Έχετε προσόντα ή χαρίσματα που οι άλλοι δείχνουν να μην τα αναγνωρίζουν; Μήπως δυσκολεύεστε να προβάλλετε τον εαυτό σας, γιατί …
Λάθη που μπορούν να βλάψουν το προσωπικό σας brand το 2023
Το προσωπικό σας brand είναι ένα περιουσιακό στοιχείο που πρέπει να φροντίσετε και να χτίσετε. Σε αυτό το άρθρο, θα αποκαλύψουμε τα συνήθη λάθη που μπορεί να το βλάψουν και μερικές πρακτικές συμβουλές για το προσωπικό brand.
Δεν είστε ο εαυτός σας
Παρόλο που τα brands είναι τα τελικά προϊόντα των προσπαθειών μάρκετινγκ, η παραποίηση είναι μια απελπιστική στρατηγική σε μακροπρόθεσμη προοπτική. Ο σημερινός κόσμος είναι εξαιρετικά ανοιχτός – οι κοινωνικές πλατφόρμες, όπως το Facebook ή το Instagram, θολώνουν τα όρια μεταξύ ιδιωτικής και δημόσιας ζωής, οπότε κανείς δεν μπορεί πια να κρυφτεί.
Οι Millennials, οι οποίοι αποτελούν το κυρίαρχο μέρος της παγκόσμιας αγοραστικής δύναμης από το 2023, είναι πολύ επιφυλακτικοί απέναντι στις απομιμήσεις. Επιπλέον, το 84% υποστηρίζει ότι το παραδοσιακό μάρκετινγκ τους απομακρύνει – απλά δεν εμπιστεύονται τις διαφημίσεις.
Οι καταναλωτές θέλουν να βλέπουν ένα ανθρώπινο πρόσωπο να στέκεται πίσω από ένα προϊόν ή μια υπηρεσία, και οι παγκόσμιες τάσεις – θετικότητα του σώματος, φυσική ομορφιά, διαφορετικότητα, επίδειξη ατελειών, συζήτηση για ψυχικές διαταραχές – αντικατοπτρίζουν το δίκαιο αυτής της δήλωσης. Έτσι, τώρα, το επιτυχημένο personal branding έχει να κάνει με την προβολή της πραγματικής ζωής και όχι με το να προσποιείσαι ότι είσαι κάποιος άλλος.
Δεν παίρνετε στα σοβαρά το personal branding
Μόλις εισέλθετε στο δημόσιο χώρο, π.χ. γίνετε blogger στο YouTube, πολιτικός ή influencer στο Instagram, πρέπει να προσέχετε τι θα πείτε και τι θα εμφανίσετε.
Τα τελευταία χρόνια έχουν δείξει πόσο εξαιρετικά δυσμενής μπορεί να είναι μια τιμωρία για ανάρμοστη συμπεριφορά – από τις δημόσιες «διώξεις» διασημοτήτων για τυχαία σχόλια μέχρι την κουλτούρα της ακύρωσης. Μια απλή απρόσεκτη φράση σε μια συνέντευξη ή στο Twitter και η φήμη καταστρέφεται – θυμηθείτε μόνο τις περιπτώσεις με την JK Rowling, τον John Galliano και πολλούς άλλους.
Όταν αναπτύσσετε μια προσωπική μάρκα, η επικοινωνία σε όλα τα επίπεδα και οι δημόσιες σχέσεις πρέπει να είναι μια καλά μελετημένη στρατηγική και όχι μια ανεξέλεγκτη κουβέντα με συνδρομητές ή τον Τύπο.
Δεν έχετε μία προσωπική στρατηγική επωνυμίας
Η προσωπική επωνυμία περιλαμβάνει εσωτερικά και εξωτερικά χαρακτηριστικά του εαυτού και το ένα δεν μπορεί να διαχωριστεί από το άλλο. Για να δημιουργήσετε ένα συνεπές και κερδοφόρο εμπορικό σήμα, πρέπει να χρησιμοποιήσετε μια ολοκληρωμένη προσέγγιση:
- καθορίστε το επίπεδο προβολής (ειδικός σε εξειδικευμένη θέση/βιομηχανία, το αγόρι/κορίτσι της διπλανής πόρτας, ένας παγκόσμιος σούπερ σταρ κ.λπ.)
