Γιόγκα Νίντρα: Πώς βελτιώνει τη φυσική μας υγεία;

Συντάκτης: Βίκυ Μάνδαλου, Πιστοποιημένη δασκάλα Yoga

Εσύ το γνώριζες ότι με τη Yoga Nidra μπορείς να ενισχύσεις το ανοσοποιητικό σου σύστημα και να βελτιώσεις τη φυσική σου υγεία;

Γιόγκα νίντρα ή γιόγκα του ύπνου

‘Ισως έχεις ακούσει για αυτήν. Είναι εκείνο το είδος της γιόγκα που γίνεται από άνετη ύπτια θέση, με τα μάτια κλειστά, και έχει σαν στόχο την πλήρη σωματική, νοητική και συναισθηματική χαλάρωση. Δεν είναι όμως μόνο αυτό!

Μέσα από την προσωπική μου πρακτική στη γιόγκα νίντρα συχνά παρατηρώ ότι μπορώ να διαχειρίζομαι καλύτερα τις σωματικές ενοχλήσεις, να ανακουφίζομαι πιο αποτελεσματικά από τον πόνο και να βοηθώ το σώμα μου να επουλώνει πιο γρήγορα τυχόν τραυματισμούς, να ανακάμπτει και να διατηρεί τη φυσική του υγεία.

“Μαγικό”, θα έλεγε κάποιος. Πώς όμως εξηγείται κάτι τέτοιο;

Ας δούμε τι συμβαίνει στο σώμα μας και πώς μπορεί να φανεί χρήσιμη η πρακτική αυτή:

Στην καθημερινότητά μας βιώνουμε απαιτητικές καταστάσεις, όπου τον έλεγχο αναλαμβάνει το συμπαθητικό νευρικό σύστημα και οδηγεί στην έκκριση ορμονών στο αίμα (αδρεναλίνη, νορ-αδρεναλίνη, κορτιζόλη). Αυτές οι ορμόνες έχουν σκοπό να προετοιμάσουν το σώμα για δράση με έναν τρόπο που είναι γνωστός ως “μάχη ή φυγή ή πάγωμα”, ή αλλιώς στρες. Έτσι παρατηρούμε συμπτώματα όπως η αύξηση του καρδιακού ρυθμού και της αρτηριακής πίεσης η γρήγορη αναπνοή, η εφίδρωση, η μυική ένταση κλπ.

Όταν η απαιτητική κατάσταση παρέλθει και η απόκριση του στρες δε χρειάζεται πια, τον έλεγχο αναλαμβάνει το παρασυμπαθητικό νευρικό σύστημα, που απελευθερώνει νευροδιαβιβαστές, ώστε το σώμα να επιστρέψει σε κατάσταση αποθεραπείας και χαλάρωσης και να επέλθει η ισορροπία. Ενώ λοιπόν οι ορμόνες του στρες σε μικρές δόσεις μας κάνουν καλό, γιατί μας επιτρέπουν να είμαστε σε εγρήγορση και να ανταποκρινόμαστε στις προκλήσεις, αν παραμείνουν στην κυκλοφορία του αίματος για παρατεταμένο χρονικό διάστημα, μπορούν να βλάψουν τα όργανα του σώματος και να οδηγήσουν σε εκδήλωση ψυχοσωματικών ασθενειών. Είναι πολύ σημαντικό λοιπόν να μειώσουμε την επίδραση τους. Και αυτό μπορεί να γίνει είτε ελέγχοντας τους στρεσογόνους παράγοντες, είτε να εισάγοντας μεθόδους χαλάρωσης.

Σ’ αυτό το σημείο είναι που έρχεται η γιόγκα νίντρα, ως διαλογιστική πρακτική, για να φέρει την ισορροπία, καθώς δρα σε σωματικό και ψυχολογικό επίπεδο.

Η πρακτική της γιόγκα νίντρα χρησιμοποιεί τεχνικές αναπνοών και περιφορά της εστίασης του νου στα διάφορα μέρη του σώματος, για να επέμβει στην ηλεκτρική δραστηριότητα του εγκεφάλου, να ηρεμήσει τα κύματα του νου (από Beta και Gamma κύματα σε Alpha, Theta και Delta κύματα) και να φέρει την ισορροπία στη λειτουργία του αυτόνομου νευρικού συστήματος (συμπαθητικό-παρασυμπαθητικό).

Έτσι, κατά τη διάρκεια μιας πρακτικής γιόγκα νίντρα εξισορροπείται η κορτιζόλη και έρχεται στα φυσιολογικά και ωφέλιμα για τον οργανισμό επίπεδα.

Παράλληλα, ο εγκέφαλος ενεργοποιεί το εσωτερικό μας “φαρμακείο”, παράγοντας ευεργετικές για το σώμα μας ορμόνες και νευροδιαβιβαστές:

🔹Σεροτονίνη
Επηρεάζει τη διάθεση και τη συμπεριφορά μας, προσφέρει ηρεμία, διαύγεια και σωματική χαλάρωση.
Η χαμηλή σεροτονίνη συνδέεται με περιπτώσεις άγχους, κατάθλιψης, διπολικής διαταραχής, αϋπνίας, ημικρανίας, ινομυαλγίας, προεμμηνορυσιακού συνδρόμου, Ως εκ τούτου η διαλογιστική τεχνική της γιόγκα νίντρα μπορεί να συνδράμει στην ανακούφιση από τέτοιες περιπτώσεις.

