Με τον κανόνα 3-6-9-12 τα παιδιά του διαδικτύου μπορούν να γίνουν τα παιδιά της αλάνας!

Συντάκτης: Κωνσταντίνα Δημητρίου

Τα παιδιά έχουν γεννηθεί σε μια εποχή όπου όλα έχουν να κάνουν με την τεχνολογία. Περιτριγυρίζονται από το διαδίκτυο, τα κινητά τηλέφωνα, τα tablets, την τηλεόραση, τα βιντεοπαιχνίδια. “Το διαδίκτυο έγινε η κεντρική πλατεία για τα παιδιά μας σε ένα παγκόσμιο χωριό που φτιάξαμε εμείς”.

Άραγε η εποχή της αλάνας έφυγε ανεπιστρεπτί; Τι να πρωτοθυμηθώ το κρυφτό, το κουτσό, την μπάλα, το τρέξιμο, το μήλο, τα αγαλματάκια, τις αυγοδρομίες, τους κλέφτες κι αστυνόμους, την μέλισσα με τα μελισσόπουλα, το λάστιχο ή μήπως το σκοινάκι… Με μόνο σύμμαχο την φαντασία μας, με γέλιο, με ίντριγκες γέμιζε η καθημερινότητά μας! Κι όχι μόνο γέμιζε, αν δεν βράδιαζε δεν μπαίναμε στο σπίτι, τώρα δεν βγαίνουν απ’ το σπίτι!

Οι ειδικοί υποστηρίζουν πως για να δημιουργήσεις μια σχέση αμοιβαίας κατανόησης με το παιδί σου πρέπει να κτίσεις την σχέση σου εποικοδομητικά, δηλαδή να περάσετε χρόνο μαζί, να παίξετε, να γελάσετε, να διαβάσετε. Το ρήμα ακούω στην ζωή μας παίζει πολύ σημαντικό ρόλο, είτε πρόκειται για τις διαπροσωπικές σχέσεις, είτε πρόκειται για τα παιδιά, πρέπει να νιώσουν ότι τα ακούτε και ότι τα λαμβάνετε σοβαρά υπόψιν! Επίσης πότε μην επιδεικνύετε ψεύτικο ενθουσιασμό γιατί αν πέσει στην αντίληψή τους, σίγουρα θα απογοητευτούν και θα τους δώσετε το λάθος παράδειγμα!

Σίγουρα έχετε ακούσει για τον χρυσό κανόνα 3-6-9-12, θεμελιωτής του ο Serge Tisseron, γνωστός από το 2008, Γάλλος Ψυχίατρος, διδάκτωρ Ψυχολογίας και ερευνητής σε πανεπιστήμιο της Γαλλίας εργάζεται πάνω από 20 χρόνια στις σχέσεις παιδιού – εικόνας και μέχρι στιγμής μετρά πάνω από 40 περίπου δικά του βιβλία.

Τί μας συμβουλεύει να κάνουμε:

Το παιδί δεν πρέπει να έχει επαφή με οθόνες κάτω των 3 ετών, δεν πρέπει να ασχοληθεί με βιντεοπαιχνίδια κάτω των 6 ετών, καθόλου διαδίκτυο χωρίς επίβλεψη για παιδιά κάτω των 9 ετών και κανένα κοινωνικό δίκτυο για παιδιά κάτω των 12 ετών. Έχει επισημάνει “καμία οθόνη δεν είναι κακή από μόνη της, όλα εξαρτώνται από το πώς θα μπει στην ζωή του παιδιού.”

Πριν την ηλικία των 3 ετών έχει σημασία η σχέση που θα αναπτυχθεί με το παιδί και όχι η οθόνη. Οι επιπτώσεις στο παιδί είναι τεράστιες αφού γίνεται πιο δύσκολο να αναπτύξει και να αποκτήσει γλωσσικές δεξιότητες, έτσι όσο περισσότερο χρόνο περνά μπροστά από την οθόνη τόσο λιγότερο μιλά. Επηρεάζει την προσοχή και την συγκέντρωσή του, ενισχύει την αδράνειά του. Εγκυμονούν κίνδυνοι να υποφέρει από έλλειψη συναισθηματικής νοημοσύνης.

Ο Tisseron εισηγείται τα παιδιά κάτω των 6 χρονών να μην έχουν δικά τους τάμπλετς ή να ασχολούνται με βιντεοπαιχνίδια και πρέπει να μάθουν την έννοια της επικοινωνίας, της αλληλεπίδρασης, την έννοια παιχνίδι όπως εμείς το ζήσαμε! Για να αναπτυχθεί σωστά ο εγκέφαλος, ο χαρακτήρας και να αποκτήσει υγιή προσωπικότητα!