- καθορίστε το κοινό-στόχο και
- αναπτύξτε στρατηγική.
Η τελευταία περιλαμβάνει:
- κανάλια επικοινωνίας πρώτης προτεραιότητας
- τη δική σας σφραγίδα ή κάτι που σας διαφοροποιεί από χιλιάδες άλλες μάρκες – τρόπο ζωής, βαθιά εξειδίκευση ή εξαιρετικά επιτεύγματα.
- σχέδιο περιεχομένου – γενική ατζέντα, καλυπτόμενα θέματα, περιεχόμενα, χρονοδιαγράμματα, δικτύωση με διαμορφωτές κοινής γνώμης – στην αρχή της ανάπτυξης της προσωπικής σας μάρκας μπορεί να θέλετε να προωθηθείτε από influencers.
Δεν παράγετε το δικό σας περιεχόμενο
Τα δημοφιλή κανάλια YouYube έχουν πάνω από 1.000 βίντεο και τα διαδικτυακά περιοδικά, τα blogs και οι εκπαιδευτικές πλατφόρμες παράγουν εκατομμύρια άρθρα καθημερινά. Αν δεν μπορείτε να υπερπαραγάγετε αυτόν τον όγκο περιεχομένου, θα πρέπει να αναπτύξετε βαθιά εξειδίκευση σε κάποιο συγκεκριμένο θέμα και να γίνετε ένας πολύ εξειδικευμένος ειδικός για να ακουστείτε.
Ας πούμε, ο στόχος είναι να κρατήσετε έναν τίτλο «γκουρού της μαγειρικής» για εσάς. Ωστόσο, υπάρχουν ήδη εκατοντάδες εξαντλητικά βίντεο μαγειρικής, σεμινάρια, διαλέξεις από αναγνωρισμένους άσους του κλάδου, όπως ο Gordon Ramsay ή ο Jamie Oliver.
Μια διέξοδος μπορεί να είναι – να επικεντρωθείτε σε κάποιες ακριβείς συνταγές, όπως πίτες με πατάτες, και να καλύψετε 100% το θέμα με μοναδικό και υψηλής ποιότητας περιεχόμενο. Αφού αποκτήσετε έναν σημαντικό αριθμό οπαδών, μπορείτε να επεκτείνετε την τεχνογνωσία, παραμένοντας ωστόσο κοντά στο βασικό θέμα.
Δεν είστε συνεπείς με το προσωπικό branding
Τα προβλήματα προκύπτουν όταν κάποιος προσπαθεί να ικανοποιήσει τους πάντες και απευθύνεται σε ένα ευρύ κοινό. Στην πραγματικότητα, αυτή είναι μια στρατηγική χωρίς αποτέλεσμα, καθώς:
- κανείς δεν θα είναι απόλυτα ικανοποιημένος με την προσωπική σας επωνυμία και
- το κοινό που θα αποκτήσετε θα είναι ετερόκλητο και θα είναι δύσκολο να επιτύχετε την αντίδρασή του στο περιεχόμενο και να προσελκύσετε χορηγούς διαφημίσεων.
Για να πετύχετε με την αυτοπροβολή, παραμείνετε συνεπείς και συγκεντρωμένοι – αποφασίστε μία ενιαία γραμμή συμπεριφοράς και ακολουθήστε την.
Ακόμη και αν στο μέλλον μπορεί να χρειαστούν μερικές προσαρμογές, το κεντρικό μέρος της ταυτότητας του προσωπικού brand θα πρέπει να παραμείνει ανέγγιχτο. Εξάλλου, για αυτό ακριβώς σας θαυμάζει το κοινό.
