Η ασπαρτάμη μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο καρκίνου

Συντάκτης: Saky Koulibaly

Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (ΠΟΥ), η ασπαρτάμη μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο καρκίνου. Παρακάτω υπάρχει μια λίστα τροφίμων που περιέχουν ασπαρτάμη, από διαιτητικά αναψυκτικά μέχρι γλυκά χωρίς ζάχαρη.

Η ασπαρτάμη έχει έρθει στο προσκήνιο μετά από αναφορές που έκαναν λόγο ότι ο ΠΟΥ πρόκειται να την χαρακτηρίσει “πιθανώς καρκινογόνο“. Παρακάτω βρίσκεται μια λίστα τροφίμων που περιέχουν ασπαρτάμη.

Το τεχνητό γλυκαντικό ασπαρτάμη έχει έρθει στο προσκήνιο μετά από αναφορές που έκαναν λόγο ότι το ΠΟΥ πρόκειται να το χαρακτηρίσει “πιθανώς καρκινογόνο για τον άνθρωπο” τον Ιούλιο.

Η ασπαρτάμη, που είναι 200 φορές πιο γλυκιά από τη ζάχαρη, έχει προβληθεί ως μιας χαμηλών θερμίδων εναλλακτική λύση για τη ζάχαρη για άτομα με διαβήτη, υπέρταση, χρόνιες ασθένειες και λάτρεις της απώλειας βάρους.

Χρησιμοποιείται συχνά σε δημοφιλή προϊόντα χωρίς ζάχαρη, όπως διαιτητικά αναψυκτικά, τσίχλες και άλλες συσκευασμένες γλυκές λιχουδιές.

Τα τεχνητά γλυκαντικά έχουν αποκτήσει δημοφιλία τις τελευταίες δεκαετίες, καθώς ικανοποιούν την επιθυμία για γλυκό χωρίς να αυξάνουν τον αριθμό των θερμίδων, καθώς είναι χαμηλά σε θερμίδες ή δεν έχουν καθόλου θερμίδες. Θεωρούνται επίσης μια καλύτερη επιλογή για άτομα με διαβήτη από τη ζάχαρη.

Ωστόσο, αν προσθέτετε συχνά τεχνητά γλυκαντικά στα τρόφιμά σας ή καταναλώνετε συσκευασμένα προϊόντα με ασπαρτάμη, ο ΠΟΥ μπορεί να έχει μια προειδοποίηση για εσάς – οι εναλλακτικές της ζάχαρης είχαν ανεπιθύμητες επιπτώσεις όπως αύξηση του κινδύνου εμφάνισης διαβήτη τύπου 2, καρδιαγγειακών νοσημάτων και θνησιμότητας σε ενήλικες, σύμφωνα με τις πιο πρόσφατες οδηγίες του.

Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Αρχή Ασφάλειας των Τροφίμων, η ασπαρτάμη αποτελείται από δύο φυσικά αμινοξέα, τη φαινυλαλανίνη και το ασπαρτικό οξύ. Τα αμινοξέα αυτά είναι επίσης συστατικά των πρωτεϊνών στο σώμα μας και στα τρόφιμα. Η φαινυλαλανίνη στο ασπαρτάμη υποστηρίζεται ελαφρώς με την προσθήκη μιας μεθυλικής ομάδας, η οποία δίνει στην ασπαρτάμη τη γλυκιά του γεύση.

Η ασπαρτάμη επίσης δεν αφήνει πικρή επίγευση όπως η σακχαρίνη, η οποία είναι 400 φορές πιο γλυκιά από τη ζάχαρη αλλά πρέπει να αναμιγνύεται με άλλα τεχνητά γλυκαντικά για να κατασταλάξει η απροσδόκητη παρενέργεια.

Λίστα προϊόντων όπου χρησιμοποιείται ασπαρτάμη:

Ποτά: Θα βρείτε ασπαρτάμη σε διαιτητικά αναψυκτικά, όπως διαιτητική Coca-Cola, διαιτητικά αναψυκτικά, διαιτητική Pepsi, Crystal light, Sprite Zero, Fanta Zero, Diet Mountain Dew.

Επιδόρπια: Παγωτό, πουτίγκες, δημητριακά, μαρμελάδες χωρίς ζάχαρη, γλυκά χωρίς ζάχαρη, διαιτητικά παγωτά, ζελατίνες.