Σίγουρα κάποια πράγματα μπορεί να είναι ιδεατά, αλλά δεν είναι εφικτά! Το να μην έχει καμιά επαφή ένα παιδί είναι σχεδόν ανέφικτο στις μέρες που διανύουμε, όμως μπορείτε να οριοθετήσετε τον χρόνο ασχολίας του. Να δώσετε αξία στις δραστηριότητες και στα εκπαιδευτικά  παιχνίδια που εξασκούν και αναπτύσσουν τον εγκέφαλο!

Για τα παιδιά κάτω των 9 ετών η χρήση του διαδικτύου πρέπει να γίνεται μόνο με επίβλεψη. Θα αναρωτιέστε πώς, αφού η τεχνολογία έχει εξελιχθεί τόσο και το παιδί μου μέχρι τα εννιά δεν θα έχει ούτε κινητό ούτε tablet;  Όμως σκεφτείτε πως μόλις το παιδί σας αποκτήσει μια τέτοια συσκευή η χρήση του θα είναι ανεξέλεγκτη και δεν θα μπορείτε να επέμβετε γιατί ο κύριος υπεύθυνος θα είστε εσείς.

Μέχρι τα 9 θα πρέπει να ξέρει τους 3 βασικούς κανόνες του διαδικτύου:

  • Ό,τι τοποθετείς εκεί γίνεται δημόσιο,
  • ότι τοποθετείς εκεί μένει εκεί για πάντα και
  • ότι βλέπεις δεν είναι πάντα αλήθεια.

Για τα παιδιά κάτω των 12 κανένα κοινωνικό δίκτυο. Επιβάλλεται να μιλήσετε για την παρενόχληση και τον εκφοβισμό στον χώρο του διαδικτύου, για το κατέβασμα παιχνιδιών – εφαρμογών, την πειρατεία. Μόνο αν γνωρίζει θα μπορεί να προστατευτεί.

Μπορείτε να σχεδιάστε τον εβδομαδιαίο χρόνο σας και όχι τον καθημερινό, να οριοθετήσετε την χρήση και μπορείτε όλοι το βράδυ να αφήνετε τις συσκευές σας σε ένα συγκεκριμένο χώρο για να αποφύγετε την χρήση τους πριν από την ώρα του ύπνου.

Μέσα στην πίεση και στο τρέξιμο της καθημερινότητας, πρέπει να κλέψετε  λίγο χρόνο, και να ασχοληθείτε πραγματικά με το παιδί σας. Μόλις το δείτε να του δοθείτε ολοκληρωτικά, σωματικά και ψυχικά. Να του δείξετε το ενδιαφέρον σας και με τρυφερότητα να το ακούσετε.  Απλά βάλτε στο μυαλό σας, σαν να έχετε να το δείτε αρκετό καιρό.

Σύμφωνα με έρευνες το να ακούτε τα παιδιά σας μπορεί να είναι και το πιο γερό θεμέλιο στην σχέση σας. Ο στόχος σας πρέπει να είναι “ακούω και καταλαβαίνω τι λέει το παιδί μου”,  γιατί μην ξεχνάτε πως εσείς είστε το πρότυπό του και σίγουρα ο πιο σημαντικός άνθρωπος στην ζωή του.

Το μόνο σίγουρο τα παιδιά μας δεν θα είναι όπως ήμασταν εμείς στην ηλικία τους, και δεν θα γίνουν οι ίδιοι ενήλικες. Πρέπει όμως να μάθουν την αξία του να διασκεδάζουν σε φυσικό περιβάλλον σε πραγματικές πλατείες.

Πόσο χάσμα υπάρχει μεταξύ των παιδιών της αλάνας και των παιδιών του διαδικτύου; Ας σπρώξουμε κι ας ωθήσουμε τα παιδιά μας να είναι πραγματικά ευτυχισμένα με άλλες διαδραστικές ασχολίες, να μάθουν τα ταλέντα τους, ανακαλύπτοντάς τα από μικρά. Εξηγείστε τους και θα σας ακούσουν, κάνετε την διασκέδαση πραγματικότητα αφιερώνοντας χρόνο και μην απαγορεύετε, απλά προσφέρετε λύσεις στους προβληματισμούς και στις ανησυχίες τους.

Εφαρμόστε τον κανόνα 3-6-9-12 και δείτε την ζωή τους να αλλάζει! Μόνο έτσι τα παιδιά του διαδικτύου θα μπορέσουν να γίνουν έστω και για λίγο τα παιδιά της αλάνας και να πάρουν μια γεύση από το πώς μεγάλωσαν οι δικοί τους γονείς. Είναι στο χέρι όλων και ίσως να δουν πόσο όμορφος είναι πραγματικά ο κόσμος μακριά από τις οθόνες!

Συντάκτης: Κωνσταντίνα Δημητρίου,

Influence:

Αρθρογράφος του flowmagazine.gr.