Διαβάστε επίσης: 6 αποτελεσματικοί τρόποι για να δημιουργήσετε το δικό σας brand στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης
Δεν αγοράζετε λίστες επαφών
Για να προσεγγίσετε το κοινό, χρειάζεστε πρώτα επαφές. Ένας απλός τρόπος για να τις αποκτήσετε είναι να αγοράσετε προ-συλλεγμένες βάσεις δεδομένων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή τηλεφώνου. Ωστόσο, αυτό είναι ένα επικίνδυνο εγχείρημα, επειδή μπορεί να λάβετε πλαστά ή σπασμένα δεδομένα και μια δέσμη δυσάρεστων συνεπειών ως αποτέλεσμα – από μάταια έξοδα μέχρι παραβιάσεις του GDPR και τιμωρίες για την παράνομη διακίνηση ανεπιθύμητης αλληλογραφίας.
Η συλλογή επαφών με δικά σας μέσα δεν είναι τόσο δύσκολη, και υπάρχουν πολλά προσιτά εργαλεία, όπως το Snov.io ή άλλα, που κάνουν όλη τη δουλειά.
Το μόνο που έχετε να κάνετε είναι να ανεβάσετε μια λίστα με διευθύνσεις URL ιστότοπων ή ονόματα εταιρειών στο εργαλείο αναζήτησης ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και θα αρχίσει να συλλέγει πληροφορίες από τον ιστό.
Στη συνέχεια το λογισμικό θα ξεκινήσει αυτόματα την επαλήθευση. Έτσι, θα έχετε μια καθαρή λίστα επαφών – χωρίς προσωρινές, σπασμένες, ανορθόγραφες, λανθασμένες και άλλες ενοχλητικές διευθύνσεις ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.
Χρήση προεπιλεγμένων υπογραφών email
Οι μικρές λεπτομέρειες κάνουν τη διαφορά. Μία από τις συμβουλές για την προσωπική επωνυμία που πρέπει να λάβετε υπόψη σας είναι η προσθήκη μιας μοναδικής υπογραφής για τις αλληλογραφίες ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που περιλαμβάνει μια όμορφη φωτογραφία, το κατάλληλο κείμενο, τα χρώματα και τις γραμματοσειρές.
Οι υπογραφές δεν είναι απλώς κοινή ευγένεια· αν σχεδιαστούν σωστά, θα εκφράζουν τη συνολική φωνή της μάρκας. Εκτός αυτού, δεν χρειάζεται απαραίτητα να προσλάβετε έναν σχεδιαστή για να τις φτιάξετε – υπάρχουν πολλές μηχανές δημιουργίας υπογραφών, όπως η Mysignature.io, που δημιουργούν υπογραφές ηλεκτρονικού ταχυδρομείου υψηλής ποιότητας σε δευτερόλεπτα.
Επιλογή της ποσότητας έναντι της ποιότητας
Οι ποσότητες επιτρέπουν να κερδίζετε περισσότερα, αλλά μόνο υπό την προϋπόθεση ότι η κλιμάκωση δεν επηρεάζει την ποιότητα των όσων λέτε ή παράγετε. Μερικές φορές, είναι προτιμότερο να επιλέξεις να γίνεις Ferrari και να κατασκευάζεις μόνο 9.000 αυτοκίνητα ετησίως, παρά να γίνεις ένας κατασκευαστής αυτοκινήτων χαμηλής ποιότητας με εκατομμύρια οχήματα στα αζήτητα.
Αν δεν έχετε την πολυτέλεια να παρέχετε περιεχόμενο υψηλής ποιότητας δύο φορές την εβδομάδα περίπου, κάντε στην άκρη και κρατήστε τη συχνότητα που δεν θα τραυματίσει τη φήμη σας.
Υποσχέσεις αλλά όχι αποτελέσματα
Αυτό είναι το χειρότερο μοντέλο συμπεριφοράς που μπορείτε να επιλέξετε, εκτός αν ο στόχος είναι να γίνετε γνωστός ως απερίσκεπτος άνθρωπος. Η ανεντιμότητα μπορεί να οδηγήσει σε άσχημες συνέπειες, ειδικά για τα δημόσια πρόσωπα ή αυτά που εργάζονται σε υπηρεσίες. Για παράδειγμα, οι δικηγόροι τιμωρούνται με πειθαρχικά μέτρα εάν στερούνται ακεραιότητας, παραβλέπουν τη δεοντολογία του κλάδου ή παραπλανούν τους πελάτες.
