Η σχέση του σχολικού εκφοβισμού με την εικόνα του σώματος

Συντάκτης: Σάννα Νάνου, Φιλόλογος και Επιμελήτρια – Διορθώτρια Κειμένων

Η σχέση του σχολικού εκφοβισμού με την εικόνα του σώματος Η κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου κυκλοφόρησε πρόσφατα τα αποτελέσματα της έρευνας για την καλύτερη κατανόηση των αντιλήψεων του κοινού περί της εικόνας του σώματος. Το πόρισμα της έρευνας ήταν συγκλονιστικό. Το 87% των κοριτσιών ηλικίας 11- 21 ετών πιστεύουν ότι οι γυναίκες κρίνονται περισσότερο για την εμφάνισή τους παρά για την ικανότητά τους.

Αυτό είναι ανησυχητικό. Στοιχεία από ακαδημαϊκούς εμπειρογνώμονες αποδεικνύουν ότι η χαμηλή εμπιστοσύνη στην εξωτερική εμφάνιση μπορεί να έχει καταστροφικές συνέπειες. Από την υψηλή επίδοση στο σχολείο μέχρι την αποτελεσματική αντιμετώπιση του εκφοβισμού, καθώς η υγιής εικόνα του σώματος είναι σημαντική για τα παιδιά. Ο όρος «εικόνα του σώματος» περιγράφει το επίπεδο άνεσης ενός ατόμου με το σώμα του, την ολοκληρωμένη αίσθηση του σώματος και του εαυτού, καθώς και τον βαθμό στον οποίο η προσωπική του αξία είναι συνδεδεμένη με τη σωματική του εμφάνιση.

Όλοι έχουμε ευθύνη να κάνουμε ό, τι μπορούμε για να μεταφέρουμε θετικά μηνύματα για το σώμα μας ώστε να καταπολεμήσουμε τον εκφοβισμό. Ακολουθούν τρεις τρόποι για τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς για να ενθαρρύνουν την υγιή εικόνα του σώματος σε παιδιά της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

1. Άμεση παρέμβαση

Ο εκφοβισμός συμβάλλει στην κατάθλιψη των παιδιών και τη χαμηλή αυτοεκτίμηση. Η εκφοβιστική συμπεριφορά επικεντρώνεται στη διαφορά, και η διαφορά μπορεί να είναι πραγματική ή αντιληπτή. Το θύμα μπορεί να είναι υπέρβαρο, λιποβαρές, κοντό, ψηλό. Ένα ασφαλές και υποστηρικτικό σχολικό κλίμα μπορεί να είναι ένα από τα σημαντικότερα εργαλεία για την πρόληψη του εκφοβισμού. Τα παιδιά πρέπει να νιώθουν ασφάλεια, διαφορετικά δεν μπορούν να επικεντρωθούν στη μάθηση.

Η τάξη, η καφετέρια, η βιβλιοθήκη, οι τουαλέτες, το λεωφορείο, η παιδική χαρά είναι όλοι οι χώροι όπου οι εκπαιδευτικοί και οι γονείς μπορούν να προσπαθούν να δημιουργήσουν ασφαλή περιβάλλοντα.

Ο ευκολότερος τρόπος για τους εκπαιδευτικούς να λάβουν τα κατάλληλα μέτρα σχετικά με την παρενόχληση είναι να παρέμβουν άμεσα. Είναι σημαντικό να αντιμετωπιστούν ξεχωριστά τα παιδιά που συμμετέχουν, ποτέ μαζί.

Μια πρόσφατη έρευνα από 250.000 παιδιά ηλικίας μεταξύ ηλικίας 10 και 15 ετών έδειξε ότι σχεδόν τα μισά έχουν πέσει θύμα εκφοβισμού στο σχολείο. Και ακόμα κι αν δεν είχαν υποστεί εκφοβισμό, το ένα τέταρτο του δείγματος δήλωσε ότι ήταν ανήσυχο γι’ αυτό.

Η σχέση του σχολικού εκφοβισμού με την εικόνα του σώματος Σήμερα, ο εκφοβισμός δεν υπάρχει μόνο στο εσωτερικό της περιμέτρου του σχολείου. Μπορεί να ευδοκιμήσει την ημέρα και τη νύχτα με τη χρήση των κινητών τηλεφώνων και του διαδικτύου μέσω των chat rooms και των social media. Εν ολίγοις, μπορεί να δημιουργήσει έναν φαύλο κύκλο που μπορεί να κάνει ένα παιδί ή ένα νεαρό άτομο να αισθάνεται ότι είναι άχρηστο και χωρίς αξία. Οι εκπαιδευτικοί επιφορτίζονται με τον ρόλο να σταματήσει ο εκφοβισμός και να δημιουργήσουν ένα υγιές περιβάλλον μάθησης στο σχολείο.

