Η pop μουσική “κατευθύνει” τους έφηβους… προς το αλκοόλ!
Οι pop στίχοι με αναφορές στο αλκοόλ οδηγούν τους εφήβους κατευθείαν… προς την κατανάλωση ποτού χωρίς μέτρο! Πρόσφατη έρευνα του Πανεπιστήμιου του Πίτσμπουργκ απέδειξε την άμεση σχέση που έχει η τάση προς τον αλκοολισμό και τα ναρκωτικά με το είδος της μουσικής που προτιμούν τα άτομα από 15 έως 23 χρονών. Ακόμα και οι μάρκες ποτών που περιέχονται στο ¼ των pop τραγουδιών… έχουν αρνητική επίδραση στους νέους!
Η μελέτη επικεντρώθηκε σε 2.541 άτομα, με το 59% αυτών να απαντά ότι πίνει ποτά «πλήρως αλκοολούχα» και το 18% να πίνει χωρίς μέτρο τουλάχιστον μια φορά το μήνα. Επιπλέον, το 37% δηλώνει ότι όχι μόνο πίνει συχνά, αλλά ότι έχει τραυματιστεί κιόλας μετά από μεθύσι. Άλλωστε, δεν είναι τυχαίο ότι η συνήθεια του αλκοόλ θεωρείται η τρίτη κυριότερη αιτία θανάτου στις ΗΠΑ, σύμφωνα με το Κέντρο Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων.
Οι επιστήμονες μοίρασαν ένα online ερωτηματολόγιο με τίτλους τραγουδιών, που διέθεταν μέσα μια μάρκα ποτού, και ζήτησαν από τους εθελοντές να απαντήσουν: α) εάν τους άρεσε το τραγούδι και β) εάν θυμούνται το brand του ποτού. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι όσοι θυμήθηκαν με ακρίβεια το σήμα του αλκοολούχου ποτού είχαν διπλάσιες πιθανότητες να οδηγηθούν προς τον αλκοολισμό σε σχέση με τους υπόλοιπους. Βέβαια, στη μελέτη υπολογίστηκαν και άλλοι παράγοντες, όπως η ηλικία, η κοινωνικοοικονομική κατάσταση και η χρήση αλκοόλ από την παρέα και τους γονείς του εφήβου. Και όλα αυτά, όταν στις ΗΠΑ, ο μέσος έφηβος ακούει 8 μάρκες ποτών μέσα σε 2,5 ώρες μουσικής την ημέρα…
«Κάθε χρόνο, εκτίθενται περίπου 3.000 φορές στα εμπορικά σήματα των αλκοολούχων ποτών, ενώ ακούνε μουσική. Οι επιπτώσεις αυτών των αναφορών είναι τεράστιες, ειδικά στις μικρές ηλικίες, καθώς επηρεάζονται… και καταφεύγουν στην κατανάλωση οινοπνεύματος», σχολιάζει ο Brian A. Primack, υπεύθυνος της Ιατρικής Σχολής στο Πανεπιστήμιο του Πίτσμπουργκ.
Σύμφωνα με τους ερευνητές, τα λάθος πρότυπα των star της μουσικής, όσον αφορά το αλκοόλ, ισοδυναμούν με την επιρροή που έχει ένας αλκοολικός γονιός πάνω στο παιδί του. Πάντως, οι υπεύθυνοι συστήνουν την εκπαίδευση των νέων και την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης τους, ώστε να παίρνουν υγιείς αποφάσεις. Με άλλα λόγια, όπως εξηγεί ο Primack, οι νέοι πρέπει να πονηρευτούν και να αντιληφθούν ότι η αναφορά της μάρκας ενός ποτού μέσα στη μουσική χειρίζεται τις σκέψεις και τα συναισθήματα τους… με σκοπό την πώληση του προϊόντος!
«Θα ήταν ανόητο να πιστεύουμε ότι η βιομηχανία του αλκοόλ δεν γνωρίζει τις επιδράσεις της μουσικής και της αναφοράς των ποτών για τους εφήβους», προσθέτει η Lisa Henriksen, ερευνήτρια στο Κέντρο Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων του Στάνφορντ.
Αξίζει να αναφερθεί ότι η υπερβολική χρήση αλκοόλ – ακόμα και όταν πρόκειται για ευκαιριακή κατανάλωση – έχει άμεσες επιπτώσεις, όπως είναι οι βίαιες ενέργειες, η επικίνδυνη σεξουαλική συμπεριφορά και η δηλητηρίαση που μπορεί να προκαλέσει απώλεια συνείδησης, χαμηλή αρτηριακή πίεση, χαμηλή θερμοκρασία σώματος ή ακόμα και να καταλήξει σε κώμα.
*Η έρευνα δημοσιεύθηκε στην επιθεώρηση Αλκοολισμός: Κλινική και Πειραματική Έρευνα.