Η ανακρίβεια είναι ένα ασαφές ζήτημα, ιδίως στην Πολιτική. Η Χίλαρι Κλίντον, για παράδειγμα, λέει ότι μερικές φορές υιοθετεί τη «δημόσια» γνώμη, ακόμη και αν αυτή μπορεί να έρχεται σε αντίθεση με την «ιδιωτική» της γνώμη.
Τα ανεκπλήρωτα λόγια μπορεί να καλύπτουν θετικά κίνητρα, αλλά αυτό είναι ένα φιλοσοφικό ζήτημα – αν υπάρχει το λευκό ψέμα. Έτσι, για την ανάπτυξη ενός προσωπικού εμπορικού σήματος να συνοδεύετε πάντα τα λόγια με πράξεις.
Κάνετε τα πάντα μόνοι σας
Για να κάνετε τα πράγματα ποιοτικά, πρέπει να αναθέτετε αρμοδιότητες. Δεν μπορεί κανείς να είναι ειδικός σε όλους τους τομείς – από τη διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού μέχρι το μάρκετινγκ. Τώρα, τα πρότυπα ποιότητας για το περιεχόμενο είναι τόσο υψηλά που ακόμη και μια μικρή εμπορική επιχείρηση απαιτεί μια ομάδα επαγγελματιών.
Αν αρχίσετε να χτίζετε την προσωπική σας μάρκα και προσβλέπετε στη μακροπρόθεσμη ανάπτυξή της, σκεφτείτε να προσλάβετε:
- διευθυντή SMM – υπεύθυνο για τον χειρισμό του Instagram και άλλων κοινωνικών πλατφορμών
σχεδιαστή – θα δημιουργήσει ένα βιβλίο επωνυμίας ή/και οπτικό υλικό για τα προσωπικά προφίλ, τις δημοσιεύσεις, τον ιστότοπο κ.λπ. - digital marketer – θα δημιουργήσει αυτοματισμούς μάρκετινγκ
- λογιστή- θα χειρίζεται τη ροή εγγράφων, θα πληρώνει μισθούς και φόρους.
Αυτοί μπορεί να είναι υπάλληλοι πλήρους ή μερικής απασχόλησης, ανάλογα με το αντικείμενο των εργασιών και τους πόρους που διαθέτετε. Μπορείτε επίσης να κάνετε αίτηση για SEO, συγγραφή κειμένων, παραγωγή βίντεο και άλλες υπηρεσίες κάποια στιγμή.
Δεν αναλύετε τα αποτελέσματά σας
Αν χτίζετε καριέρα ως influencer, μετρήστε την απόδοσή σας και την εξέλιξή σας με κριτήρια από τον παρακάτω κατάλογο ελέγχου:
Για το blog:
- τον αριθμό των ατόμων που επισκέπτονται την ιστοσελίδα σας απευθείας από το Google SERP
- συνολικός αριθμός μοναδικών επισκεπτών & σύγκριση με την πάροδο του χρόνου
- ποσοστό αναπήδησης
- άρθρα που είχαν τις πιο μακροχρόνιες συνεδρίες χρηστών
- μετατροπές για μία συγκεκριμένη περίοδο.
Για το κανάλι YouTube:
- προβολές
- μέση διάρκεια προβολής
- likes
- εκτιμώμενα έσοδα
- κατηγοριοποίηση κοινού και άλλα.
Πρέπει να μαθαίνετε από τα λάθη σας και να βλέπετε τι κάνουν οι άλλοι. Για να αναλύσετε την παρουσία και τη φήμη των influencers, χρησιμοποιήστε ειδικά εργαλεία όπως το Mediatoolkit, το Sprout Social, το Zoho Social κ.λπ.
Δεν βελτιώνετε τον εαυτό σας καθημερινά
Θυμάστε την περίφημη φράση του Λιούις Κάρολ από τις «Περιπέτειες της Αλίκης στη Χώρα των Θαυμάτων»; «… Εδώ πρέπει να τρέχουμε όσο πιο γρήγορα μπορούμε, μόνο και μόνο για να μείνουμε στη θέση μας. Και αν θέλετε να πάτε οπουδήποτε, πρέπει να τρέξετε δύο φορές πιο γρήγορα από αυτό». Αυτό ισχύει απόλυτα για την οικοδόμηση μιας προσωπικής μάρκας, διότι καθώς η αγορά, οι συνάδελφοι και το κοινό-στόχος αλλάζουν, το ίδιο θα πρέπει να κάνετε και εσείς.
