Η δυσλεξία εκφράζεται με ασυνήθιστα επίμονη δυσκολία κυρίως στην ανάπτυξη των δεξιοτήτων της ανάγνωσης και της ορθογραφίας. Η δυσλεξία δεν …
Μαθησιακές δυσκολίες σε ενήλικες και σε παιδιά.
Οι μαθησιακές δυσκολίες μπορούν να επηρεάσουν άτομα όλων των ηλικιών. Tα προβλήματα και οι επιπτώσεις των μαθησιακών δυσκολιών μπορεί να είναι διαφορετικά για τα παιδιά και τους ενήλικες.
Σημάδια μαθησιακών δυσκολιών στα παιδιά
Για τα παιδιά, οι μαθησιακές δυσκολίες μπορεί να δυσκολέψουν το να συμβαδίσουν ακαδημαϊκά με τους συνομηλίκους τους και μπορεί να οδηγήσουν σε απογοήτευση και προβλήματα συμπεριφοράς. Τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες μπορεί, επίσης, να δυσκολεύονται με τις κοινωνικές αλληλεπιδράσεις και να έχουν χαμηλή αυτοεκτίμηση. Είναι σημαντικό να λαμβάνουν την κατάλληλη υποστήριξη και προσαρμογή προκειμένου να επιτύχουν ακαδημαϊκά και συναισθηματικά.
Σημάδια μαθησιακών δυσκολιών σε ενήλικες
Για τους ενήλικες, οι μαθησιακές δυσκολίες μπορεί να συνεχίσουν να επηρεάζουν την ικανότητά τους να μαθαίνουν και να επεξεργάζονται πληροφορίες. Ωστόσο, οι ενήλικες μπορεί να έχουν αναπτύξει μηχανισμούς αντιμετώπισης και στρατηγικές που τους βοηθούν να αντισταθμίσουν τα μαθησιακά τους προβλήματα. Μπορεί, επίσης, να έχουν περισσότερη εμπειρία ζωής και πόρους, όπως υποστήριξη από φίλους και οικογένεια, για να τους βοηθήσουν να διαχειριστούν τη μαθησιακή τους δυσκολία.
Είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι κάθε άτομο με μαθησιακές δυσκολίες είναι μοναδικό και οι επιπτώσεις μπορεί να διαφέρουν σημαντικά ανάλογα με το άτομο.
Οι 5 πιο κοινές μαθησιακές δυσκολίες είναι:
- Δυσλεξία
Η δυσλεξία είναι η πρώτη μαθησιακή δυσκολία που επηρεάζει άτομα όλων των ηλικιών. Επηρεάζει τις δεξιότητες ανάγνωσης και γλωσσικής επεξεργασίας ενός ατόμου.
Ορισμένα συμπτώματα της δυσλεξίας περιλαμβάνουν:
- Αντιστροφή της θέσης των γραμμάτων
- Δυσκολία με τη φωνολογική επίγνωση (η ικανότητα να αναλύονται οι λέξεις στους ήχους που τις αποτελούν)
- Δυσκολία στην κατανόηση κειμένου
- Καθυστερημένη ομιλία
- Διαταραχή ακουστικής επεξεργασίας και δυσκολία στην εκμάθηση νέου λεξιλογίου ή ομοιοκαταληξίας.
Έχοντας διαταραχές στην οπτική επεξεργασία μπορεί να έχουν πρόβλημα στην κατανόηση οδηγιών
Επηρεάζει την ορθογραφία, την αντιγραφή από κείμενο, τη διόρθωση, την κατανόηση της ανάγνωσης.
Διαβάστε επίσης: Η παιδαγωγική αντιμετώπιση μαθητών με δυσλεξία στο σχολείο
- ΔΕΠΥ
Η ΔΕΠΥ, ή Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας, είναι μια νευροαναπτυξιακή διαταραχή που επηρεάζει την ικανότητα ενός ατόμου να προσέχει, να ελέγχει την παρορμητικότητα και να ρυθμίζει το επίπεδο υπερκινητικότητάς του. Είναι η δεύτερη πιο συχνή μαθησιακή δυσκολία και μπορεί να επηρεάσει άτομα όλων των ηλικιών, αν και διαγιγνώσκεται συχνότερα στα παιδιά.
