Στο εμπόριο κυκλοφορούν βιβλία που αναλαμβάνουν τον ρόλο του οδηγού για να σε κατευθύνουν βήμα βήμα στο ταξίδι της προσωπικής …
Γιατί αγαπάμε τα ακριβά αντικείμενα;
«Πρέπει να μάθεις τους κανόνες του παιχνιδιού. Και μετά να παίξεις καλύτερα από οποιοδήποτε άλλο.» – AlbertEinstein
Κάθε λεπτό της ημέρας, ένα κομμάτι του εγκεφάλου σου υπολογίζει πώς μετράς, σε σύγκριση με τους υπόλοιπους.
Χωρίς πολλή προσπάθεια, θα μπορούσες να κάνεις μια λίστα:
- Ποιος είναι πιο ωραίος από εσένα
- Ποιος είναι πιο σωματικά δυνατός από εσένα
- Ποιος είναι πιο πλούσιος από εσένα
- Ποιος έχει πιο πολύ επιρροή από εσένα
- Ποιος είναι πιο δημοφιλής από εσένα
- Ποιος έχει μεγαλύτερη ισχύ από εσένα
- Ποιος είναι καλύτεροςαπό εσένα σε έναν συγκεκριμένο τομέα ή δεξιότητα (άσχετα αν έχεις δεξιότητες σε αυτόν τον τομέα ή όχι).
Ως άνθρωποι είμαστε κοινωνικά όντα – έχουμε δημιουργηθεί για να επιβιώνουμε και να ευημερούμε σε ομάδες.Ησυμπεριφορά της ομάδας βοηθάει πολύ στην επιβίωσή μας, σε ένα εχθρικό περιβάλλον, αλλά, ταυτόχρονα, ενισχύει τον εσωτερικό ανταγωνισμό για πηγές που είναι σε έλλειψη.
Τα άτομα που ευημερούν μέσα στην ομάδα, τείνουν να είναι αυτοί που ανταγωνίζονται με μεγαλύτερη επιτυχία σε προφανείς διαστάσεις αναπαραγωγής και επιβίωσης (ομορφιά, πλούτος, δύναμη, επιρροή της ομάδας)και όσοι καινοτομούν, με το να εφεύρουν ένα νέο μέτρο ανταγωνισμού.
Έτσι εξηγείται, γιατί, όλοι μας, έχουμε κίνητρα να εξερευνήσουμε, να δημιουργήσουμε και να γίνουμε καλύτεροι σε εκατοντάδες διαφορετικούς τομείς.Το να είσαι ο ‘’καλύτερος’’ σε κάτι, είναι ένας άμεσος τρόπος για να αυξήσεις το κοινωνικό σου status.Το σχετικό status είναι δύσκολο να το μετρήσουμε ακριβώς, οπότε βασιζόμαστε σε status signals (δείγματα κύρους).
Παραδείγματα κοινωνικού κύρους όλοι γνωρίζουμε- σπάνια ή πανάκριβα αντικείμενα, βραβεία, τιμές, νίκη σε αναγνωρισμένο διαγωνισμό και επιβεβαιωμένη γνώμη του κοινού.
Έχεις σκεφτεί, ποτέ, να γίνεις αστέρας του κινηματογράφου; Τραγουδιστής;Επαγγελματίας αθλητής; CEO; Πολιτικός ή παγκόσμιος ηγέτης; Celebrity; Όλα αυτά τα επαγγέλματα έχουν τεράστιο κοινωνικό status, που είναι μια αποζημίωση για τις απαιτήσεις και θυσίες που χρειάζονται για να μπεις, να ανταγωνιστείς και να κρατήσεις μια θέση στους τομείς αυτούς.
Ήθελες, ποτέ, να αγοράσεις μια Porsche, Ferrari, Lamborghini ή το Tesla Model S; Ένα ιδιωτικό τζετ ή το δικό σου κότερο; Ένα ιδιωτικό νησί; Όλα αυτά έχουν το status ως κίνητρο και, πέρα από τη χρησιμότητά τους, αναδεικνύουν πλούτο.
Ήθελες, ποτέ, να κερδίσεις το Nobel, να γίνεις το πρόσωπο της χρονιάς στο περιοδικό Time, να κερδίσεις ένα Όσκαρ ή να κερδίσεις ένα μετάλλιο τιμής σε κάποιο τομέα; Όλα αυτά αναδεικνύουν πόσο σημαντικό είναι κάτι, τη δεξιότητα ή την επιρροή.
Ένιωσες, ποτέ, ζήλεια, όταν κάποιος άλλος πέτυχε κάτι απίστευτο, αγόρασε κάτι ωραίο ή έχει προσοχή που είναι δύσκολη να πάρει κανείς;
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Εσύ ζηλεύεις;
Το προνόμιο στις παραπάνω περιπτώσεις δε σε βλάπτει άμεσα, αλλά η καλή τους τύχη αλλάζει το δικό σου κοινωνικό status, ακόμη και αν το προνόμιο είναι πολύ μικρό.
Όλοι τα σκεφτόμαστε και τα υπολογίζουμε αυτά, κάθε μέρα, και ένα μεγάλο μέρος των αποφάσεών μας περνάει, πρώτα, από την εξής ερώτηση που ρωτάμε τον εαυτό μας: «Θα ανεβάσει αυτό το κοινωνικό μου status, αρκετά;».
Το να ψάχνουμε το κοινωνικό status είναι μέρος της ανθρώπινης φύσης μας.Το status δεν κερδίζεται από τη μία ημέρα στην άλλη, ούτετο πετυχαίνεις χωρίς δυσκολίες.
Πρέπει να ρωτήσεις τον εαυτό σου, εάν, πραγματικά, θέλεις να φτάσεις στην κορυφή και αν μπορείς να πεις «όχι» σε κάποια πράγματα, για να πεις «ναι» σε άλλα.
Το να μάθεις να αναγνωρίζεις, πότε εσύ ή οι άλλοι έχουν ως κίνητρο το status, θα σε βοηθήσει, από την μία πλευρά να καταλάβεις, γιατί κάνουμε ό,τι κάνουμε, και, από την άλλη, να μπορείς να λαμβάνεις πιο σοφές αποφάσεις.