Ένας τρόπος είναι να παρακολουθείτε τα trending topics παγκοσμίως σχετικά με τη δουλειά σας. Ως εκ τούτου, μπορείτε να είστε ευέλικτοι και να προσαρμόζετε εγκαίρως το περιεχόμενο, ώστε να μην φαίνεται ξεπερασμένο.
Δοκιμάστε τα ακόλουθα εργαλεία:
- Google Trends
- BuzzFeed
- Η «καρτέλα Explore» του Twitter
- Τάσεις του YouTube
- Οι μηνιαίες αναφορές τάσεων του Pinterest.
Αδιαφορείτε για το personal branding στο messenger
Σε μια βιασύνη για κοινωνικές συμμετοχές ή συμπάθειες, πολλοί σταματούν να δίνουν αρκετή προσοχή σε ένα «προσγειωμένο», αλλά όχι λιγότερο εντυπωσιακό οπτικό στοιχείο ενός προσωπικού brand, δηλαδή ένα προφίλ στο messenger. Κάντε μερικές ερωτήσεις στον εαυτό σας:
- Ταιριάζει ο τίτλος μου με την ταυτότητα της μάρκας μου;
- ταιριάζει η τρέχουσα φωτογραφία ή το avatar του προφίλ μου με το «μότο» μου;
- χρησιμοποιώ τυποποιημένα πρότυπα απαντήσεων; αν όχι, θα τα καθιερώσω;
Και αν δεν έχετε απάντηση για κάποια – προχωρήστε σε επεξεργασίες.
Δεν μοιράζεστε την ιστορία σας
Το κοινό λατρεύει τους ανθρώπους που είναι ανοιχτοί και ειλικρινείς, και ο καλύτερος τρόπος για να γίνετε μια τέτοια προσωπικότητα είναι να μοιράζεστε ιστορίες από την πραγματική ζωή. Αυτό φαίνεται απλό, αλλά στην πραγματικότητα – το να εκτίθεστε στο πλήθος απαιτεί θάρρος και προσοχή.
Για να αποφύγετε να μπείτε σε μπελάδες, πριν πείτε μια ιστορία, καταγράψτε την σε χαρτί, διαβάστε την δυνατά και υποθέστε πώς θα φαίνεται. Επίσης, αποφύγετε να αναφέρετε τα ονόματα άλλων ανθρώπων, εκτός αν έχετε λάβει την έγκριση να το κάνετε, και χρησιμοποιήστε αποποιήσεις για αβέβαια γεγονότα, ειδικά αν αφορούν τη ζωή και την υγεία.
Μια καλή ιδέα είναι να δοκιμάσετε την ιστορία σε ένα μικρό κοινό, πριν την ανακοινώσετε στον κόσμο. Αυτό μπορεί να είναι ένας φίλος, μια αδελφή ψυχή ή ένας μέντορας. Με αυτόν τον τρόπο όχι μόνο μπορείτε να κάνετε μια δοκιμαστική εκτέλεση μιας ομιλίας – ένας επισκέπτης μπορεί να σας παρέχει αξιόλογα σχόλια και συμβουλές.
Δεν παρουσιάζεστε ως ειδικός
Σε κανέναν δεν αρέσουν οι ερασιτέχνες, οπότε ένα βασικό μέρος μιας προσωπικής επωνυμίας είναι η αποδεδειγμένη τεχνογνωσία. Πρόκειται κατά κάποιον τρόπο για έναν κλειστό κύκλο – όσο περισσότερο γίνεται σεβαστή η γνώμη σας, τόσο περισσότεροι άνθρωποι σας ακούνε- και όσο ευρύτερο γίνεται το ακροατήριό σας, τόσο πιο γρήγορα βελτιώνεται η επαγγελματική σας φήμη.