Πάνω από 6 εκατομμύρια παιδιά διαγιγνώσκονται με Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής/Υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ)
Η ΔΕΠΥ δυσκολεύει τη συγκέντρωση, γεγονός που μπορεί να οδηγήσει ένα παιδί να αποσπάσει την προσοχή των άλλων γύρω του σε μια τάξη. Πολλά παιδιά με ΔΕΠΥ τιμωρούνται για κακή συμπεριφορά, αλλά δεν μπορούν να ελέγξουν τις πράξεις τους.
Η ΔΕΠΥ, αν δεν αντιμετωπιστεί, μπορεί να επηρεάσει την ικανότητα ενός ατόμου να επιτύχει ακαδημαϊκά και κοινωνικά και μπορεί να οδηγήσει σε προβλήματα στις σχέσεις και την απασχόληση.
Τα συμπτώματα της ΔΕΠΥ περιλαμβάνουν δυσκολία στην προσοχή, παρορμητικότητα και υπερκινητικότητα.
- Αδυναμία να καθίσει κανείς ακίνητος
- Αποδιοργάνωση ή λήθη
- Δυσκολία στο να παραμένουν ήσυχοι και προσεκτικοί
- Έλλειψη κινήτρων
- Εναλλαγές της διάθεσης ή συναισθηματικά ξεσπάσματα
- Δυσαριθμησία
Η δυσαριθμησία είναι μια μαθησιακή δυσκολία που επηρεάζει τις μαθηματικές δεξιότητες. Μπορεί να δυσκολέψει ένα άτομο να κατανοήσει μαθηματικές έννοιες, να εκτελέσει αριθμητικούς υπολογισμούς και να λύσει μαθηματικά προβλήματα.
Πολλοί άνθρωποι αντιπαθούν τα μαθηματικά, αλλά είναι τελικά σε θέση να τα κατανοήσουν με αρκετή εξάσκηση. Η δυσαριθμησία είναι πιο σοβαρή επειδή διαγιγνώσκεται μια μαθησιακή δυσκολία που καθιστά δύσκολη την κατανόηση ακόμη και των πιο βασικών μαθηματικών εννοιών. Δεδομένου ότι τα μαθηματικά βασίζονται στον εαυτό τους, τα παιδιά με δυσαριθμησία μπορεί να μείνουν πίσω και να αγωνίζονται να καλύψουν το χαμένο έδαφος για χρόνια.
Τα συμπτώματα της δυσαριθμησίας μπορεί να περιλαμβάνουν:
- Τα άτομα με δυσαριθμησία δυσκολεύονται να κατανοήσουν τις μαθηματικές έννοιες, δυσκολεύονται στις βασικές αριθμητικές πράξεις (όπως η πρόσθεση, η αφαίρεση, ο πολλαπλασιασμός και η διαίρεση) και δυσκολεύονται στις πιο σύνθετες μαθηματικές δεξιότητες (όπως η άλγεβρα και η γεωμετρία).
- Δυσκολεύονται με μαθηματικές έννοιες όπως η μέτρηση, ο χρόνος και η εκτίμηση
- Να μην είναι σίγουροι για το πώς να κάνουν βασικά μαθηματικά προβλήματα
- Δυσκολία στην τήρηση της σειράς των πράξεων
- Βρίσκουν δύσκολο να μετρήσουν και να ομαδοποιήσουν τους αριθμούς μεταξύ τους
- Δυσγραφία
Η δυσγραφία είναι μια μαθησιακή δυσκολία που επηρεάζει την ικανότητα του ατόμου να γράφει. Μπορεί να εκδηλωθεί ως δυσκολία στην ορθογραφία, κακός γραφικός χαρακτήρας ή δυσκολία να αποτυπώσει τις σκέψεις στο χαρτί.
