Η ιστορία της Γκουέρνικα

Συντάκτης: Μαρία Βαγδούτη

Το γερμανικό «μποϋκοτάζ»

Όπως ήταν φυσικό, λόγω των αντιπολεμικών μηνυμάτων του πίνακα, τα οποία εναντιώνονταν στις ενέργειες του Φράνκο και των συμμάχων του, στους οποίους συμπεριλαμβάνονταν και ο Χίτλερ, οι γερμανική κυβέρνηση απέτρεπε το κοινό από το να δουν και να σχολιάσουν το έργο. Ο επίσημος γερμανικός οδηγός για τη Διεθνή Έκθεση του Παρισιού προέτρεπε τους επισκέπτες να μην πάνε να δουν το έργο του Πικάσο, το οποίο αποκαλούσε «συνονθύλευμα από μέρη του σώματος που κάθε 4χρονο θα μπορούσε να ζωγραφίσει».

Ο γερμανικός στρατός  χρησιμοποίησε τον πίνακα για λόγους στρατολόγησης νέων μελών το 1990, έχοντας προφανώς παρανοήσει το αντιπολεμικό μήνυμα του έργου. Το μήνυμα για την στρατολόγηση είχε το σλόγκαν «Οι εχθρικές εικόνες του εχθρού είναι οι πατέρες του πολέμου».

Ο βανδαλισμός του έργου.

Όταν το έργο βρισκόταν στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στην Νέα Υόρκη, το 1974, έπεσε θύμα βανδαλισμού, και μάλιστα από  έναν ειρηνιστή ακτιβιστή. Ο Tony Shafrazi, υπεύθυνος για τον βανδαλισμό, έγραψε με σπρέι «Σκοτώστε όλα τα ψέματα» (KILL ALL LIES) στον πίνακα. Την ώρα που η ασφάλεια του μουσείου, τον συνελάμβανε, ο Shafrazi φώναξε: «Φωνάξτε τον έφορο του μουσείου. Εγώ είμαι ένας καλλιτέχνης».

Μάλιστα, σε πρόσφατη εικονική αναπαράσταση του πίνακα στο Μουσείο Reina Sofia στην Μαδρίτη, λόγω των εξελιγμένων τεχνολογιών έγινε δυνατό να εμφανιστούν υπολείμματα της βανδαλιστικής πράξης.

Ο Πικάσο αρνήθηκε να σχολιάσει τους συμβολισμούς του έργου

Όπως ήταν φυσικό, μετά την δημοσιοποίηση του έργου από τον ζωγράφο έγιναν πολλές απόπειρες ανάλυσης και «αποκρυπτογράφησης» των κρυμμένων μηνυμάτων της Γκουέρνικα. Ζητήθηκε λοιπόν πολλάκις από τον Πικάσο να διευκρινίσει τους λανθάνοντες συμβολισμούς. Ωστόσο, ποτέ δεν προσέφερε τίποτα πιο αποκαλυπτικό από τη φράση: «Αυτός ο ταύρος είναι ένας ταύρος και αυτό το άλογο είναι ένα άλογο», προσθέτοντας ότι «εάν δώσετε ένα νόημα σε ορισμένα πράγματα στους πίνακές μου, μπορεί να είναι απολύτως αληθές, αλλά δεν ήταν η πρόθεσή μου να δώσω αυτό το νόημα. Οποίες ιδέες και όποια συμπεράσματα έχετε, τα απέκτησα και εγώ, αλλά ενστικτωδώς, ασυνείδητα. Κάνω τη ζωγραφιά, για τη ζωγραφιά. Ζωγραφίζω τα αντικείμενα για αυτό που είναι». Τελικός τους στόχος ήτανε ο κάθε θεατής να μπορέσει να αποκαλύψει προσωπικά τι κρύβει το έργο του.

Σελίδες: 1 2

Συντάκτης: Μαρία Βαγδούτη,

Influence:

Αρθρογράφος του flowmagazine.gr