Λειτουργικό Τρόφιμo No. 5: Λιναρόσπορος

Συντάκτης: Ελένη Αλεξάνδρα Μιχαλοπούλου

Είναι ένα τόσο δα σποράκι, με απίστευτη όμως δύναμη και καταπληκτικές ιδιότητες! Ο λόγος για το λιναρόσπορο: μόλις 1-2 κουταλάκια του γλυκού από αυτό το χρυσό ή καστανό σπόρο την ημέρα, μπορούν  να μεταμορφώσουν το σώμα και τη λειτουργία ολόκληρου του οργανισμού! Ας δούμε γιατί και πώς.

Ένα σποράκι ιστορίας

Από τη στιγμή που οι Βαβυλώνιοι ξεκίνησαν να τον καλλιεργούν το 3.000 π.Χ., τα νέα για τις θαυματουργές ικανότητες του λιαναρόσπορου άρχισαν να διαδίδονται και έκτοτε κατέκτησαν τον κόσμο! Οι αρχαίοι Αιγύπτιοι χρησιμοποίησαν λιναρόσπορο τόσο σαν τροφή όσο και σαν φάρμακο, και τον 8ο μ.Χ. αιώνα, ο Φράγκος βασιλιάς Καρλομάγνος (από τους πατέρες του δυτικού ευρωπαϊκού κόσμου) τόσο υπερθεμάτιζε τη δύναμη του λιναρόσπορου ώστε να θεσπίσει νόμους που υποχρέωναν τους υπηκόους του να τον καταναλώνουν τακτικά!

Διατροφική υπερδύναμη

Πρόκειται για ένα από τα ισχυρότερα αντιοξειδωτικά της φύσης:  είναι πλούσιος σε βιταμίνη Ε και πολυφαινόλες – ουσίες που μάχονται και εξουδετερώνουν τις υπεύθυνες για τη γήρανση ελεύθερες ρίζες. Έτσι, η κατανάλωσή του συστηματικά διατηρεί την επιδερμίδα ελαστική, σφριγηλή και λαμπερή.

Ο λιναρόσπορος είναι αποθήκη άλφα λινολεϊκού οξέος (ALA)∙ η λιπαρή αυτή ουσία είναι πρόδρομος μιας μορφής των περίφημων ω-3 λιπαρών που υπάρχει στο ιχθυέλαιο. Για το λόγο αυτό, ο λιαναρόσπορος θεωρείται άριστη τροφή και συνιστάται για την αντιμετώπιση της επώδυνης ενδομητρίωσης, αλλά και άλλων φλεγμονωδών νόσων, όπως η ρευματοειδής αρθρίτιδα.

Επίσης λόγω της υψηλής του περιεκτικότητας σε αντιφλεγμονώδη καλά λιπαρά, ο λιναρόσπορος είναι μια από τις τροφές-«κλειδιά» για την αντιμετώπιση και τη θεραπεία του υποθυρεοειδισμού, μιας και η επαρκής πρόσληψη καλών λιπαρών είναι απαραίτητη για την καλή λειτουργία του θυρεοειδή αδένα και ολόκληρου του ενδοκρινικού συστήματος.

Συμπτώματα όπως αυτά της απώλειας μαλλιών, το ξηρό δέρμα, το αίσθημα κόπωσης ακόμα και η κακή ψυχική διάθεση περιορίζονται ή εξαλείφονται με τακτική κατανάλωση λιναρόσπορου, μεταξύ άλλων.

Εξίσου αποτελεσματικός είναι ο λιναρόσπορος στον περιορισμό ή την εξάλειψη των δυσάρεστων προεμμηνορρυσιακών συμπτωμάτων: καταφέρνει να απαλύνει τον πόνο που συχνά συνοδεύει τις ημέρες πριν την περίοδο, δεσμεύοντας το περίσσευμα οιστρογόνων και μειώνοντας τα επίπεδά τους.

Αποτελεί τον φύλακα της καρδιάς και της καλής λειτουργίας του καρδιαγγειακού συστήματος: βοηθά στη μείωση της χοληστερόλης και στην πρόληψη της αρτηριοσκλήρωσης, ενώ συμβάλλει στον έλεγχο της υπέρτασης. Διατηρεί σε σταθερά επίπεδα τη γλυκόζη στο αίμα και έτσι αποτρέπει αυτές τις ακατάσχετες λιγούρες για κάτι γλυκό που απειλούν την υγεία και τη σιλουέτα σας!

Καλή πηγή υψηλής ποιότητας φυτικής πρωτεΐνης (2 γραμμάρια ανά κουταλιά της σούπας), ο λιναρόσπορος είναι επίσης πλούσιος σε μαγνήσιο που συμβάλει στη χαλάρωση των μυϊκού και του νευρικού συστήματος, στην καταπολέμηση του στρες, στην πρόληψη ή βελτίωση των ημικρανιών και στην αντιμετώπιση της αϋπνίας και των διαταραχών του ύπνου. Επιπλέον, η υψηλή περιεκτικότητα του λιναρόσπορου σε ασβέστιο, τον καθιστά σύμμαχο των γυναικών με κίνδυνο εμφάνισης οστεοπόρωσης, ιδίως κατά την περίοδο της εμμηνόπαυσης.

Τέλος, καθότι σπουδαία πηγή φυτικών ινών, ο λιναρόσπορος είναι ιδανικό φυσικό φάρμακο για ανακούφιση από τη δυσκοιλιότητα: δεν υπάρχει αποτελεσματικότερη αγωγή από το να μουλιάσετε μια κουταλιά της σούπας λιναρόσπορο σε ένα ποτήρι νερό για αρκετές (4 – 12) ώρες. Στραγγίστε και πιείτε το – θαυματουργό!

Για τα εντυπωσιακά οφέλη του λιναρόσπορου, δείτε επίσης:

https://www.flowmagazine.gr/15_threptika_sustatika_me_antikarkiniki_i_antimetastatiki_drasi/

https://www.flowmagazine.gr/idanikes_trofes_gia_katapolemisi_tis_katathlipsis/

https://www.flowmagazine.gr/trofes_elegxoun_piesi/

https://www.flowmagazine.gr/doste_telos_ston_efialti_tis_kuttaritidas/

Ένα topping… πασπαρτού!

Δεν υπάρχει πιο «βολικό» σποράκι απ’ αυτό του λιναριού – πάει με όλα! Δοκιμάστε το στο πρωϊνό, προσθέτοντας ένα κουταλάκι του γλυκού στο μπωλ των δημητριακών. Ρίξτε μια κουταλιά της σούπας στη σούπα ή τη σαλάτα, ή κοπανίστε τη στο γουδί και αναμείξτε τη με τα υπόλοιπα υλικά του ντρέσιγκ. Συμπεριλάβετε το λιναρόσπορο στο μείγμα για το πολύσπορο ψωμί ή το κέϊκ που θα ψήσετε. Πασπαλίστε με λιναρόσπορο ψητά λαχανικά ή ένα γιαούρτι που θα περιχύσετε με όποιο άλλο υγιεινό υλικό σας αρέσει (φρέσκα ψιλοκομμένα φρούτα, ξηρούς καρπούς ή μέλι) για ένα χορταστικό βραδινό.

Συντάκτης: Ελένη Αλεξάνδρα Μιχαλοπούλου,

Influence:

Οι ακαδημαϊκοί τίτλοι σπουδών της είναι στη νομική επιστήμη και η πολυετής επαγγελματική της εμπειρία στο λειτούργημα της δικηγορίας…