Genie – Το παραμελημένο παιδί που μας βοήθησε να καταλάβουμε πώς λειτουργεί η γλώσσα

Συντάκτης: Σταυρίνα Κούτρη

Οι γνώσεις που έχουμε σήμερα σε πολλούς τομείς οφείλονται σε άτομα με σύνθετες δυσκολίες. Αυτά βοήθησαν και συνεχίζουν βοηθούν τους επιστήμονες να ανακαλύψουν όχι μόνο την ελλειμματική, αλλά και την τυπική μορφή των οργάνων και των λειτουργιών τους.

Τη δεκαετία του 1960 ο γνωστός καθηγητής Noam Chomskyπρότεινε μία πρωτοποριακή θεωρία σχετικά με το πώς οι άνθρωποι κατακτούν τη γλώσσα. Σύμφωνα με αυτήν, οι άνθρωποι διαθέτουν εγγενώς έναν μηχανισμό που ονομάζεται Μηχανισμός Κατάκτησης της Γλώσσας (ΜΚΓ). Αυτός τους δίνει την ικανότητα να μάθουν οποιαδήποτε γλώσσα, ενώ καθορίζει και τη σειρά κατά την οποία κατακτούν τις δομές της. Βέβαια, καθοριστικό ρόλο για την ανάπτυξη της γλώσσας του ατόμου διαδραματίζει και το περιβάλλον στο οποίο μεγαλώνει.

Genie: το κορίτσι που έζησε απομονωμένο 12 χρόνια

Στην περίπτωση της Genie, μιλάμε για ένα παιδί το οποίο είχε στερηθεί πλήρως την επικοινωνία και την αλληλεπίδραση. Πιο συγκεκριμένα, πρόκειται για ένα κορίτσι που υπήρξε θύμα σοβαρής κακοποίησης, αφού πριν κλείσει τα δύο ο πατέρας της την κλείδωσε σε ένα δωμάτιο, απαγορεύοντας σε όλη την οικογένεια να αλληλοεπιδρά μαζί της. Μέχρι το Νοέμβριο του 1970 οπού την ανακάλυψε η πρόνοια του Λος Άντζελες, το κορίτσι είχε μείνει σχεδόν 12  χρόνια απομονωμένο σε άθλιες συνθήκες διαβίωσης. Η απομόνωση αυτή οδήγησε στο να μην κατακτήσει κάποια γλώσσα κατά την παιδική της ηλικία.

Αφού απομακρύνθηκε από το σπίτι της και μεταφέρθηκε σε νοσοκομείο, η Genie κίνησε το ενδιαφέρον γλωσσολόγων και ψυχολόγων, οι οποίοι ήθελαν να μελετήσουν την περίπτωσή της και να της μάθουν τις απαραίτητες δεξιότητες ενός ανθρώπου.  Κατά τα πρώτα έτη έκθεσης στην αγγλική γλώσσα, το κορίτσι φάνηκε να δείχνει πρόοδο. Από εκεί που δεν μιλούσε καθόλου, ήταν σε θέση να παράγει εκφορές δύο λέξεων χωρίς ρήμα (π.χ. μαμά λεωφορείο), ύστερα εκφορές δύο λέξεων με ρήμα (π.χ. δασκάλα λέει), ακόμα και εκφορές με άρνηση (π.χ. όχι σχολείο).

Genie – Το παραμελημένο παιδί που μας βοήθησε να καταλάβουμε πώς λειτουργεί η γλώσσα

Η λεκτική της επικοινωνία έμεινε σε στάδιο νηπίου

Μέχρι τα μέσα του 1975 το κορίτσι μπορούσε να κατονομάσει βασικά αντικείμενα και είχε μάθει πολύ περισσότερες λέξεις από αυτές που περίμεναν οι επιστήμονες. Παρόλα αυτά, οι καταγραφές των συζητήσεών της με τη γλωσσολόγο Susan Curtiss υποδεικνύουν πώς ο λόγος της δεν εξελίχθηκε ποτέ πέρα από την τηλεγραφική αυτή μορφή, καθώς υστερούσε σημαντικά στην κατάκτηση των γραμματικών κανόνων. Για να γίνει σαφές το πόσο ανώριμη παρέμεινε η λεκτική της επικοινωνία λόγω της στέρησης που είχε υποστεί, τα παιδιά ξεκινούν να παράγουν εκφορές τριών και τεσσάρων λέξεων περίπου στα δύο έτη.

Λίγο αφού έκλεισε τα 18, η Genie επέστρεψε στη μητέρα της, η οποία μετά από λίγους μήνες δήλωσε πώς δεν μπορούσε να τη φροντίσει. Μετά από αυτό, το κορίτσι μεταφέρθηκε σε ένα ίδρυμα και απομακρύνθηκε από σχεδόν όλους όσους γνώριζε και ευθύνονταν άμεσα ή έμμεσα για την κακοποίησή της. Η υγεία της μετά από αυτό επιδεινώθηκε πολύ και οι δεξιότητες που είχε διδαχθεί άρχισαν να υποχωρούν.

Genie – Το παραμελημένο παιδί που μας βοήθησε να καταλάβουμε πώς λειτουργεί η γλώσσα

Σήμερα, το μόνο που γνωρίζουμε είναι ότι η Genieζει υπό κρατική φροντίδα σε μία πολιτεία της Αμερικής. Η επιστημονική κοινότητα της οφείλει ένα μεγάλο ευχαριστώ για την προσφορά της στην μελέτη και κατανόηση της γλώσσας και της ψυχολογίας του ατόμου, αλλά και για την έμπνευση που έχει δώσει στο να μελετηθούν ακόμα περισσότερο.

Πηγή 1Πηγή 2, Πηγή 3

Συντάκτης: Σταυρίνα Κούτρη,

Influence:

Γεννημένη και μεγαλωμένη στην πολύπλευρη πρωτεύουσα, διανύοντας την δεκαετία των ρίσκων και των μεγάλων αλλαγών για την ώρα…