Αν έχετε προσωπικό ιστότοπο, προβάλλετε την αποκτηθείσα εμπειρία και γνώση με τη μορφή σημάτων πιστοποιητικών ή μαρτυριών από εκπαιδευτικούς ή πελάτες. Μπορείτε επίσης να υποβάλετε αίτηση για ένταξη σε επαγγελματικές ενώσεις που σέβονται τον κλάδο σας ή για πιστοποιήσεις/πτυχία που σχετίζονται με τον κλάδο σας, π.χ. πιστοποίηση AWS ή προγράμματα MBA.
Δεν είστε ξεκάθαροι για το σκοπό και τους στόχους σας
Αν προσπαθήσετε να καθίσετε σε δύο καρέκλες ταυτόχρονα, θα πέσετε και από τις δύο. Για παράδειγμα, ο στόχος να κερδίσετε γρήγορα χρήματα ακυρώνει τον σκοπό να γίνετε ένα πρόσωπο που χαίρει σεβασμού (στις περισσότερες περιπτώσεις).
Ο στόχος να γυρίσετε τα υψηλότερης ποιότητας βίντεο για σοβαρά κοινωνικά θέματα καθιστά σχεδόν ανέφικτο τον στόχο να αποκτήσετε προσοδοφόρα διαφημιστικά συμβόλαια. Έτσι, πριν προχωρήσετε σε τακτικές δημιουργίας μάρκας – πρέπει να δώσετε προτεραιότητα και να αποφασίσετε για τη συνολική στρατηγική.
Νέος κύκλος σεμιναρίων «Χτίζω το πιο θετικό μου προφίλ»: 5 σεμινάρια για να αναδείξετε την καλύτερη εκδοχή του εαυτού σας
Δεν κάνετε personal branding με βίντεο
Η πρόσληψη ενός βίντεο περιλαμβάνει όχι μόνο την όραση αλλά και την ακοή, γι’ αυτό και οι ταινίες είναι πιο αποτελεσματικές όσον αφορά την απομνημόνευση. Στους ανθρώπους αρέσουν οι διαφημίσεις – σχεδόν ⅔ των καταναλωτών προτιμούν να παρακολουθούν βίντεο παρά να διαβάζουν ένα κείμενο – και περνούν στο YouTube περισσότερες από 500 εκατομμύρια ώρες κάθε μέρα.
Η πραγματοποίηση μιας 3λεπτης αυτοπαρουσίασης με τη μορφή ενός χρήσιμου σεμιναρίου μπορεί να σας φέρει πολύ μεγαλύτερη αναγνώριση από ό,τι δεκάδες δημοσιευμένα άρθρα.
Εστιάζετε μόνο στο να βγάζετε χρήματα
Λίγοι επενδύουν χρόνο και χρήμα σε προσωπικές μάρκες μόνο για διασκέδαση – η πλειοψηφία περιμένει να έχει κάποια οφέλη, π.χ. χρήματα ή προαγωγή. Ωστόσο, η ειρωνεία είναι ότι όσο πιο εμπορικοί γίνεστε, τόσο λιγότερο συνδεδεμένοι και «δεμένοι» θα είστε με το κοινό.
Οι άνθρωποι καταλαβαίνουν ότι βγάζετε χρήματα από αυτούς και δεν θέλουν να αντιμετωπίζονται ως διαπραγματευτικό χαρτί για τους διαφημιστές. Αν αισθάνονται έτσι, η δημοτικότητά σας θα πέσει απότομα. Επομένως, τηρείτε πάντα μια ισορροπία μεταξύ της επιδίωξης των χρημάτων και της αξίας που δίνετε.
Το προσωπικό brand ξεκινάει με την πρώτη κιόλας φωτογραφία στο Instagram ή στο Tweet. Να θυμάστε ότι το Διαδίκτυο είναι ένα τεράστιο σύστημα αποθήκευσης δεδομένων και δεν μπορείτε να ελέγξετε τον τρόπο με τον οποίο κυκλοφορούν σε αυτό οι πληροφορίες που σχετίζονται με το πρόσωπό σας ή να εξαφανίσετε ό,τι διέρρευσε κάποτε. Για να δημιουργήσετε ένα ισχυρό και προφίλ πρέπει να σκεφτείτε στρατηγικά τι θα πείτε και πώς να αποφύγετε τα λάθη.