Είδαμε την “Γη της επαγγελίας”, την πρόταση της Δανίας για Όσκαρ

Συντάκτης: Ιωάννα Γκολφομήτσου

Πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Βενετίας 2023, η δυναμική υπερπαραγωγή εποχής για τα δικαιώματα και την ανάγκη του ανθρώπου για ευτυχία, είναι το δυνατό χαρτί της Δανίας για τα Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας.

Αποφασισμένος να ορίσει τη ζωή του, ο Λούντβιχ Κάλεν -πραγματικό πρόσωπο- ορθώνεται στα εμπόδια της κοινωνίας της Δανίας του 18ου αιώνα.

Υπόθεση του έργου

Η ταινία, που προβάλλεται ήδη στις αίθουσες από τις 2 Νοεμβρίου, έχει θέμα την ιστορία ενός λοχαγού, απόγονου μίας υπηρέτριας και ενός ευγενή της Δανίας του 1755. 

Ως απόμαχος, και με χαραγμένη στη μνήμη του την ταπεινή καταγωγή του, επιστρέφει στο βασίλειο της Δανιμαρκίας, ζητώντας από τον βασιλιά να καλλιεργήσει την άγονη χερσόνησο της Γιουτλάνδης με αντάλλαγμα τίτλο ευγενείας.

  Πιστός στο όνειρό του να φτιάξει μία βασιλική αποικία, ο Λούντβιχ Κάλεν, τον οποίο ενσαρκώνει ο στιβαρός Μαντς Μίκελσεν , προσπαθεί να βρει εποίκους για να καλλιεργήσει τη γη και φιλοδοξεί να ανέβει κοινωνικά. Η θέλησή του αυτή, αναμφίβολα, πυροδοτείται από τον πόνο, που διαγράφεται μάλιστα στο πρόσωπό του,  για την μπάσταρδη καταγωγή του και την κατάφορη εκμετάλλευση που υφίσταντο οι ‘’μη -ευγενείς’’ της εποχής εκείνης.

h_gh_ths_epaggelias

Το εμπόδιο που συναντά ο Λούνβτιχ Κάλεν στην προσπάθειά του να καλλιεργήσει τη χερσόνησο, είναι ο γαιοκτήμονας της περιοχής, ο οποίος θα τον εμποδίσει με κάθε ανήθικο και βίαιο τρόπο. Σύμμαχός του είναι μόνο ένας ιερέας και ένα νέο ζευγάρι , που δραπετεύει  από την έπαυλη του γαιοκτήμονα , όπου δούλευε ως υπηρέτης.

Η Μπάρμπαρα Αν  και ένα μικρό τσιγγανάκι που βοηθούν τον Κάλεν στην προσπάθειά του, είναι οι άνθρωποι που μαζί τους χτίζει μία όμορφη σχέση, που την έχει στερηθεί στο παρελθόν. Το αν τελικά θα τα καταφέρει ο πρωταγωνιστής να φτιάξει την αποικία όπως την ονειρεύτηκε, και αν θα βρει στο δρόμο του πρωτόγνωρες γι ‘αυτόν αξίες της ζωής, θα το κρίνει κανείς στην οθόνη.

 Εκρηκτική αλλά και με βαθιά ευαισθησία

Ο Μαντς Μίκελσεν ενσαρκώνει δυναμικά τον Λούντβιχ Κάλεν ως μάλλον ψυχρό και σκληραγωγημένο από τα δεινά της ζωής του άνθρωπο , αλλά και με αίσθηση ηθικής και εσώτερη ευαισθησία. Η απέχθειά του  για τη βία, τη σεξουαλική εκμετάλλευση και τη διαφθορά που ασκούν οι έχοντες την εξουσία της εποχής , αλλά και η απρόσμενη παρουσία της γυναίκας και ενός μικρού παιδιού στη ζωή του, είναι βασικά σημεία που στέκεται ο δημιουργός της ταινίας.

Ας προσεχθεί η δυναμική παρουσία της Μπάρμπαρα, ως γυναίκα στυλοβάτης, πληγωμένη, θαρραλέα, κατά βάθος ευαίσθητη, που τελικά αναλαμβάνει να εκδικηθεί για τα δεινά που υπέστη κι αυτή ως υπηρέτρια και για να σώσει τον Λούντβιχ.

h_gh_ths_epaggelias

Αναπαρίσταται επαρκώς η σκληρή εικόνα της εποχής, η βία και ο θάνατος που -πιθανά- δεν είναι για όλα τα γούστα, αλλά και η κυνική και ανελέητη συμπεριφορά των εξουσιαστών της εποχής εκείνης. 

Πέρα από την ιστορικότητα και την κοινωνική προσέγγιση της ταινίας , αξίζει να σημειωθεί η εστίαση που αυτή κάνει στις προσδοκίες που θρέφει ο άνθρωπος για υψηλούς στόχους -δικαίως, γιατί όχι;- σε μία κοινωνία που πιθανά τον εμποδίζει και τον απογοητεύει. Μέσα από το δύσκολο δρόμο του όμως ανακαλύπτει αξίες της ζωής, και αυτό αποδεικνύει ότι ακόμα κι αν μια επιθυμία μας διαψευστεί,  η ίδια η ζωή με τη συνέχειά της είναι αυτό που μένει. Όπως δηλώνει και ο σκηνοθέτης, Νικολάι Άρσελ , « Η Γη της Επαγγελίας γεννήθηκε μέσα από μία υπαρξιακή συνειδητοποίηση και είναι η πιο προσωπική μου ταινία μέχρι σήμερα. Με τη βοήθεια του έξοχου βιβλίου της Ίντα Γένσεν , ο Άντερς Τόμας Γένσεν κι εγώ θελήσαμε να διηγηθούμε έναν μεγάλο, επικό μύθο γύρω από το πώς οι φιλοδοξίες και οι επιθυμίες μας αναπόφευκτα θα διαψευστούν , εάν είναι το μόνο που έχουμε».

Η ταινία προβλήθηκε τις πρώτες μέρες του επετειακού Φεστιβάλ Βενετίας, είναι η επίσημη πρόταση της Δανίας για τα Όσκαρ 2024 και προβλήθηκε επίσης στα Φεστιβάλ του Τορόντο και του Σαν Σεμπαστιάν.

Είναι συμπαραγωγή της Δανίας, Σουηδίας, Νορβηγίας και Γερμανίας. Πρωταγωνιστές οι Μαντς Μίκελσεν, Αμάντα Κολίν, Σάιμον Μπένεμπιεργκ , Γκούσταβ Λιντ. Σενάριο: Νικολάι Αρσέλ, Αντερς Τόμας Γιένσεν, Ιντα Γιέσεν. Σκηνοθεσία: Νικολάι Αρσέλ

Συντάκτης: Ιωάννα Γκολφομήτσου,

Influence:

Αρθρογράφος του flowmagazine.gr.