Γιατί «κλέβουν» τα παιδιά στο σχολείο;

Συντάκτης: Μαρίνα Σίσκου

Influence:

Η εξαπάτηση απαντά με μεγάλη συχνότητα στο καθημερινό λεξιλόγιο όλων μας. Πότε άραγε ο άνθρωπος αναπτύσσει την ικανότητα να εξαπατά τους γύρω του, συχνά αποβλέποντας σε προσωπικό όφελος; Ποιοι είναι οι λόγοι που κινητροδοτούν την απάτη; Φαίνεται ότι οι άνθρωποι αποκτούν από πολύ νεαρή ηλικία την ικανότητα για εξαπάτηση.

Τι είναι η εξαπάτηση

Εξαπάτηση αποτελεί η ενέργεια του ανθρώπου ο οποίος παραπληροφορεί, παραπλανά, ή ενεργεί ανέντιμα.

Όσον αφορά τα παιδιά, η παραπλανητική συμπεριφορά μπορεί να εκδηλωθεί στο σχολείο, το σπίτι ή σε μία αθλητική δραστηριότητα. Στο πλαίσιο ενός ομαδικού παιχνιδιού μεταξύ παιδιών νεαρής ηλικίας, η έννοιά της αποκτά διαφορετικό νόημα από εκείνο που τής αποδίδουν οι πιο ώριμες ηλικίες.

Στο σχολείο ένας μαθητής διαπράττει εξαπάτηση, αν για παράδειγμα κλέψει την ιδέα ενός συμμαθητή του και την οικειοποιηθεί σε μία εργασία, ή αν αντιγράψει από το διαδίκτυο την εργασία που τού ανατέθηκε να γράψει μόνος του. Διαπράττει δηλαδή το αδίκημα της λογοκλοπής και της παραβίασης της πνευματικής ιδιοκτησίας.

Πώς διαπράττεται η εξαπάτηση

Μία απάτη μπορεί να πραγματοποιηθεί με πολλούς διαφορετικούς τρόπους, μερικοί από τους οποίους είναι:

  • Η αντιγραφή των απαντήσεων σε ένα διαγώνισμα.
  • Η παραβίαση των κανονισμών ενός παιχνιδιού, αγωνίσματος ή διαγωνισμού.
  • Ο σφετερισμός πραγμάτων και ιδεών που ανήκουν σε άλλους.

Γιατί «κλέβουν» τα παιδιά στο σχολείο;

Όταν κάποιος διαπράττει μία απάτη, τότε αδικεί άλλους ανθρώπους.

Όπως στην περίπτωση του διαγωνίσματος, η αδικία πλήττει τους προετοιμασμένους μαθητές, ή στο αγώνισμα όπου αδικούνται οι παίχτες που συμμετέχουν σε αυτό έντιμα.

Η απάτη λοιπόν είναι μία δελεαστική λύση, αφού κάνει τα πράγματα να μοιάζουν εύκολα. Στην περίπτωση του διαγωνίσματος  για παράδειγμα,  το οποίο περιλαμβάνει  όλες τις σωστές απαντήσεις ξεκούραστα.

Παρόλ’ αυτά, η εξαπάτηση δεν επιλύει το πρόβλημα της έλλειψης της γνώσης της ύλης, ούτε συμβάλλει προς την πρόοδο του μαθητή-εκτός αν γίνεται πλέον συστηματικά.

Ίσως κάποιες φορές να φαίνεται ότι όσοι εξαπατούν τα έχουν όλα εξαιρετικά τακτοποιημένα. Διαφεύγουν από τον κόπο της μελέτης, παρακολουθώντας τηλεόραση πριν από ένα διαγώνισμα. Οι υπόλοιποι άνθρωποι όμως, χάνουν την εκτίμηση και το σεβασμό τους προς όσους εξαπατούν.

Οι ίδιοι μάλιστα, ίσως αισθάνονται άσχημα γνωρίζοντας ότι δεν έχουν κατακτήσει μόνοι τους έναν καλό βαθμό.

Επιπλέον, αν η πράξη τους γίνει αντιληπτή, τότε θα έρθουν αντιμέτωποι με δυσάρεστες συνέπειες στο σχολείο και ίσως στο σπίτι.

______________________

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Η μετάβαση από το δημοτικό στο γυμνάσιο

______________________

Για ποιους λόγους εξαπατά ένα παιδί;

Ορισμένα από τα παιδιά που αντιγράφουν σ’ ένα διαγώνισμα, το κάνουν επειδή δεν είχαν το χρόνο ή τη διάθεση προκειμένου να κερδίσουν μία αξιοπρεπή βαθμολογία μελετώντας.

Άλλα παιδιά ίσως δεν εμπιστεύονται αρκετά τον εαυτό τους προκειμένου να πιστέψουν ότι θα τα καταφέρουν χωρίς ν’ αντιγράψουν.

Ακόμα και όταν φαίνεται να  υπάρχει κάποιος αληθοφανής λόγος, η εξαπάτηση δεν είναι ποτέ προτιμητέα.

Αν το παιδί λόγω κάποιας αδιαθεσίας ή άγχους δε μπόρεσε να προετοιμαστεί, τότε θα ήταν καλό να το κουβεντιάσει με το δάσκαλό του.

Αν πάλι, δεν απέμεινε χρόνος για μελέτη εξαιτίας της ενασχόλησης με κάποια άλλη δραστηριότητα, τότε χρειάζεται να γίνει μία συζήτηση με τους γονείς σχετικά με το πώς μπορεί να επιτευχθεί μία ισορροπία μεταξύ σχολείου και εξωσχολικών δραστηριοτήτων.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΗ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ ΠΑΤΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ΕΠΟΜΕΝΗ ΣΕΛΙΔΑ

Σελίδες: 1 2

Συντάκτης: Μαρίνα Σίσκου,

Influence:

Σπούδασα Αγγλική Φιλολογία και εργάζομαι ως εκπαιδευτικός, μεταφράστρια και επιμελήτρια κειμένων…