Κόκκινη γραμμή! Παρακαλώ μην την περνάτε

Συντάκτης: Αναστάσιος Χριστόπουλος

Η κατανόηση των προσωπικών ορίων είναι σαν να αποκρυπτογραφείς ένα πολύπλοκο χάρτη του εαυτού σου. Συμπεριλαμβάνει την αναγνώριση των φυσικών, συναισθηματικών, νοητικών ακόμα και κοινωνικών ορίων που καθορίζουν τις ικανότητές μας και τις δυνατότητές μας. Το ταξίδι για την κατανόηση αυτών των ορίων ξεκινά με την ανάλυση του εαυτού μας  και την αυτογνωσία.

Αναγνώριση των φυσικών ορίων

Τα φυσικά όρια καθορίζουν τις ικανότητες και την αντοχή του σώματος μας. Η αναγνώριση των φυσικών ορίων περιλαμβάνει την παρατήρηση όσον αφορά την αίσθηση κόπωσης, πόνου ή δυσφορίας. Προσέξτε τα σήματα του σώματός σας κατά τη διάρκεια φυσικής άσκησης ή δραστηριοτήτων που εκτελείτε καθημερινά.

Η αναγνώριση ότι χρειάζεστε ξεκούραση, διατροφή ή άσκηση είναι καθοριστική για τον σεβασμό αυτών των ορίων. Στην ουσία πρέπει να μάθετε τις φυσικές δυνατότητες του σώματος σας και να αναγνωρίζετε πότε έχετε ενέργεια, δύναμη και ικανότητα να πραγματοποιείτε κάποιες δραστηριότητες.

Κατανόηση των συναισθηματικών ορίων

Τα συναισθηματικά όρια καθορίζουν την ικανότητά μας να αντιμετωπίζουμε και να επεξεργαζόμαστε συναισθήματα. Προσπαθήστε να αντιληφθείτε τα συναισθήματα υπερβολικής πίεσης, στρες ή δυσφορίας σε κοινωνικές αλληλεπιδράσεις ή σχέσεις. Αναρωτηθείτε τι σας προκαλεί προβλήματα, τι σας ενοχλεί, ποιες συμπεριφορές σας κάνουν να αισθάνεστε άσχημα και σας πιέζουν ή σας τρώνε την ενέργεια και την χαρά σας.

Η καθιέρωση ορίων για την προστασία της συναισθηματικής σας ευημερίας είναι κρίσιμη για την ψυχική υγεία.

Νοητικά όρια

Τα νοητικά όρια περιλαμβάνουν τις γνωστικές ικανότητες, όπως η διάρκεια προσοχής, η εστίαση και η επεξεργασία πληροφοριών. Κατανοήστε πότε ο νους σας αισθάνεται υπερφορτωμένος ή κουρασμένος από νοητικές εργασίες. Αναγνωρίστε πότε χρειάζεστε διαλείμματα, ξεκούραση ή χαλάρωση για να διατηρήσετε την νοητική σας διαύγεια και να αποτρέψετε την κούραση και την εξάντληση του μυαλού σας.

Επίσης ο εγκέφαλος μας δεν αντιδρά με τον ίδιο τρόπο σε όλες τις εργασίες και τις  δουλειές. Συγκεκριμένα υπάρχουν μαθησιακά πεδία και μαθήματα τα οποία κουράζουν τον εγκέφαλο μας λιγότερο και άλλα που τον εξαντλούν σχετικά γρήγορα.

Για παράδειγμα για έναν χημικό μπορεί να είναι εξαντλητικό το να διαβάζει μαθηματικά ή το να χρειάζεται να αποστηθίσει τύπους

Στρατηγικές για την κατανόηση των ορίων

Ανάλυση του εαυτού σας: Παρακολουθήστε ποια συναισθήματα αισθάνεστε στην πλειονότητα και κυρίως ποιες πράξεις, δικές σας ή άλλων σας τα προκαλούν. Καταγράψτε τα σε ένα ημερολόγιο ώστε να μπορείτε να ανατρέξετε σε αυτό και να μελετήσετε περισσότερο τον εαυτό σας. Οι πράξεις που σας δημιουργούν αρνητικά συναισθήματα πρέπει να  περιοριστούν ώστε να μειωθεί η επίδραση τους πάνω σας.

kokkinh_grammi_parakalo_mhn_pernate

Θέσπιση ορίων: Δημιουργήστε σαφή όρια για να προστατεύσετε την υγεία σας, τόσο φυσικά όσο και συναισθηματικά. Εκφράστε τα όρια σας με θάρρος και πυγμή ειδικά αν έχουν να κάνουν με την συναισθηματική σας υγεία.

Για παράδειγμα αν κάποιος φίλος σας, σας μειώνει συστηματικά τότε πρέπει να του πείτε ευθέως ότι αυτό που κάνει σας ενοχλεί και δεν σας αρέσει και ότι αν θέλει να διατηρήσετε την σχέση σας πρέπει να το σταματήσει.

Ακούστε το σώμα και το νου σας: Πολλές φορές το ίδιο μας το σώμα μας  δίνει σήματα ότι κάποια συμπεριφορά είναι εκτός των ορίων. Μην αγνοήσετε αυτού του είδους τα προειδοποιητικά σημάδια όπως άγχος, κόπωση ή στεναχώρια.

Αναζήτηση υποστήριξης: Συμβουλευτείτε ένα θεραπευτή, έναν προπονητή ή έναν αξιόπιστο σύμβουλο για να αποκτήσετε προοπτική και καθοδήγηση για την κατανόηση και τον σεβασμό των ορίων σας.

kokkinh_grammi_parakalo_mhn_pernate

Η κατανόηση των προσωπικών ορίων δεν είναι για να περιορίσετε τον εαυτό σας αλλά για να τον τιμήσετε και να τον φροντίσετε. Είναι μια συνεχής διαδικασία αυτογνωσίας και φροντίδα του εαυτού σας που ενδυναμώνει τα άτομα να πλοηγούνται με ανθεκτικότητα και ισορροπία μέσα στις πολυπλοκότητες της ζωής. Η αποδοχή αυτών των ορίων είναι μια μεταστροφή προς μια ολιστική ευημερία και μια ζωή που ζει αυθεντικά.

Συντάκτης: Αναστάσιος Χριστόπουλος,

Influence:

Αρθρογράφος του flowmagazine.gr.