Γιατί καλοί υπάλληλοι παραιτούνται;

Συντάκτης: Εύη Ξυραφά, Σύμβουλος προσωπικής ανάπτυξης

Μία σταθερή πηγή εισοδήματος είναι απαραίτητη για να καλύπτουμε τις ανάγκες μας. Η  δουλειά είναι αναγκαία, και όμως βλέπουμε ότι πολλοί καλοί εργαζόμενοι παραιτούνται. Γιατί;

Έμπειροι και άξιοι εργαζόμενοι παραιτούνται, ακόμη και από τις μεγαλύτερες και πιο επιτυχημένες εταιρίες στον κόσμο, αναζητώντας θέσεις σε άλλες εταιρίες. Το εύκολο συμπέρασμα είναι ότι ο κύριος λόγος της παραίτησης είναι η επιδίωξη υψηλότερου μισθού. Ωστόσο οι έρευνες μας διαψεύδουν.

Πηγή: mypositiveoutlooks.com

Τα χρήματα δεν είναι πάντα η αιτία

Πριν από χρόνια, μία ανάρτηση στο Facebook που έγινε viral εξηγούσε τους λόγους της αποχώρησης άξιων υπαλλήλων. Το γεγονός ότι πλήθος ανθρώπων συμφώνησαν με τη δήλωση είναι σημάδι της αλήθειας που περιέχει.

Έρευνα της Hogan Assessments του 2017 αποκάλυψε ότι το 75% των συνολικά 1000 Αμερικανών εργαζομένων που συμμετείχαν, είπαν ότι «η χειρότερη πτυχή της δουλειάς τους είναι ο άμεσος προϊστάμενός τους».

Επίσης, το 65% παραδέχτηκε ότι θα προτιμούσε την αλλαγή του προϊσταμένου από την αύξηση του μισθού τους.

Σύμφωνα με έρευνα της Salary.com, το 23% ψάχνει νέα εργασία κάθε μέρα.

Άρα, η αιτία δεν είναι πάντα η αμοιβή.

Εκτός από τα προβλήματα με τον προϊστάμενο, ποιοι είναι οι συνηθέστεροι λόγοι που ωθούν τους εργαζόμενους σε παραίτηση; Άλλωστε, φεύγουν από δουλειές τις οποίες είχαν κάποτε επιδιώξει.

Γιατί λοιπόν εγκαταλείπεις μία δουλειά που άλλοτε ονειρευόσουν;

Εξάντληση-Ένας από τους κυρίαρχους λόγους που οι καλοί-ακόμη και οι καλύτεροι-εργαζόμενοι αποχωρούν είναι ο όγκος της δουλειάς που τούς ανατίθεται. Είναι κοινή παραδοχή ότι, από τη στιγμή που κάποιος δείξει ότι είναι ικανός, του ανατίθενται ολοένα περισσότερος όγκος.

Το αποτέλεσμα; Εξάντληση, το γνωστό burnout.


Δείτε επίσης: Το σύνδρομο burnout είναι και επίσημα ασθένεια. Ποια είναι τα βασικά του συμπτώματα


Οι εργαζόμενοι χρειάζονται μία ανάσα ώστε να αποτραπεί το φαινόμενο του burnout και της αποχώρησης. Σε κάθε δουλειά, η ισορροπία εργασίας και προσωπικής ζωής είναι κορυφαίας σημασίας.


Δείτε επίσης: Ισορροπία εργασίας-ζωής και ευ ζην


Απουσία Κινήτρων Εξέλιξης-Μία από τις πιο κοινές ερωτήσεις σε κάθε συνέντευξη για δουλειά είναι «πού βλέπετε τον εαυτό σας σε πέντε χρόνια;». Αν ο εργαζόμενος πράγματι εννοούσε την απάντησή του τότε, σήμερα λογικά θα αναζητά ευκαιρίες εξέλιξης.

Μαθήματα και σεμινάρια μπορούν να βελτιώσουν και να εμπλουτίσουν τις δεξιότητες, καθώς και να βοηθήσουν το προσωπικό να διακρίνει ευκαιρίες ανάπτυξης μέσα στην εταιρία.


Δείτε επίσης: Life Skills Experience Program – Ένα εργαλείο για επιτυχημένη και ευτυχισμένη ζωή


Η εκπαίδευση των εργαζομένων δεν προσφέρει απλά ευκαιρίες ανέλιξης, αλλά βελτιώνει και την ποιότητα της εργασίας τους.

