Η επικοινωνία με έναν αγενή προϊστάμενο

Συντάκτης: Μαρίνα Σίσκου

Influence:

Η εργασιακή συμβίωση με αγενείς συναδέλφους επιβαρύνει την ψυχολογία του ανθρώπου.  Όταν όμως ο προϊστάμενος είναι ένας αγενής άνθρωπος, αυτό μπορεί να επιδρά στη διάθεση και την προθυμία των εργαζομένων να πηγαίνουν στη δουλειά τους.

Ακόμη, η αγένεια ενός προϊσταμένου μπορεί να επηρεάσει τον τρόπο με τον οποίο ο άνθρωπος αλληλεπιδρά με τους γύρω τους. Η ανάρμοστη συμπεριφορά κάποιου ανώτερου ενδέχεται να εξακολουθεί να επηρεάζει το άτομο ακόμη και κατά τις ώρες που έχει φύγει από τη δουλειά, με αποτέλεσμα η καταπιεσμένη αρνητική ενέργεια να εκτονώνεται σε κάποιο ανυποψίαστο μέλος της οικογένειας.

Για την αποφυγή λοιπόν των παραπάνω δυσάρεστων επιπτώσεων, χρειάζεται να γνωρίζει κανείς πώς μπορεί να επικοινωνεί με κάποιον ανάγωγο προϊστάμενο, αλλά και πώς να αφήνει το στρες πίσω του.

Αντιμετωπίστε την Αγένεια

Η αγενής συμπεριφορά συνιστά μορφή εγωισμού και ασέβειας προς τους συνανθρώπους μας. Η αγένεια στοιχειοθετείται από υποτιμητικά ή προσβλητικά σχόλια και διακοπή του λόγου καθώς μιλάτε.

Από τη στιγμή που δεν υπερασπίζεστε τον εαυτό σας ενάντια σε αυτού του είδους την επαναλαμβανόμενη συμπεριφορά, αποδέχεστε σιωπηρά την εξακολούθηση της κατάστασης. Αν δεν υπερασπιστείτε τον εαυτό σας, ο προϊστάμενος θα εξακολουθεί να σας συμπεριφέρεται με τον ίδιο τρόπο.

Να θυμάστε ότι η καθιέρωση του τρόπου και του τόνου με τον οποίο σας απευθύνονται υπόκειται στη δική σας ευθύνη-γεγονός που ισχύει τόσο για την εργασία, όσο και για κάθε περίσταση της ζωής. Γνωστοποιήστε λοιπόν στον προϊστάμενό σας ότι τα αγενή, υποτιμητικά σχόλια δε σας βρίσκουν σύμφωνο.

Για παράδειγμα: «Όταν σχολιάζετε τον αργό ρυθμό της εργασίας μού, ή την έλλειψη εξυπνάδας μου, τότε αισθάνομαι να ματαιώνομαι παρά τις υψηλές μου προσπάθειες. Επειδή αντιμετωπίζω την εργασία μου με σοβαρότητα, όταν αυτή δεν πληροί τις δικές σας προϋποθέσεις, παρακαλώ πολύ να με διαφωτίζετε κατάλληλα».

Προσεγγίστε με χιούμορ την κατάσταση

Επιχειρήστε να διανθίσετε την επικοινωνία με τον προϊστάμενό σας επιστρατεύοντας το χιούμορ. Το χιούμορ μπορεί να συμβάλει στον να επικοινωνήστε τη δυσαρέσκειά σας. Αυτού του είδους η επικοινωνιακή προσέγγιση μπορεί να στείλει ένα μήνυμα, χωρίς απευθείας διαξιφισμό: Από την αντίδραση δε του προϊσταμένου στο χιούμορ μπορείτε να καταλάβετε πολλά: αν δηλαδή, πάψει να είναι αγενής, τότε έχει λάβει το μήνυμά σας. Απωθήστε την αγένειά του διατηρώντας το χαμόγελο στο πρόσωπό σας, καθώς επικοινωνείτε μαζί του.

Για παράδειγμα: «Αν τυχόν και ήξερα πόσο δύσκολη θα ήταν σήμερα η συνεργασία μαζί σου, θα είχα φορέσει την πανοπλία μου».

