Πώς μπορούμε να εμφυσήσουμε την αυτοπεποίθηση στο παιδί μας; Ποιος είναι ο ρόλος των γονέων και του σχολικού και κοινωνικού …
Καιρός για επανάληψη: Συμβουλές οργάνωσης διαβάσματος των παιδιών μετά το κλείσιμο των σχολείων
Έπειτα από απόφαση της κυβέρνησης και του Υπουργείου Παιδείας όλα τα σχολεία της χώρας θα παραμείνουν κλειστά από τις 10 Μαρτίου 2020 μέχρι νεωτέρας. Τι μπορούν να κάνουν οι γονείς και οι μαθητές ούτως ώστε να μη χαθεί η επαφή με τη γνώση αυτό το διάστημα;
Το σχολείο μπορεί να έχει κλείσει για το άμεσο μέλλον, τα παιδιά όμως δεν χρειάζεται να διακόψουν ούτε την εκπαίδευση ούτε τη διασκέδασή τους. Μπορούν να τα κάνουν και τα δύο με προσοχή και με πλήρη επίγνωση των ιδιαίτερων συνθηκών που επικρατούν λόγω του αναγκαστικού εγκλεισμού στο σπίτι. Όπως είναι φυσικό, έχουν περισσότερο ελεύθερο χρόνο, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι θα πρέπει να αφήσουν στην άκρη τις εκπαιδευτικές τους δραστηριότητες. Ας δούμε, λοιπόν, μερικές χρήσιμες συμβουλές οργάνωσης του διαβάσματος στο σπίτι:
1. Μία ώρα είναι αρκετή
Πραγματικά, δεν χρειάζεται παραπάνω. Σε περίπτωση που μια οικογένεια έχει περισσότερα από ένα παιδιά που πηγαίνουν σχολείο, η κατάσταση γίνεται πιο εύκολη. Μπορεί να οριστεί καθημερινά μια συγκεκριμένη ώρα μελέτης κατά την οποία θα προγραμματίζονται είτε από τον γονέα, είτε κατόπιν συμβουλής εκπαιδευτικού επαναληπτικές ασκήσεις όλων των μαθημάτων ή με έμφαση σε κάποιο μάθημα που κατά τη διάρκεια της χρονιάς είχε φανεί να δυσκολεύει περισσότερο το παιδί.
2. Το διαδίκτυο στην υπηρεσία της εκπαίδευσης
Η επανάληψη μπορεί να γίνει, πέρα από τους παραδοσιακούς τρόπους, και μέσω υπολογιστή. Στη σύγχρονη εποχή υπάρχει πληθώρα ιστοσελίδων με διαδραστικές ασκήσεις πάνω σε κάθε ενότητα μαθημάτων, σχεδιασμένες από εκπαιδευτικούς, με σκοπό να κάνουν πιο ενδιαφέρουσα τη διαδικασία της επανάληψης.
3. Ανάγνωση, ανάγνωση, ανάγνωση
Η κατανόηση του κειμένου είναι το Α και το Ω στη μαθησιακή διαδικασία σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Είτε το κείμενο προέρχεται από κάποιο σχολικό εγχειρίδιο, είτε πρόκειται για την ανάγνωση ενός εξωσχολικού βιβλίου, είναι σημαντικό ο γονιός/εκπαιδευτικός που επιβλέπει το παιδί στη μελέτη του να προσπαθεί να διαπιστώσει σε ποιο βαθμό κατανοεί το παιδί κάθετι που διαβάζει.
4. Δημιουργική γραφή
Η δημιουργική γραφή είναι μια πολύ ενδιαφέρουσα απασχόληση για παιδιά όλων των ηλικιών. Τα οφέλη της είναι πολλαπλά: η φαντασία εξασκείται, ενώ ταυτόχρονα ο γονιός ή ο εκάστοτε εκπαιδευτικός μπορεί να εντοπίσει τις γλωσσικές και εκφραστικές αρετές και αδυναμίες που έχει κάθε παιδί. Με αυτό τον τρόπο θα κατανοήσει καλύτερα τις ελλείψεις του παιδιού και θα γνωρίσει σε τι θα πρέπει να εστιάσει από δω και στο εξής. Δώστε ένα θέμα και μερικές λέξεις-κλειδιά στα παιδιά, και η δημιουργικότητα ξεκινάει!
5. Πρόγραμμα πάνω απ’ όλα
Τα παιδιά χρειάζονται κανονικότητα, εξοικείωση και οργάνωση. Συνεχίστε, λοιπόν, τηρώντας μια ρουτίνα. Κάνει το διάβασμα στο σπίτι ευκολότερο και βοηθά τα παιδιά να συνειδητοποιήσουν ότι η περίοδος που διανύουμε δεν είναι διακοπές, γι’ αυτό και η εκπαίδευση συνεχίζεται κανονικά.
6. Το διάλειμμα είναι απαραίτητο
Δεν χρειάζονται υπερβολές. Είναι σημαντικό το διάβασμα να γίνεται με διαλείμματα, καθώς ένα συνεχές διάβασμα δεν είναι τόσο αποδοτικό για τα παιδιά, ειδικά για τις πιο μικρές ηλικίες που εύκολα οδηγούνται στην ανία. Το μάθημα είναι καλό να διακόπτεται κάθε μισή ώρα για περίπου 15 λεπτά. Έτσι θα ενισχυθεί η συγκέντρωση και η μάθηση δεν θα γίνει κουραστική.
Γονείς, μην ξεχνάτε ότι η σωστή εκπαίδευση γίνεται μόνο όταν τα παιδιά αισθάνονται ευτυχισμένα, ασφαλή και ξέγνοιαστα. Παρέχετε στα παιδιά σας επιβεβαίωση και αγάπη. Ο θετικός και εποικοδομητικός έπαινος, που στοχεύει στην προσπάθεια, στην καλή συμπεριφορά και σε συγκεκριμένες πτυχές του έργου ενός παιδιού, είναι πολύ πιο ισχυρός από ένα απλό «μπράβο που τελείωσες τα μαθήματα σου». Είναι αναγκαίο να αφουγκραζόμαστε τις επιθυμίες και τις σκέψεις των παιδιών και να μην γινόμαστε πιεστικοί αν κάποια μέρα τα παιδιά δεν θέλουν να διαβάσουν. Είναι και αυτό αποδεκτό. Άλλωστε, ο δρόμος της μάθησης είναι ένας δρόμος που ανακαλύπτεται από το κάθε παιδί με τον δικό του ρυθμό.