Η δυσγραφία μπορεί να οφείλεται σε διάφορους παράγοντες, όπως νευρολογικές παθήσεις, αναπτυξιακές καθυστερήσεις ή δυσκολίες στις λεπτές κινητικές δεξιότητες.
Τα συμπτώματα της δυσγραφίας μπορεί να περιλαμβάνουν:
- Δυσκολία με τη γραπτή έκφραση
- Ακατάστατος γραφικός χαρακτήρας
- Πολύς χρόνος για να γράψει κανείς
- Δυσκολία στην έκφραση των σκέψεων με σαφή δομή προτάσεων
- Κακή γραμματική
- Προβλήματα οργάνωσης των σκέψεων και των ιδεών στο γραπτό λόγο,
- Δυσκολίες οργάνωσης σελίδων, κεφαλαίων, βιβλίων
- Δυσπραξία
Η δυσπραξία είναι μια νευρολογική διαταραχή που επηρεάζει την ικανότητα του ατόμου να σχεδιάζει και να συντονίζει τις κινήσεις. Μπορεί να επηρεάσει τις λεπτές κινητικές δεξιότητες, όπως η γραφή ή το δέσιμο των κορδονιών των παπουτσιών, καθώς και τις αδρές κινητικές δεξιότητες, όπως η ισορροπία και ο συντονισμός.
Η δυσπραξία μπορεί επίσης να επηρεάσει την ικανότητα ενός ατόμου να επεξεργάζεται πληροφορίες και να εκτελεί εργασίες με τη σωστή σειρά. Συχνά αναφέρεται ως αναπτυξιακή διαταραχή συντονισμού (DCD) και θεωρείται ότι προκαλείται από προβλήματα στην ικανότητα του εγκεφάλου να επεξεργάζεται πληροφορίες σχετικά με την κίνηση και τον συντονισμό. Η δυσπραξία μπορεί να διαγνωστεί μέσω ενός συνδυασμού ιατρικών και εκπαιδευτικών αξιολογήσεων και η θεραπεία μπορεί να περιλαμβάνει φυσικοθεραπεία, εργοθεραπεία και εξειδικευμένες εκπαιδευτικές υπηρεσίες.
Παρόλο που η δυσπραξία είναι μια κατάσταση που επηρεάζει τις κινητικές δεξιότητες κάποιου, εξακολουθεί να έχει τη δυνατότητα να παρεμποδίζει την επίδραση της συγκεκριμένης μάθησης.
Η δυσπραξία επηρεάζει κυρίως τις δεξιότητες συντονισμού χεριού-ματιού. Η δυσπραξία παρουσιάζεται με διαφορετικό τρόπο σε κάθε πάσχοντα, αλλά ορισμένα συμπτώματα περιλαμβάνουν κακή ισορροπία και δυσκολία στις λεπτές κινητικές εργασίες.
Άλλες κοινές μαθησιακές δυσκολίες
- Διαταραχές ακουστικής και οπτικής επεξεργασίας
Οι διαταραχές ακουστικής και οπτικής επεξεργασίας είναι νευρολογικές καταστάσεις που μπορεί να προκαλέσουν δυσκολία στην επεξεργασία πληροφοριών από τον ήχο και την όραση. Αυτό μπορεί να προκληθεί από εγκεφαλική βλάβη, όπως διάσειση ή μπορεί να οφείλεται σε γενετική διαταραχή. Αυτά τα προβλήματα μπορεί να σας δυσκολέψουν να μάθετε να διαβάζετε και να γράφετε, ειδικά αν δυσκολεύεστε να διακρίνετε τους ήχους των γραμμάτων ή των λέξεων. Μπορεί επίσης να σας εμποδίσει να κατανοήσετε μαθηματικές έννοιες όπως οι αναλογίες και τα ποσοστά, επειδή δεν παρουσιάζονται οπτικά με τον ίδιο τρόπο που παρουσιάζονται οι λέξεις σε μια σελίδα.