Χρησιμοποιήστε το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο για να του γνωστοποιήσετε τη δυσαρέσκειά σας

Αντί της προφορικής επικοινωνίας, μπορείτε να εξετάσετε και το ενδεχόμενο της επικοινωνίας μέσω του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο συνιστά μορφή εγγράφου, την οποία ενδεχομένως μπορείτε να χρησιμοποιήσετε σε περίπτωση που προκύψει ανάγκη να αναφέρετε τη συμπεριφορά του προϊσταμένου σας. Έτσι, οι πιθανότητες να είναι αγενής μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου είναι λιγότερες.

Η επικοινωνία με έναν αγενή προϊστάμενο

Στο μήνυμά σας προσέξτε να μην είστε δηκτικοί και αποφεύγετε να μιλάτε με υπονοούμενα. Αντίθετα, παραμένετε σαφείς, ακριβείς και συνεπείς στα κυρίως ζητήματα. Μην του παρέχετε πυρομαχικά τα οποία θα μπορούσε αργότερα να χρησιμοποιήσει εις βάρος σας.

Για παράδειγμα: «Σήμερα το πρωί, κατά τη διάρκεια της σύσκεψης του προσωπικού, οι διαρκείς διακοπές από μέρους σας με έθιξαν. Αρκετά συχνά μάλιστα οι διακοπές αυτές δεν αφορούσαν εργασιακά ζητήματα. Κρίνω ότι ο σεβασμός του κάθε μέλους του προσωπικού, καθώς και η ενασχόληση με ένα ορισμένο εργασιακό ζήτημα τη φορά θα ωφελούσε το σύνολο της ομάδας».

Με Εκτίμηση,

(Όνομα).

Εκφράστε τους προβληματισμούς σας κατ’ ιδίαν

Ένας αγενής προϊστάμενος είναι κατά κανόνα οξύθυμος. Για τον λόγο αυτό, είναι σημαντικό να παραμείνετε ήρεμοι και να διατηρήστε την αυτοκυριαρχία σας.

Όταν έρθει η κατάλληλη στιγμή, μιλήστε με τον προϊστάμενό σας κατ’ ιδίαν σχετικά με την προσβλητική του συμπεριφορά, σε ύφους ουδέτερο και σε επαγγελματικό τόνο. Να είστε ευθείς και σαφείς σε σχέση με τη συμπεριφορά του που σας οδήγησε στην τωρινή σας απόγνωση.

Για παράδειγμα: «Κρίνω αγενή και ασεβή τη γελοιοποίηση της άποψής μου, ιδιαίτερα παρουσία όλων στο γραφείο. Σάς παρακαλώ, κάθε φορά που προκύπτει ένα ζήτημα που αφορά τις ιδέες ή την εργασιακή μου επίδοση, αυτό να διευθετείται κατ’ ιδίαν. Αξιώνω τον σεβασμό που επιδεικνύω ο ίδιος».

______________________

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Πώς μπορούμε να απαντάμε με χιούμορ, όταν οι άλλοι μας ζορίζουν με ερωτήσεις ή αρνητική κριτική;

______________________

Άλλες σκέψεις

Αν η αρνητικότητα της εργασίας σας εξακολουθεί να επιδρά στη διάθεσή σας και σπίτι, ίσως μπορείτε να εξετάζετε και άλλες θέσεις εργασίας.

Προτού να υποβάλετε αίτηση για κάποια διαφορετική εργασία, εξετάστε τις διαθέσιμες θέσεις εργασίας στην ίδια εταιρεία. Ενδεχομένως, μία εσωτερική μετάθεση να λειτουργήσει κατευναστικά όσο θα αναζητάτε τρόπους μόνιμης απαλλαγής από το πρόβλημα.

Να θυμάστε, ως εργαζόμενος διατηρείτε το δικαίωμα της εργασίας σε μη παρενοχλητικό, μη εχθρικό περιβάλλον.

Εάν τα σχόλια και η συμπεριφορά του προϊσταμένου χαρακτηρίζεται ως εκβιαστική, τότε απαιτούνται έννομες ενέργειες ενάντια σε αυτή. Μπορείτε να ενημερώστε το τμήμα ανθρώπινου δυναμικού της εταιρίας. Σε περίπτωση που η παραπάνω ενέργεια δεν καρποφορήσει, μπορεί να χρειαστεί να εξετάσετε το ενδεχόμενο της δικαστικής οδού.

Συντάκτης: Μαρίνα Σίσκου,

Influence:

Σπούδασα Αγγλική Φιλολογία και εργάζομαι ως εκπαιδευτικός, μεταφράστρια και επιμελήτρια κειμένων…