Έχεις άγχος; Κάνε Γιόγκα!

Συντάκτης: Βίκυ Μάνδαλου, Πιστοποιημένη δασκάλα Yoga

Καθημερινά βιώνουμε άγχος στη ζωή μας. Και δε μιλώ για το δημιουργικό άγχος, που σε κινητοποιεί και σε ωθεί στη δράση. Μιλώ για το άγχος που σε καταδυναστεύει, σε μπλοκάρει και σε ακινητοποιεί, σου απομυζά την ενέργεια και σου στερεί τη χαρά της ζωής. 

Έτσι ήμουν κι εγώ παλιότερα, πιθανόν κάπως έτσι θα έχεις νιώσει κι εσύ σε κάποια περίοδο της ζωής σου ή ίσως ακόμη και να το βιώνεις αυτή τη στιγμή που διαβάζεις αυτές τις γραμμές…

Η αγάπη μου για την άθληση ήταν ανέκαθεν διέξοδος και ψυχοθεραπεία για μένα. 

Και τότε δοκίμασα να κάνω γιόγκα…! Από το πρώτο κιόλας μάθημα ένιωσα διαφορετικά!

Ηρεμία, αισιοδοξία, ευεξία. Δεν μπορούσα, τότε, να προσδιορίσω ακριβώς το λόγο που μία μόνο πρακτική γιόγκα με έκανε να νιώσω τόση ευφορία! Δε γνώριζα, τι συμβαίνει μέσα στο σώμα και στο μυαλό μου. Δε γνώριζα ούτε τη φιλοσοφία πίσω από την πρακτική, ούτε την επιστήμη πίσω από τις ασκήσεις που εκτελούσα. Ήξερα μόνο ότι, με ένα σχεδόν “μαγικό” τρόπο, στο τέλος του μαθήματος ήμουν ένας διαφορετικός άνθρωπος! 

Η εξήγηση ήρθε σε μένα αργότερα, όταν εμβάθυνα στη φιλοσοφία και την πρακτική της γιόγκα και διάβασα για τη βιοχημεία του σώματος και την επιγενετική.

Πρόσφατη έρευνα δίνει σημαντικές ενδείξεις ότι η γιόγκα επιδρά σε μοριακό επίπεδο, μειώνοντας τα επίπεδα ορισμένων βιοδεικτών του ανοσοποιητικού συστήματος που συνδέονται με το άγχος. Επηρεάζει την επιγενετική απόκριση του οργανισμού, δηλαδή την ενεργοποίηση ή την απενεργοποίηση ορισμένων γονιδίων υπεύθυνων για τη σωματική και την ψυχική υγεία.

Και με ποιον τρόπο τελικά θα νικήσουμε το άγχος μέσω της γιόγκα;

Ποια τα εργαλεία που χρησιμοποιεί αυτή η πρακτική;

Η γιόγκα περιλαμβάνει: 

α) σωματικές ασκήσεις,

β) τεχνικές αναπνοών, αλλά και

γ) διαλογισμό για άσκηση του νου και της ψυχής. 

α) Σωματικές ασκήσεις (asana) 

Όταν βιώνουμε άγχος σε καθημερινή βάση, αυτό σωματοποιείται και συχνά μεταφράζεται σε μυική ένταση και στρες.

Οι διατατικές ασκήσεις που χρησιμοποιούνται στη γιόγκα βοηθούν να χαλαρώσουν οι μύες και να απελευθερωθεί η ένταση από το σώμα και το μυαλό.

Αλλά και οι ασκήσεις με συνεχή ροή και κίνηση αποβάλλουν από το σώμα το στρες και την ένταση.

β) Αναπνευστικές ασκήσεις (pranayama) 

Η αναπνοή είναι μια αυτόματη διαδικασία που συνδέεται με το αυτόνομο νευρικό σύστημα. Όταν βιώνουμε άγχος, η αναπνοή μας γίνεται πιο ρηχή και γρήγορη. Αντίθετα, όταν βιώνουμε εσωτερική ηρεμία, η αναπνοή μας γίνεται πιο αργή και βαθιά. Η καλλιέργεια βαθιάς αναπνοής, μέσα από κατάλληλες αναπνευστικές ασκήσεις που χρησιμοποιούμε στη γιόγκα, συντελεί στη μείωση του καρδιακού ρυθμού και ελαττώνει άμεσα τα επίπεδα άγχους. Αυτό γίνεται, επειδή ενεργοποιεί το παρασυμπαθητικό νευρικό σύστημα και εξισορροπεί τη ροή ενέργειας στο σώμα μας, προκαλώντας μια αίσθηση χαλάρωσης και ευεξίας.

γ) Διαλογισμός 

Είναι ένα πολύ σημαντικό εργαλείο για τον έλεγχο του νου. Γυμνάζει το μυαλό, όπως μια αντίσταση (βάρος) γυμνάζει τους μυς του σώματός μας. Με το διαλογισμό καλλιεργούμε την ενσυνειδητότητα μέσω της συγκέντρωσης και της αυτοπαρατήρησης. 

Μαθαίνουμε να εστιάζουμε στην παρούσα στιγμή, και έτσι ανακαλύπτουμε τυχόν ψυχολογικά εμπόδια και περιοχές στο σώμα μας όπου υπάρχει μπλοκάρισμα και συμπτώματα στρες. 

Εξασκούμαστε στο να ελέγχουμε τις σκέψεις μας και να αποδεχόμαστε όλα μας τα συναισθήματα, να διατηρούμε την ψυχραιμία μας σε δύσκολες καταστάσεις και να αναλαμβάνουμε δράση στο παρόν. 

Προσωπικά, με βοηθά πολύ και στο να ενισχύω το συναίσθημα της ευγνωμοσύνης, που θεωρώ ότι είναι θεμελιώδης παράγοντας ευτυχίας και πολύ χρήσιμη στο να προσεγγίζουμε θετικά τη ζωή και να επιδιώκουμε μικρές ή και μεγάλες στιγμές χαράς κάθε μέρα!

Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι οι σύγχρονοι ψυχοθεραπευτές συνιστούν στους θεραπευόμενούς τους να εντάξουν το διαλογισμό στην καθημερινή τους ρουτίνα! 

“Σκοπός της γιόγκα είναι να βάλει ένα χαμόγελο στο πρόσωπό σου, παρά το άγχος και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζεις στην καθημερινή σου ζωή” 

Gurudev Sri Sri Ravi Shanker

Είσαι έτοιμη/-ος λοιπόν να αποβάλλεις το άγχος και να βάλεις τη χαρά στη ζωή σου; Ξεκινάμε γιόγκα;

Συντάκτης: Βίκυ Μάνδαλου, Πιστοποιημένη δασκάλα Yoga

Influence:

Είμαι η Βίκυ, γεννημένη στη Λάρισα, πιστοποιημένη προπονήτρια προσωπικών και ομαδικών προγραμμάτων άσκησης…