Οι δυσκολίες στην ακουστική επεξεργασία συχνά διαγιγνώσκονται λανθασμένα ως ΔΕΠΥ, επειδή και οι δύο περιλαμβάνουν ελλιπή προσοχή. Ωστόσο, με τα προβλήματα ακουστικής επεξεργασίας η προσοχή σας δεν περιπλανιέται επειδή υπάρχει κάτι άλλο που ανταγωνίζεται για την εστίασή σας· απλώς σας είναι πολύ δύσκολο να συγκεντρωθείτε σε οτιδήποτε.
- Προβλήματα εκτελεστικής λειτουργίας (κακός προγραμματισμός και ιεράρχηση προτεραιοτήτων)
Η διαταραχή της εκτελεστικής λειτουργίας είναι επίσης συχνή. Η EFD δεν είναι μια συγκεκριμένη διαταραχή, αλλά μάλλον ένας όρος που χρησιμοποιείται για να περιγράψει δυσκολίες με τις εκτελεστικές λειτουργίες που δεν οφείλονται σε άλλες ιατρικές ή ψυχιατρικές καταστάσεις.
Η διαταραχή της εκτελεστικής λειτουργίας (EFD) είναι ένας όρος που χρησιμοποιείται για να περιγράψει μια σειρά δυσκολιών με τις εκτελεστικές λειτουργίες, οι οποίες είναι νοητικές δεξιότητες που μας βοηθούν να σχεδιάζουμε, να εστιάζουμε την προσοχή μας, να θυμόμαστε οδηγίες και να κάνουμε πολλαπλές εργασίες. Αυτές οι δεξιότητες είναι σημαντικές για την οργάνωση, την ιεράρχηση και την ολοκλήρωση των εργασιών, καθώς και για τη ρύθμιση των συναισθημάτων και των συμπεριφορών.
Τα άτομα με EFD μπορεί να αντιμετωπίζουν δυσκολίες με μία ή περισσότερες εκτελεστικές λειτουργίες, και αυτό μπορεί να επηρεάσει την ικανότητά τους να αποδίδουν καλά στο σχολείο, στην εργασία και σε άλλους τομείς της ζωής.
Ο προγραμματισμός και η ιεράρχηση προτεραιοτήτων είναι σημαντικές για τις σχολικές εργασίες, την εργασία, τη ζωή γενικά, τις σχέσεις και την υγεία. Ο κακός προγραμματισμός οδηγεί σε χαμένες προθεσμίες, ξεχασμένες συναντήσεις, ανολοκλήρωτες εργασίες και κακή απόδοση στη δουλειά ή στο σχολείο. Η κακή ιεράρχηση προτεραιοτήτων οδηγεί στην αδυναμία επιλογής μεταξύ ανταγωνιστικών δραστηριοτήτων ή εργασιών που πρέπει να ολοκληρωθούν πρώτα. Οι μαθητές με προβλήματα εκτελεστικής λειτουργίας μπορεί να δυσκολεύονται να καθορίσουν ποιες εργασίες έχουν προτεραιότητα έναντι άλλων, όταν πλησιάζουν ταυτόχρονα πολλές ημερομηνίες λήξης.
Όταν έρχεται η ώρα για κοινωνικές συναναστροφές, όπως πάρτι ή γάμοι (που απαιτούν να βάζετε προτεραιότητες στον χρόνο σας), αυτή η δυσκολία μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα όταν πολλοί άνθρωποι θέλουν την προσοχή σας ταυτόχρονα. Μπορεί να μην ξέρετε πόση ώρα θα διαρκέσει η κάθε συζήτηση. Οπότε δεν ξέρετε πόσο χρόνο πρέπει να πάρει το κάθε άτομο, μέχρι να εκνευριστεί επειδή αγνοείται από εσάς, δείχνει σημάδια απογοήτευσης στον τόνο της φωνής του, ενώ περιμένει μια απάντηση από εσάς που δεν έρχεται ποτέ μέσα στο αναμενόμενο χρονικό διάστημα (ή ποτέ).