🔹 Ωκυτοκίνη
Είναι η ορμόνη της αγάπης και της απόλαυσης. Μειώνει το φόβο και το άγχος, καθώς προσφέρει την αίσθηση ηρεμίας, ασφάλειας και ικανοποίησης.
Σε επίπεδο φυσιολογίας σώματος μειώνει την κορτιζόλη, τον πόνο και την αρτηριακή πίεση, ενώ επιταχύνει την επούλωση.

🔹Ενδορφίνες
Είναι τα φυσικά παυσίπονα και αντικαταθλιπτικά του οργανισμού, λειτουργούν ευεργετικά σε περιπτώσεις καρκίνου και ψυχοσωματικών νόσων και χαρίζουν αίσθηση ευεξίας.

🔹 GABA
Είναι νευροδιαβιβαστές που αναστέλουν το κεντρικό νευρικό σύστημα, μειώνουν τη μυική ένταση και το καρδιακό στρες. Δρουν ενάντια στο άγχος και την αϋπνία.

🔹DHEA
Είναι στεροειδής ορμόνη που προστατεύει το καρδιαγγειακό σύστημα, έχει αντιγηραντικές ιδιότητες και ευνοεί τη γυναικεία γονιμότητα. Επίσης, ανακουφίζει από την κατάθλιψη, βελτιώνει τη μνήμη και ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα.

🔹 Μελατονίνη
Είναι φυσικό ισχυρό αντιοξειδωτικό που ρυθμίζει το βιορυθμό του σώματος και το βιολογικό μας ρολόι. Παράλληλα βελτιώνει την ποιότητα ύπνου, που είναι απαραίτητος για τη βαθιά αποκατάσταση, την επούλωση και την ανάπλαση του σώματος.
Χαμηλά επίπεδα μελατονίνης σχετίζονται με τον καρκίνο του μαστού. Γι΄αυτό και η γιόγκα νίντρα μπορεί να είναι μια πολύ καλή βοήθεια στην αντιμετώπιση αυτής της νόσου.

🔹 Human Growth Hormone
Κατά την πρακτική της γιόγκα νίντρα παράγεται η ανθρώπινη αυξητική ορμόνη, που επιτρέπει σε όλους τους ιστούς και τα όργανα να αναπτυχθούν και να αναζωογονηθούν, ενώ επιβραδύνει το γήρας.

🔹Ντοπαμίνη
Δρα αντικαταθλιπτικά και μας βοηθά να βιώνουμε την απόλαυση, να νιώθουμε την επιβράβευση, να διατηρούμε την εστίαση μας και να υιοθετούμε μια θετική στάση ζωής.
Με τη φυσική απελευθέρωση ντοπαμίνης στο σώμα, η τεχνική της γιόγκα νίντρα μπορεί να είναι μια πολύ καλή βοήθεια στη θεραπεία της νόσου Πάρκινσον (η οποία σχετίζεται με μειωμένα επίπεδα ντοπαμίνης στο σώμα).

Έχει παρατηρηθεί ότι η γιόγκα νίντρα επιδρά ευεργετικά σε πλήθος ασθενειών, όπως:

🔸αυτοάνοσα νοσήματα
🔸καρκίνος
🔸πολλαπλή σκλήρυνση
🔸μετατραυματικό στρες
🔸χρόνιος πόνος
🔸συμπεριφορικές διαταραχές
🔸χρόνιο στρες
🔸κατάθλιψη
🔸διαταραχές ύπνου
🔸διαβήτης
🔸χαμηλό ανοσοποιητικό,  κ.α.

Η σύγχρονη ιατρική προσεγγίζει πλέον ολιστικά τον άνθρωπο, αναγνωρίζοντας τη σύνδεση της εσωτερικής γαλήνης και της θετικής ψυχολογίας με την ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος και τη διατήρηση της καλής φυσικής υγείας.

Γι’ αυτό και η πρακτική της γιόγκα νίντρα συστήνεται για να χρησιμοποιηθεί προληπτικά ή και υποστηρικτικά, παράλληλα με τη φαρμακευτική αγωγή, σε περιπτώσεις ασθενειών, όπως αυτές που αναφέρθηκαν παραπάνω και που μπορεί να οφείλονται σε ψυχογενή αίτια.

Τι λέτε λοιπόν; Αξίζει την προσοχή μας;

Συντάκτης: Βίκυ Μάνδαλου, Πιστοποιημένη δασκάλα Yoga

Influence:

Είμαι η Βίκυ, γεννημένη στη Λάρισα, πιστοποιημένη προπονήτρια προσωπικών και ομαδικών προγραμμάτων άσκησης…