“Κρυφές” αιτίες για την αύξηση του βάρους!

Συντάκτης: Λιάνα Γεωργουλοπούλου

Στην επιστήμη έχει καταγραφεί: «Όταν καταναλώνουμε περισσότερες θερμίδες από ό,τι χρειαζόμαστε… το βάρος μας αυξάνεται». Παρόλα αυτά υπάρχουν παράγοντες που εισχωρούν μυστήρια στη ψυχολογία μας και κατευθύνουν την όρεξή μας για το φαγητό. Πλήξη, μοναξιά, άγχος και χαμηλή αυτοεκτίμηση είναι τα πιο συνηθισμένα στοιχεία που οδηγούν σε μια «κρυφή» υπερκατανάλωση στο σπίτι ή την εργασία. Τι ρόλο παίζουν όμως οι εξωτερικοί παράγοντες στη δίαιτα ή την λαιμαργία; Μπορεί ο φωτισμός σε ένα δωμάτιο ή το χρώμα του σερβίτσιου μας να «εκτοξεύσουν» την όρεξή μας στα ύψη; Οι παρακάτω αξιοπερίεργες αιτίες αποτελούν το θέμα νέων ερευνών που προχωράνε την επιστήμη ένα βήμα παρακάτω…

Φωτισμός χώρου

Σύμφωνα με ερευνητές του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια, τα άτομα που ακολουθούν μια δίαιτα επηρεάζονται από τον φωτισμό σε ένα χώρο. Ειδικότερα, ένα αμυδρά φωτισμένο δωμάτιο αυξάνει την όρεξη ενός ανθρώπου σε σχέση με ένα φωτεινό περιβάλλον. Η έρευνα αποδεικνύει ότι ένα γεύμα κάτω από το φως δύο κεριών ρυθμίζει τη ψυχολογία μας με τέτοιο τρόπο, ώστε να καταναλώνουμε περισσότερες θερμίδες από την περίπτωση που βρισκόμασταν σε ένα δωμάτιο με τραβηγμένες κουρτίνες και αρκετό φωτισμό.

Αποθήκευση τροφίμων

Σύμφωνα με τον καθηγητή Wansink, οι περιοχές που επιλέγουμε για την αποθήκευση των τροφίμων έχει τεράστια επίδραση στο σώμα μας. Ας αναλογιστούμε πόσες πιθανότητες για κατανάλωση έχουν τα τρόφιμα που βρίσκονται στην «πρώτη γραμμή» του ψυγείου και πόσες αυτά που είναι κρυμμένα στο βάθος. Τα προϊόντα που βρίσκονται μπροστά στα μάτια μας είναι τα πρώτα που θα καταναλωθούν… ας τοποθετήσουμε εκεί τα υγιεινά αγαθά λοιπόν!

Χρώμα στο σερβίτσιο ή στο δωμάτιο

Απίστευτο και όμως αληθινό! Το χρώμα μπορεί να κατευθύνει την όρεξή μας. Ερευνητές στο Πανεπιστήμιο του Winnipeg διαπίστωσαν ότι τοποθετώντας το φαγητό σε ένα μπλε πιάτο ή πάνω σε ένα μπλε τραπεζομάντιλο μπορεί να μειώσει αυτόματα την όρεξή και την ποσότητα φαγητού που καταναλώνουμε. Ακόμα και ένα δωμάτιο με μπλε χρωματισμούς μπορεί να μειώσει την πρόσληψη θερμίδων περίπου κατά το ένα τρίτο του συνόλου.

Μέγεθος ποτηριών

Στα περισσότερα μπαρ και εστιατόρια, τα ποτήρια κρασιού έχουν διπλασιαστεί σε μέγεθος και μπορούν να γεμίσουν μέχρι 125ml κρασί. Η νέα τάση που κυριαρχεί κατευθύνεται προς τα μεγαλύτερα ποτήρια χωρητικότητας 250ml, δηλαδή το ένα τέταρτο του λίτρου. Ο καθηγητής Wansink επισημαίνει ότι τα μεγάλα σε χωρητικότητα ποτήρια μας οδηγούν στην περισσότερη κατανάλωση κρασιού ή ποτού και στην αύξηση του λίπους στο σώμα μας.

Τηλεόραση

Η τηλεόραση κατά τη διάρκεια ενός γεύματος μπορεί να καθορίσει την τελική κατανάλωση θερμίδων. Ερευνητές στο Πανεπιστήμιο του Cornell διαπίστωσαν ότι η τηλεόραση μας αποσπά από την κατανάλωση της τροφής και δεν αφήνει τον εγκέφαλό μας να ορίσει την ιδανική ποσότητα του φαγητού. Με την απενεργοποίηση της τηλεόρασης καταλαβαίνουμε ακριβώς την ποσότητα τροφής που λαμβάνουμε χωρίς αντιπερισπασμούς.

Πιατικά και τα μαχαιροπήρουνα

Τα πιατικά των 12-ιντσών με αυτά των 10-ιντσών λειτουργούν εντελώς διαφορετικά στη ψυχολογία και την όρεξή μας. Μελέτες δείχνουν ότι η όρασή μας μπορεί να καθορίσει το πόσο θα φάμε, αφού ο εγκέφαλός μας αντιλαμβάνεται διαφορετικά ένα μικρό αλλά γεμάτο πιάτο, από ότι ένα μεγάλο και μισογεμάτο. Το ίδιο ισχύει και για τα μαχαιροπίρουνα. Μια μελέτη διαπίστωσε ότι αν χρησιμοποιούμε ένα κουταλάκι του γλυκού αντί ενός κουταλιού της σούπας μας «αναγκάζει» να καταναλώνουμε κατά 14% λιγότερες θερμίδες.

Συντάκτης: Λιάνα Γεωργουλοπούλου,

Influence:

Αρθρογράφος του flowmagazine.gr.