Απουσία Εκτίμησης-Ακόμη και τα παιδιά εργάζονται με μεγαλύτερο ενθουσιασμό στην ένδειξη εκτίμησης και την επιβράβευση. Οι αυξήσεις και τα μπόνους είναι απαραίτητα, χωρίς να είναι οι μοναδικοί τρόποι εκδήλωσης της αναγνώρισης και της εκτίμησης.

Μία μικρή ένδειξη, μία εκδήλωση ικανοποίησης μπορεί να εκφράσει την εκτίμηση στο πρόσωπο του εργαζομένου.

Έλλειψη Αυτοπεποίθησης-Οι εργαζόμενοι, ειδικά οι καινούργιοι, έχουν διαρκή ανάγκη καθοδήγησης και επιτήρησης.

Όταν ωστόσο  εργαζόμενοι με εμπειρία και χρόνια στην ίδια θέση έχουν τον προϊστάμενο διαρκώς από πάνω τους, ενδέχεται να βιώσουν την κατάσταση ως πλήγμα στην αυτοπεποίθηση και την αυτοεκτίμησή τους. Η εμπιστοσύνη και η ελευθερία πρωτοβουλιών κάνει τους εργαζόμενους να νιώθουν αξιόπιστοι και ενδυναμώνει την αυτοπεποίθησή τους.

Απουσία Προκλήσεων-Ένας έμπειρος εργαζόμενος που καλείται να διεκπεραιώνει καθημερινά τα ίδια καθήκοντα νιώθει ότι η δουλειά έχει γίνει μονότονη, με αποτέλεσμα το ενδεχόμενο να χάσει το ενδιαφέρον του για αυτή. 

Η ανάθεση διαφορετικών καθηκόντων μπορεί να ανανεώσει το ενδιαφέρον για τη δουλειά και να προάγει την απόκτηση νέων δεξιοτήτων.

Πολιτική  της Εταιρίας-Η πολιτική στην οποία συμμορφώνεται κάθε γραφείο είναι ένας από τους παράγοντες που οδηγεί ακόμη και τους καλύτερους εργαζόμενους σε παραίτηση. Η πολιτική μίας μιας εταιρίας μπορεί να είναι δομημένη έτσι ώστε να προβιβάζει τα λάθος άτομα και, αντίστοιχα, να οδηγεί τους άξιους σε αποχώρηση.

Η λήψη ορθών αποφάσεων, ειδικά εν όψει προαγωγών, προϋποθέτει προσεκτική επιθεώρηση και παρατήρηση της δουλειάς του προσωπικού και την καταγραφή της συνεισφοράς τους. Έτσι, το προσωπικό θα έχει εμπεδώσει ότι οι αποφάσεις βασίζονται σε γεγονότα και δεν είναι αυθαίρετο αποτέλεσμα της πολιτικής της εταιρίας.

Ακόμη και στις περιπτώσεις που οι  προϊστάμενοι γνωρίζουν τις αιτίες της παραίτησης και προσπαθούν να κάνουν βήματα προς την επανόρθωση της πολιτικής, η ανοιχτή επικοινωνία με τους εργαζομένους παραμένει πάντα η καλύτερη και αποτελεσματικότερη τακτική. Το θάρρος της έκφρασης της εμπειρίας των εργαζομένων τούς κάνει να νιώθουν πως είναι σημαντικοί και ανεξάρτητοι.

Η ανοιχτή επικοινωνία εμπνέει  ασφάλεια στους εργαζόμενους. Το ίδιο και η αίσθηση ότι  μπορούν να μοιράζονται τα ζητήματα με τον προϊστάμενό τους, ιδιαίτερα όταν πρόκειται για προβλήματα στον χώρο της δουλειάς.

Όταν οι προϊστάμενοι έχουν επίγνωση των συγκρούσεων στον χώρο της δουλειάς και συνδράμουν προς την επίλυσή τους, αποτρέπουν την αποχώρηση των υπαλλήλων.

Οι προϊστάμενοι οφείλουν να ακούν πραγματικά όσα μοιράζονται οι εργαζόμενοι. Όταν γνωρίζουν το προσωπικό τους, είναι σε θέση να καταλαβαίνουν τις ανάγκες του και να προβλέπουν ενδεχόμενα που μπορεί να γίνουν λόγοι παραίτησης και να την αποτρέπουν.

Πηγή

Συντάκτης: Εύη Ξυραφά, Σύμβουλος προσωπικής ανάπτυξης

Influence:

Σύμβουλος προσωπικής και επαγγελματικής ανάπτυξης, Εκπαιδεύτρια Ανθρώπινου Δυναμικού σε θέματα HR και Επικοινωνίας…