Προϊόντα γαλακτοκομείου: Μη λιπαρά γιαούρτια, γεύσεων χαμηλής περιεκτικότητας σε λίπος, γλυκαντικά με ασπαρτάμη εκτός από άλλους τεχνητούς γλυκαντικούς.

Μαστίχες: Μαστίχες χωρίς ζάχαρη και καραμέλες αναπνοής έχουν επίσης ασπαρτάμη.

Γλυκαντικό σε σκόνη: Πολλές μάρκες γλυκαντικών σε σκόνη χρησιμοποιούνται ως αντικαταστάτες της ζάχαρης στα τρόφιμα.

Τι γίνεται με τους τεχνητούς γλυκαντικούς εκτός από την ασπαρτάμη;
“Η ασπαρτάμη, σύμφωνα με την έρευνα, μπορεί να προκαλέσει φαινυλκετονουρία, οπότε δεν είναι καλό για την υγεία και απαγορεύεται.

Η σουκραλόζη είναι ένα προϊόν φυτικής προέλευσης, αλλά η υπερβολική ποσότητά της είναι επιβλαβής λόγω της χημικής επεξεργασίας στη βιομηχανία, παρέχεται σε κόκκους ή σε σταγόνες και ειδικά για ασθενείς με διαβήτη υψηλής ποσότητας δεν είναι καλή.

Η στέβια είναι το πιο αποδεκτό τεχνητό γλυκαντικό, αλλά εάν χρησιμοποιείται μετά από βρασμό των φύλλων της είναι καλό για κατανάλωση, αλλά η βιομηχανική επεξεργασία θέτει τους ασθενείς σε υψηλότερο κίνδυνο καθώς παίρνουν υψηλή ποσότητα. Οποιαδήποτε περίπτωση υπερβολικής κατανάλωσης τεχνητών γλυκαντικών δεν είναι καλή για την υγεία”, δηλώνει η Σουπάρνα Μουκερτζί, Υπεύθυνη του Τμήματος Κλινικής Διατροφής του Ινστιτούτου Καρδιολογίας Narayana, Narayana Health City Bangalore, σε συνέντευξη με το HT Digital.

Πώς να μεταβείτε σε φυσικές εναλλακτικές;

Τα τεχνητά γλυκαντικά αυξάνουν τους κινδύνους μεταβολικών διαταραχών, αύξησης του βάρους και ακόμα και αρνητικές επιπτώσεις στην υγεία του εντέρου.

Τα ποτά που χρησιμοποιούν μη-ζάχαρες γλυκαντικά έχουν γίνει δημοφιλή σε ανθρώπους που επιδιώκουν να χάσουν βάρος. Ωστόσο, είναι σημαντικό να αναγνωρίσουμε ότι αυτά τα ποτά μπορούν να προκαλέσουν σημαντικούς κινδύνους για την υγεία.

“Όσον αφορά την απώλεια βάρους, αντί να βασίζεστε αποκλειστικά σε τεχνητούς γλυκαντικούς, οι άνθρωποι θα πρέπει να επικεντρώνονται στην υιοθέτηση μιας ισορροπημένης και θρεπτικής διατροφής. Αυτό περιλαμβάνει την κατανάλωση φρέσκων τροφίμων, όπως φρούτα, λαχανικά, δημητριακά ολικής άλεσης, ενώ περιορίζει την κατανάλωση επεξεργασμένων τροφίμων και ζάχαρης.

Η ενυδάτωση μπορεί να επιτευχθεί με νερό, βότανα ή τσάι.

Ο έλεγχος της μερίδας και η συνειδητή κατανάλωση τροφίμων είναι επίσης κρίσιμοι παράγοντες για τη διαχείριση του βάρους. Ωστόσο, είναι σημαντικό να αναγνωρίσουμε ότι αυτά τα ποτά μπορούν να προκαλέσουν σημαντικούς κινδύνους για την υγεία.
Επιπλέον, η συνεχής σωματική δραστηριότητα μέσω τακτικής άσκησης βοηθά στην καύση θερμίδων και στη διατήρηση της συνολικής υγείας”, δηλώνει ο Δρ. Μουκερτζί.

Συντάκτης: Saky Koulibaly,

Influence:

Αρθρογράφος του flowmagazine.gr.