Χίλντεγκαρντ βον Μπίγκεν: μια αμφίσημη προσωπικότητα

Συντάκτης: Βασίλης Δεληγιάννης

Η Χίλντεγκαρντ βον Μπίγκεν αποτελεί μια σημαίνουσα μεν αμφίσημη δε προσωπικότητα του Μεσαίωνα.

Βίος

Ήταν το δέκατο παιδί πολύτεκνης αριστοκρατικής Γερμανικής οικογένειας. Γεννήθηκε στα τέλη του 11ου αιώνα και σχεδόν αιωνόβησε. Από πολλή μικρή ηλικία τράβηξε το ενδιαφέρον του κοινωνικού της περίγυρου. Ο λόγος είναι ότι όταν ήταν πενταετής άρχισε να βλέπει οράματα με φλόγες, κυκλικά φώτα και καλά κρυμμένα μυστικά ανθρώπων. Της αποδίδεται μάλιστα η περιγραφή ενός μοσχαριού το οποίο θα είχε κάποια στίγματα και αυτό γεννήθηκε μετά από λίγο καιρό. Οι γονείς της την αφιέρωσαν στη μονή στο Ντισινμπόντεμπεργκ υπό την προστασία και διδασκαλία της θείας της κόμισσας Γιούτα βον Σπόνχαιμ, σημαντική προσωπικότητα του πνεύματος την οποία υπερσκέλισε η Χίλντεγκαρντ. Στη μονή που διαβιούσε συνέβαλε στην ίδρυση και γυναικείου τμήματος, καθότι η μονή ήταν ανδρώα. Το 1136 έγινε ηγουμένη. Συνδέθηκε φιλικά με τους Ρικάρντα βον Σταντ και μοναχό Βόλμαρ-γραμματέα και εξομολογητή της.

Όραμα 1141

Το 1141 μια φωνή από τον ουρανό την κάλεσε να καταγράψει τα οράματά της. Από τον φόβο της για τα σχόλια περί των οραμάτων της ασθένησε βαριά. Σε ηλικία 43 ετών αποκάλυψε την όραση οραμάτων σε πλήρη νηφαλιότητα και διαύγεια πνεύματος. Τότε ήταν που άρχισε να συγγράφει το «Scivia» έργο αποκρυφιστικών τάσεων συνάμα και φιλοσοφικό, θεολογικό, φυσιολογικό, αστρονομικό, γεωλογικό και κοσμολογικό. Σήμερα αυτά τα οράματα οι ειδικοί τα αποδίδουν σε κρίσεις ημικρανίας ή αυτισμού.

Έργο

Το έργο της ήταν σημαντικό και άρχισε να αναγνωρίζεται και όσο η ίδια ήταν εν ζωή. Σημαντικό μειονέκτημα ήταν η ατελής γνώση της λατινικής, την οποία διδάσκονταν ολοκληρωμένα μόνο άνδρες τότε. Παρ΄όλα αυτά και ως επιστήμων αναγνωρίστηκε και ως οραματιστής, γνωστή ως Σίβυλλα του Ρήνου -αν και ήταν αμφιλεγόμενη λόγω των οραμάτων της και της επιστημοσύνης παρότι γυναίκα-.  Το έργο της αφορούσε  στη μουσική. Γνωστοί είναι οι ψαλμοί της και η πρώτη θεωρούμενη όπερα το ORDO VIRTUTUM, όπως και τα έργα της στη βοτανολογία, τη φυσιολογία -ειδικά του ανθρώπινου σώματος- και τις σχέσεις θρησκείας-επιστήμης. Έντονες αντιδράσεις προκάλεσαν οι μελέτες για την θηλυκή διάσταση του Θεού και όσον το δυνατόν αντικειμενικότερη μελέτη της γυναικείας σεξουαλικότητας. Μετά τον θάνατο της το έργο πέρασε στη λήθη και της αποδόθηκαν προφητείες συζητήσιμης γνησιότητας.

Συντάκτης: Βασίλης Δεληγιάννης,

Influence:

Αρθρογράφος του flowmagazine.gr.