύ όλες περνούν από διαστήματα απρόσεκτης διατροφής που εναλλάσσονται με αντίστοιχα πλήρους αφοσίωσης σε κάποιο διατροφικό πρόγραμμα με αρχή μέση και τέλος.

Ωστόσο, ας μη βιαστούμε να θεωρήσουμε ότι οι μανιώδεις οπαδοί των διαιτών πάσχουν από μια ανάλογη διατροφική διαταραχή με αυτή των ανορεκτικών ή των βουλιμικών. Το να είναι κανείς dietaholic είναι περισσότερο φιλοσοφία, πεποίθηση και στάση ζωής, όπως ακριβώς γίνεται με τους vegans, τους χορτοφάγους και τις υπόλοιπες ομάδες με συγκεκριμένο προφίλ και διατροφικές συνήθειες, χωρίς αυτό να σημαίνει όμως, ότι δεν μπορεί να τεθεί σε κίνδυνο ακόμα και η ζωή του, αν προβεί σε άκρως επικίνδυνες για τον οργανισμό πρακτικές.

Συντάκτης: Βάνα Νικολαΐδου, Συντάκτρια - Κειμενογράφος

Influence:

Έχει σπουδάσει Οικονομικές Επιστήμες στο Εθνικό & Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών και είναι κάτοχος Executive Diploma in Marketing Management…