Η χρήση των ψηφιακών εργαλείων στην υποχρεωτική εκπαίδευση

Συντάκτης: Γιώτα Βουλδή

Οι προκλήσεις του 21ου αιώνα απαιτούν ένα ευέλικτο σχολείο, ικανό να προσαρμόζεται ανταγωνιστικά στις αλλαγές και να αντιμετωπίζει δημιουργικά την καινούρια γνώση στο πλαίσιο της κοινωνίας της πληροφορίας. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, σκοπός της σύγχρονης εκπαίδευσης και διοίκησης δεν είναι μόνο η αποτελεσματική διαχείριση της παρούσας κατάστασης, αλλά κυρίως η ανάπτυξη της ικανότητας των σχολικών ηγετών να διαχειρίζονται και να κατευθύνουν αλλαγές.

Πώς θα επιτευχθεί αυτή η καινοτομία

Βασικό ρόλο στην προώθηση της καινοτομίας και της διαδικασίας των αλλαγών έχει ο διευθυντής – ηγέτης, ο οποίος θα πρέπει να διαθέτει ορισμένες γνώσεις, ικανότητες και δεξιότητες, αλλά πάνω απ’ όλα πρέπει να είναι οραματιστής και να ενθαρρύνει την εφαρμογή νέων ιδεών με μία κουλτούρα που καλλιεργεί τη συνεργατικότητα και τη μεγαλύτερη δυνατή συμμετοχή στη λήψη αποφάσεων.


Διαβάστε Επίσης: Αξιοσημείωτες βελτιώσεις της Ελλάδας στον τομέα της Προσχολικής Εκπαίδευσης


Κάποιες καινοτόμες ιδέες όπου μπορούν να χρησιμοποιηθούν στην εκπαίδευση είναι  οι παρακάτω:

Διαδραστικά μαθήματα

Τα μονόδρομα μαθήματα είναι πολύ παραδοσιακά και μερικές φορές εξαντλητικά τόσο για εκπαιδευτικούς όσο και για τους μαθητές, επομένως  είναι σημαντικό να δημιουργηθεί ένα περιβάλλον όπου οι μαθητές θα  ενθαρρύνονται να μιλήσουν και να εκφράσουν τις ιδέες τους. Οι μαθητές μπορούν να συμμετάσχουν σε δραστηριότητες εντός της τάξης με πολλούς τρόπους, όχι απλώς σηκώνοντας τα χέρια τους ή να τους καλούν να απαντήσουν.

Χρήση τεχνολογίας εικονικής πραγματικότητας

Ένας εντελώς νέος κόσμος   μέσα στην τάξη  με την τεχνολογία εικονικής πραγματικότητας. Όπως  σε έναν κινηματογράφο 3D ή όταν παίζει κάποιος παιχνίδια VR, οι μαθητές  μπορούν να βυθιστούν σε διαφορετικούς χώρους και να αλληλοεπιδράσουν με «πραγματικά» αντικείμενα αντί να βλέπουν πράγματα σε επίπεδες οθόνες.

Με αυτόν τον τρόπο, η τάξη  μπορεί να ταξιδέψει σε μια άλλη χώρα σε δευτερόλεπτα, να πάει στο διάστημα για να εξερευνήσει τον γαλαξία μας ή να μάθει για την εποχή του Ιουρασικού με τους δεινόσαυρους να στέκονται λίγα μέτρα μακριά. Η τεχνολογία εικονικής πραγματικότητας μπορεί να είναι δαπανηρή, αλλά αξίζει διότι  το ενδιαφέρον των μαθητών  για το μάθημα θα αυξηθεί κατακόρυφα!

Η χρήση των ψηφιακών εργαλείων στην υποχρεωτική εκπαίδευση

Χρήση τεχνητής νοημοσύνης στην εκπαίδευση

Η τεχνητή νοημοσύνη μάς βοηθά να κάνουμε τόσο μεγάλο μέρος της δουλειάς μας, οπότε ποιος λέει ότι δεν μπορούμε να το χρησιμοποιήσουμε στην εκπαίδευση; Στην πραγματικότητα, αυτή η μέθοδος είναι εκπληκτικά διαδεδομένη αυτές τις μέρες!

Η χρήση της τεχνητής νοημοσύνης δεν σημαίνει ότι κάνει τα πάντα και μας  αντικαθιστά πλήρως. Δεν είναι όπως στις ταινίες επιστημονικής φαντασίας όπου οι υπολογιστές και τα ρομπότ κυκλοφορούν και διδάσκουν τους μαθητές  (ή τους κάνουν πλύση εγκεφάλου).

Αντιθέτως, βοηθά τους εκπαιδευτικούς να μειώσουν τον φόρτο εργασίας τους, να εξατομικεύσουν τα μαθήματα και να διδάξουν τους μαθητές πιο αποτελεσματικά. Πολλά γνωστά πράγματα που χρησιμοποιούμε , όπως το LMS, η ανίχνευση λογοκλοπής, η αυτόματη βαθμολόγηση και αξιολόγηση, είναι όλα προϊόντα τεχνητής νοημοσύνης.


Διαβάστε Επίσης: STEM και STE(A)M στη σύγχρονη εκπαίδευση


3D εκτύπωση

Η  τρισδιάστατη εκτύπωση κάνει τα μαθήματα  πιο διασκεδαστικά και προσφέρει στους μαθητές πρακτική εμπειρία για να μαθαίνουν καλύτερα νέα πράγματα. Αυτή η μέθοδος οδηγεί τη δέσμευση στην τάξη σε ένα νέο επίπεδο, με το οποίο τα σχολικά βιβλία δεν μπορούν ποτέ να συγκριθούν.

Η χρήση των ψηφιακών εργαλείων στην υποχρεωτική εκπαίδευση

Η τρισδιάστατη εκτύπωση δίνει στους μαθητές την δυνατότητα να  κατανοήσουν τον πραγματικό κόσμο και πυροδοτεί τη φαντασία τους. Η μελέτη είναι πολύ πιο εύκολη όταν οι μαθητές μπορούν να κρατούν μοντέλα οργάνων στα χέρια τους για να μάθουν για το ανθρώπινο σώμα ή να δουν μοντέλα διάσημων κτιρίων και να εξερευνήσουν τις δομές τους.

Το ταξίδι μάθησης  για κάθε μαθητή μπορεί να είναι διαφορετικό, αλλά ο τελικός στόχος παραμένει ο ίδιος: οι  γνώσεις που θα αποκτηθούν  να αποτελέσουν εφαλτήριο στην μελλοντική τους ζωή!

Συντάκτης: Γιώτα Βουλδή,

Influence:

Η Γιώτα Βουλδή γεννήθηκε το 1987 στην Πάτρα. Στα 17 της χρόνια επιλέχθηκε ως έφηβη Βουλευτής, με δοκίμιο που έστειλε στην Βουλή των εφήβων…