Μαθήτριες στη Ρουάντα παλεύουν ενάντια στον σεξισμό

Συντάκτης: Μαρίνα Σίσκου

Influence:

Οι γυναίκες υφίστανται διακρίσεις λόγω του φύλου τους σε όλο τον κόσμο, ακόμα και στον «πολιτισμένο κόσμο». Αλλά το να είσαι κορίτσι και μάλιστα με ειδικές ανάγκες σε σχολείο της Ρουάντα, δίνει άλλη διάσταση στην έννοια σεξισμός. Δείτε πώς παλεύουν οι μαθήτριες ενός σχολείου ενάντια στις διακρίσεις εναντίον τους.

Η Δημοκρατία της Ρουάντα είναι μία χώρα που το 1994 είχε βρεθεί στο επίκεντρο του παγκόσμιου ενδιαφέροντος, λόγω της Γενοκτονίας της Ρουάντα με πάνω από μισό εκατομμύριο Τούτσι νεκρούς από τους Χούτου λόγω της εθνοτικής σύρραξης.

Από το 1994, η Ρουάντα έχει καταγράψει αξιοσημείωτη πρόοδο ανεβαίνοντας στην 5η κατάταξη στον Παγκόσμιο Δείκτη Διαφοράς μεταξύ των Δύο Φύλων.

Η Ρουάντα έχει επιδιώξει κοινωνικό-πολιτικές μεταρρυθμίσεις προς όφελος των μη προνομιούχων ομάδων. Για παράδειγμα, έχει προβεί σε συνταγματικές μεταρρυθμίσεις που προβλέπουν τη συμμετοχή των γυναικών με ειδικές ανάγκες στο Κοινοβούλιο της χώρας.

Άλλες πρωτοβουλίες παρόμοιας φύσης αφορούν την πρόσβαση σε εννιάχρονη εκπαίδευση υπό την αιγίδα του προγράμματος “Nine Year-Basic Education Program”.

Παρά τις προοδευτικές προσπάθειες για ένταξη ωστόσο, τα κορίτσια με κινησιακές δυσκολίες της χώρας παλεύουν με την εγγενή αδικία της κοινωνικής δομής που εξακολουθεί να δίνει προτεραιότητα στην κυριαρχία των αγοριών στην εκπαίδευση.

Σύμφωνα με την περιγραφή μίας μαθήτριας, της Τζόι:

«Φαίνεται ότι προφανώς τα αγόρια επικρατούν σε κάθε συζήτηση και απάντηση στο σχολείο. Είναι συνηθισμένο φαινόμενο να γελοιοποιούν όσα κορίτσια κάνουν απλά λάθη.

Επίσης, φράσεις όπως έτσι είναι τα κορίτσια, ή κάνει σαν άντρας ακούγονται συχνά όταν κάποια κοπέλα υπερασπίζεται τον εαυτό της».

Τα κορίτσια όμως παλεύουν. Αυτό προέκυψε από μία έρευνα που συμπεριλαμβάνει συνεντεύξεις εκ βαθέων με μαθήτριες που έχουν κινητικά προβλήματα, καθώς και με ενδιαφερόμενους φορείς της κοινότητας.

Μαθήτριες στη Ρουάντα παλεύουν ενάντια στον σεξισμό

Μαθήτριες με ειδικές ανάγκες πολεμούν ενάντια στην κυριαρχία των αγοριών στην εκπαίδευση

Η έρευνα που αφορούσε τον τρόπο με τον οποίο τα κορίτσια με ειδικές ανάγκες αντιστέκονται και αμφισβητούν την κυριαρχία των αντρών στο σχολείο πραγματοποιήθηκε στο αρχαιότερο και μεγαλύτερο σχολείο της Ρουάντα, το σχολείο της Gatagara.

Αρχικά, το 1962 το σχολείο ιδρύθηκε ως κέντρο αποκατάστασης. Το 1973 άνοιξε τις πόρτες του σε παιδιά με διάφορες ειδικές ανάγκες, ενώ πλέον υποδέχεται παιδιά με αναπηρίες.

Τα αποτελέσματα της έρευνας δείχνουν ότι τα κορίτσια αντιστέκονται στην κυριαρχία των αγοριών στην εκπαίδευση, είτε με διεκδίκηση κατά μέτωπο και αντιμετώπιση της προκατάληψης, είτε μέσω λεπτότερων τακτικών αντιμετώπισης. Με τον τρόπο αυτό αμφισβητούν την κυριαρχία των αγοριών και τα στερεότυπα, ενώ επικυρώνουν την ικανότητά τους ως ηγέτιδες σε ένα ανδροκρατούμενο περιβάλλον.

Στρατηγικές Αντίστασης

Παλεύοντας με την ανισότητα λοιπόν, τα κορίτσια επιστρατεύουν δύο ξεχωριστές τακτικές, την αμυντική και την ανατρεπτική αντίσταση.

Η αμυντική αντίσταση

Η στάση αυτή ενέχει την αμφισβήτηση των αγοριών, τη διεκδίκηση και την απόκτηση εξεχόντων ρόλων στη σχολική ηγεσία καθώς και την υπεράσπιση για την πρόσληψη περισσότερων καθηγητριών και βοηθητικού προσωπικού θηλυκού γένους. Ως παράδειγμα, διατείνεται η εικοσάχρονη Ρουθ, τελειόφοιτη μαθήτρια λυκείου:

«Είναι γνωστό ότι αγόρια και κορίτσια με αναπηρία πρέπει να προσπαθούν αδιάκοπα μέσα στην κοινωνία

Στο σχολείο, ωστόσο δεν υπάρχει ισότητα…

Δε φοβάμαι ν’ αμφισβητώ τα αγόρια στην τάξη μου.

Γνωρίζω ότι είμαι έξυπνη, ίσως και κάτι περισσότερο.

Επιθυμώ μία καλύτερη ζωή για εμάς και ποιοτικότερη σχολική ζωή.

Το να είσαι κορίτσι στη Ρουάντα είναι δύσκολο από μόνο του, πόσω μάλλον να είσαι ένα άπορο κορίτσι με αναπηρία».

Μαθήτριες στη Ρουάντα παλεύουν ενάντια στον σεξισμό

Τα κορίτσια αμφισβητούν την εξουσία και τα στερεότυπα και επικυρώνουν την ηγετική τους ικανότητα

Η Ρενέ, μία δεκαοχτάχρονη μαθήτρια της δευτέρας Λυκείου τονίζει τη σημασία της δίκαιης σχέσης των φύλων μεταξύ ανθρώπων με αναπηρία. Τοποθετείται ως εξής:

«Τα κορίτσια με ειδικές ανάγκες μπορούν να τα καταφέρουν καλύτερα και να συνεισφέρουν περισσότερα στη χώρα, φτάνει μόνο να τούς δοθεί η δυνατότητα να διακριθούν στο σχολείο και όχι να αποτελούν αντικείμενα οίκτου λόγω των προβλημάτων τους».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΗ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ ΠΑΤΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ΕΠΟΜΕΝΗ ΣΕΛΙΔΑ

Σελίδες: 1 2

Συντάκτης: Μαρίνα Σίσκου,

Influence:

Σπούδασα Αγγλική Φιλολογία και εργάζομαι ως εκπαιδευτικός, μεταφράστρια και επιμελήτρια κειμένων…