Η συμβολή του τυριού στη διατροφή μας

Συντάκτης: Αναστάσιος Χριστόπουλος

Το τυρί  έχει ενοχοποιηθεί από αρκετούς διατροφολόγους για τις θερμίδες που αποδίδει. Όμως πέραν τούτου, είναι σημαντική πρώτη ύλη που μπορεί να έχει πολλά οφέλη στην υγεία μας.

Τα γαλακτοκομικά προϊόντα αποτελούν από τις πιο σημαντικές τροφές που έχει αξιοποιήσει και παρασκευάσει ο άνθρωπος. Έχουν μεγάλη διατροφική και τεχνολογική  σημασία  για τη σύγχρονη επιστήμη και διατροφή. Ας δούμε λοιπόν όλες τις ευεργετικές τους επιδράσεις.

Τι είναι το τυρί

Το τυρί παρασκευάζεται από γάλα διαφόρων προελεύσεων για παράδειγμα πρόβειο, αγελαδινό ή ακόμα  και βουβαλίσιο με τη χρήση μικροοργανισμών. Οι μικροοργανισμοί αυτοί ευθύνονται για την πήξη και την σταθερότητά του. Οι ποιοτικές διαφορές των τυριών έγκειται στο γάλα από το οποίο παρασκευάζονται, καθώς και στις αναλογίες τους σε λίπος και αλάτι, όπως επίσης και στην ωρίμανση που δίνει εκτός από την υφή και την τελική γεύση.

Οφέλη

Παρόλο που οι διάφοροι διατροφολόγοι το «κατηγορούν» για τα πολλά λιπαρά που μπορεί να έχει και τις θερμίδες που μπορεί να προσλαμβάνουμε από αυτό, στις ιδανικές αναλογίες, το τυρί μπορεί να μας προσφέρει πολλά θετικά. Καταρχάς, νοστιμίζει το φαγητό και προσθέτει υφή και γεύση. Μια μερίδα τριάντα γραμμαρίων μπορεί να βοηθήσει στο να πάρουμε σημαντική ποσότητα πρωτεΐνης. Υπάρχουν επίσης τυριά με χαμηλή περιεκτικότητα σε λίπος και υψηλή σε πρωτεΐνη, όπως είναι για παράδειγμα το cottage, το οποίο είναι ιδανικό για μια υγιεινή διατροφή και για μεταπροπονητικό γεύμα.

Αν έχετε επίσης δυσανεξία στην λακτόζη (εκ γενετής πάθηση που οφείλεται σε ένα ένζυμο το οποίο  μας λείπει) υπάρχουν τυριά χωρίς λακτόζη. Έτσι είναι δύσκολο να πυροδοτηθεί αλλεργική αντίδραση από τον οργανισμό μας.

Επίσης περιέχει μέταλλα και ιχνοστοιχεία τα οποία μας είναι απαραίτητα και μπορεί να αποτελέσουν χρήσιμο συμπλήρωμα της διατροφής μας. Επιπλέον, όσον αφορά τις κατηγορίες τυριών και το γάλα από το οποίο είναι παρασκευασμένες, δεν υπάρχει μεγάλη διαφορά, μια και το τυρί περιέχει διάφορες μίξεις γάλακτος σε διαφορετικές αναλογίες (για να επιτευχθεί η απαραίτητη περιεκτικότητα σε συστατικά).

Συμπέρασμα

Όλα τα θρεπτικά συστατικά περιέχονται στο τυρί. Αυτό μάλιστα μπορούμε να το δούμε και στην ετικέτα τροφίμων που βρίσκεται στο πίσω μέρος των συσκευασμένων τυριών.  Το κόψιμο ή το τρίψιμο των τυριών δεν επιφέρει καμία αλλοίωση στα συστατικά ούτε η θέρμανσή τους. Το τυρί όμως περιέχει μεγάλη περιεκτικότητα σε αλάτι το οποίο είναι υπεύθυνο για την αύξηση της αρτηριακής πίεσης. Συνεπώς, πρέπει να το καταναλώνουμε με μέτρο και στις σωστές ποσότητες ανάλογα με τις ανάγκες του οργανισμού μας. Η συμβουλή λοιπόν ενός επαγγελματία διατροφολόγου για τις ανάγκες μας και τις ιδανικές ποσότητες που μπορούμε να προσλαμβάνουμε, είναι πάντα σημαντική και αναντικατάστατη, ειδικά αν έχετε αμφιβολίες για το αν πρέπει να είναι μέρος της διατροφής σας.

Συντάκτης: Αναστάσιος Χριστόπουλος,

Influence:

Αρθρογράφος του flowmagazine.gr.