2. Εστίαση στις προσωπικές δυνάμεις του καθενός

Το διαδίκτυο και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης παρέχουν μια πλατφόρμα για τους εφήβους να αναζητήσουν εικόνες που θέλουν να μοιάζουν, καθώς και μια έξοδο μέσω της οποίας μπορούν να συγκρίνουν τους συμμαθητές και τις διασημότητες. Τα μέσα αυτά μπορεί να μην δημιουργούν νέα προβλήματα για τα παιδιά, αλλά σίγουρα εντείνουν τα ήδη υπάρχοντα.

Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης επιτρέπουν την ικανότητα κριτικής και την ανάλυση σώματος με αποτέλεσμα να προωθείται η δυσαρέσκεια του σώματος, ο συνεχής έλεγχος του σώματος, καθώς και οι διαταραγμένες σκέψεις. Όλοι αυτοί οι παράγοντες μπορεί να οδηγήσουν σε σοβαρές αδυναμίες και να κάνουν τα παιδιά επιρρεπή σε συμπεριφορές εκφοβισμού.

Η έρευνα έχει δείξει ότι οι άνθρωποι που κοιτούν ελκυστικούς χρήστες στο Facebook έχουν λιγότερα θετικά συναισθήματα αργότερα και είναι επίσης περισσότερο δυσαρεστημένοι με τη δική τους εικόνα του σώματος.

Δημιουργώντας μαθητοκεντρικές αίθουσες, οι εκπαιδευτικοί μπορούν να αρχίσουν να περιορίζουν τον εκφοβισμό από κοινού με τους μαθητές. Προς την κατεύθυνση αυτή, οι εκπαιδευτικοί μπορούν να συζητούν με τους μαθητές για την εικόνα του σώματος και να διορθώνουν τις λανθασμένες αντιλήψεις.

Μια απλή δραστηριότητα είναι να δώσουν σε όλους μια λίστα με προσωπικές δυνάμεις και να σημειώσουν μέχρι τρεις. Αυτές είναι οι προσωπικές δυνατότητες του κάθε ατόμου.

Οι μαθητές αναγνωρίζουν τις αρετές τους; Τι γίνεται με τις κορυφαίες δυνάμεις των άλλων στην ομάδα; Η αναγνώριση των προσωπικών δυνάμεων είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να ενθαρρύνουμε τα θετικά συναισθήματα.

3. Συμμετοχή σε μια υγιή συζήτηση με τους μαθητές

Η σχέση του σχολικού εκφοβισμού με την εικόνα του σώματος Πρώτα απ’ όλα, οι εκπαιδευτικοί και οι γονείς πρέπει να μιλήσουν. Ένας τρόπος για να ξεκινήσετε τη συνομιλία είναι να μοιραστείτε με τα παιδιά τις απόψεις σας σχετικά με το πώς τα σώματα απεικονίζονται στα μέσα ενημέρωσης. «Πολλοί άνθρωποι πραγματικά μοιάζουν με αυτή την εικόνα;» και «Τι νομίζετε ότι θα μπορούσε να είχε γίνει με αυτήν την εικόνα για να φαίνεται με αυτόν τον τρόπο;»

Η έμφαση, λοιπόν, στην ύπαρξη υγιών επιλογών είναι σημαντική, όπως η συζήτηση για το τι είναι φυσιολογικό και τι δεν είναι. Η διδασκαλία, λοιπόν, να δουν τις εικόνες με κριτικό μάτι είναι ένα σημαντικό πρώτο βήμα.

Σε μια εποχή που θα πρέπει να αισθάνονται ασφαλείς με το σώμα τους, πάρα πολλά παιδιά μαθαίνουν να ανησυχούν για το βάρος με αποτέλεσμα να κάνουν επιλογές που συμβάλλουν σε σοβαρά προβλήματα. Μελέτες έχουν επιβεβαιώσει ότι το στίγμα του βάρους και η δυσαρέσκεια του σώματος οδηγούν σε κακές διατροφικές επιλογές και φτωχή φυσική κατάσταση, λιγότερη φυσική δραστηριότητα, αύξηση του σωματικού βάρους και μειωμένη υγεία.

Έτσι, το πιο σημαντικό είναι η ανάπτυξη μιας ταυτότητας με βάση το ποιος είμαι και όχι το πώς φαίνομαι επιλέγοντας θετικά πρότυπα που υποστηρίζουν βαθύτερες αξίες, αγκαλιάζουν την υγεία και τη ζωτικότητα μέσω σωστής διατροφής και φυσικής δραστηριότητας.

Συντάκτης: Σάννα Νάνου, Φιλόλογος και Επιμελήτρια – Διορθώτρια Κειμένων

Influence:

Η Σάννα Νάνου γεννήθηκε στην Κοζάνη το 1983. Σπούδασε στο Τμήμα Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής στη Φιλοσοφική Σχολή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης…