Έρωτας: Δεν υπάρχει τίποτα χωρίς αυτόν

Συντάκτης: Γιώτα Βουλδή

Έρωτα μπορεί να νιώσεις για την εργασία σου, για όσα αγαπάς, για ένα συγκεκριμένο πρόσωπο, όπου είναι η πιο συχνή μορφή του έρωτα και η πιο ισχυρή. Άλλωστε, χωρίς αυτόν δεν υπάρχει τίποτα.

Οι αρχαίοι Έλληνες είχαν υιοθετήσει την εξής παροιμία όσον αφορά το πώς ερωτευόμαστε, ξεκινάει συνήθως από αυτά που βλέπουμε έρωτας (εκ του οράν το εράν) και οτιδήποτε μπορεί να δούμε  δεν είναι μονάχα αισθητό στο μάτι αλλά και στην αντίληψη.

Συνεπώς, ερωτεύεται κανείς αυτό που του δημιουργεί μία ακαταμάχητη έλξη και έτσι δημιουργείται το αντικείμενο του πόθου. Ο Θεόκριτος, αρχαίος Έλληνας ποιητής που έζησε τον 3ο αιώνα π. Χ, πίστευε πως ο έρως είναι τυφλός και ίσως αυτό να έχει μία κάποια ισχύ διότι όταν αρχίζεις να ερωτεύεσαι πολλές φορές δεν θέλεις να βλέπεις, υπάρχει η άρνηση της πραγματικότητας και σαν γλυκό κρασί βιώνεις το μεθύσι που σου έχει προκαλέσει αυτός ο γοητευτικός κατά τα άλλα Θεός.

Η ιστορία του έρωτα είναι η εξής:

Ο Έρως  ήταν ο φτερωτός θεός της αγάπης. Συχνά σχετίζεται με τη θεά Αφροδίτη. Σύμφωνα με τον μύθο, όταν χτυπούσε με τα βέλη του δύο ανθρώπους, αυτοί ερωτεύονταν παράφορα. Ο Έρως χαρακτηρίζεται ανίκητος στην τραγωδία Αντιγόνη. Απεικονίζεται, συνήθως, με σακί και βέλη στο ώμο.

Σύζυγος του Έρωτα υπήρξε η ψυχή, όπου με την ένωση τους γεννήθηκαν οι: Βολουπτας (ευχαρίστηση) και η Ηδονή.

Γονείς του Έρωρα ήταν ο Πόρος, ο Άρης, ο Ζέφυρος, ο Αιθέρας, ο Χάος ο Έρεβος, η Πενία, η Αφροδίτη, η Ίρις, η Έρις και η Νυξ.  Αδέλφια του ο Αντέρως και ο Ίμερος.

Σύμφωνα με την ορφική διδασκαλία, ο Έρωτας προήλθε από το «κοσμικό αυγό» που άφησε η Νύχτα στους κόλπους του Ερέβους. Υπέρ μιας κοσμογονικής καταγωγής του τίθεται και ο Ησίοδος στη Θεογονία, καθώς αναφέρει πως ο Έρωτας προήλθε από το Χάος μαζί με τη Γαία, στοιχεία επίσης χωρίς γεννήτορες. 

Στη μεθομηρική μυθολογία παρουσιάζονται και άλλοι γεννήτορες του Έρωτα, ενώ συχνά σχετίζεται με τη θεά Αφροδίτη. Σύμφωνα με τη Σαπφώ είναι γιος της Αφροδίτης και του Ουρανού, ενώ σύμφωνα με τον Σιμωνίδη τον Κείο είναι γιος της Αφροδίτης και του Άρη. Αναφέρεται και ως υπηρέτης και συνοδός της Αφροδίτης. Ο Αλκαίος ο Μυτιληναίος αναφέρει ότι ο Έρωτας ήταν γιος της Ίριδας και του Ζέφυρου.  Από τους τραγικούς, ιδιαίτερη σημασία στον θεό Έρωτα αποδίδει ο Ευριπίδης.

Ο Ευριπίδης διαχωρίζει τη δύναμη του Έρωτα σε δύο μορφές: Σε αυτή που μπορεί να οδηγήσει στην Αρετή και σε εκείνη που οδηγεί στην Αθλιότητα.  Με παρόμοιο τρόπο, στο Συμπόσιο του Πλάτωνα εντοπίζουμε τον «καλό» Έρωτα (γιο της Αφροδίτης Ουρανίας) και τον «κακό» Έρωτα (γιο της Αφροδίτης Πανδήμου).  Επίσης εκεί, σύμφωνα με τον λόγο της Διοτίμας, ο Έρως είναι γιος του Πόρου και της Πενίας. Την ημέρα της γέννησης της Αφροδίτης, οι θεοί παρέθεσαν γεύμα στο οποίο βρισκόταν και ο Πόρος ο γιος της Μήτιδος. Όταν τελείωσαν με το φαγητό, η Πενία ήρθε για να επαιτήσει και καθώς είδε τον Πόρο να κοιμάται στους κήπους του Δία (μεθυσμένο από το πολύ νέκταρ), πλάγιασε δίπλα του και απέκτησε τον Έρωτα. Έτσι, ο Έρως έγινε ακόλουθος της Αφροδίτης, επειδή δηλαδή γεννήθηκε την ημέρα των γενεθλίων της και συγχρόνως επειδή από τη φύση του είναι ερωτευμένος με το κάλλος και η Αφροδίτη είναι καλλίστη.

Οι αρχαιολόγοι των ημερών μας δεν αναγνωρίζουν την ύπαρξη εξακριβωμένων αναπαραστάσεων του θεού που να χρονολογούνται πριν από τον 6ο αιώνα π.Χ.. Δύο από τις πρώτες παραστάσεις του θεού Έρωτα βρίσκονται στο Μουσείο της Ακρόπολης, στην Αθήνα. Η πρώτη (χρονολογημένη στα 580 π.Χ.) είναι σε ένα όστρακο από μελανόμορφο σκύφο, όπου η θεά Αφροδίτη φαίνεται να κρατά στο χέρι της ένα αγόρι. Η δεύτερη (χρονολογημένη στα 570 π.Χ.) είναι σε ένα μελανόμορφο πλακίδιο, όπου πάλι η Αφροδίτη κρατά με ανάλογο τρόπο δύο αγόρια, τον Έρωτα και τον Ίμερο.

Οι πρώτες «αυτόνομες» εμφανίσεις του θεού Έρωτα στην τέχνη πραγματοποιούνται τον 5ο αιώνα π.Χ. Ο Έρωτας εμφανίζεται ανεξάρτητος από άλλες θεότητες, σε διάφορες απεικονίσεις: άλλοτε πετάει, άλλοτε κοιμάται, άλλοτε ιππεύει ένα δελφίνι, άλλοτε κρατάει ένα λουλούδι. Αντικατοπτρίζοντας το μύθο που τον θέλει συνοδό και υπηρέτη της Αφροδίτης, σε πολλές παραστάσεις της περιόδου εκείνης ο Έρωτας εικονίζεται να βοηθά τη μητέρα του ή άλλες γυναίκες: να μεταφέρει για αυτές ρούχα ή πετσέτες, να τις βοηθάει στο χτένισμα και την περιποίησή τους, να λύνει ή να δένει τα λουριά των σανδαλιών τους.

Ήδη από τον 4ο αιώνα π.Χ., ο Έρωτας συμπεριλαμβάνεται και στον βακχικό κύκλο, εμφανίζεται δηλαδή σε απεικονίσεις ως πιστός ακόλουθος του θεού Διονύσου. Η παράδοση αυτή συνεχίζεται σε όλη τη διάρκεια της Ελληνιστικής Περιόδου.

Ξεχωριστό κομμάτι στις διάφορες απεικονίσεις του Έρωτα που έχουν ανακαλυφθεί κατέχουν τα έργα που βρέθηκαν στην Πομπηία της Ιταλίας. Ανάμεσα στα έργα που ξεχωρίζουν είναι αυτά της «πώλησης Ερώτων», της τιμωρίας του Έρωτα και του Έρωτα ως μεταφορέα των όπλων του θεού Άρη. Ιδιαίτερου κάλλους θεωρούνται και τα γλυπτά της εποχής που αναπαριστούν τον θεό.

Στα ύστερα ελληνιστικά και ρωμαϊκά χρόνια, ο Έρωτας συχνά ταυτίζεται με το Πένθος ή τον Θάνατο. Εμφανίζεται να κρατάει δάδα, συνήθως στραμμένη προς το έδαφος. Πρόκειται για μία απεικόνιση που βρίσκει τις ρίζες της στη σχέση του θεού με τον βακχικό κύκλο. Την ίδια περίοδο ξεκινούν την εμφάνισή τους αναπαραστάσεις του Έρωτα, στις οποίες φαίνονται αποδεικτικά στοιχεία της νίκης του στη διαμάχη με τον Ηρακλή: ένα στεφάνι ή το ρόπαλο του ημίθεου.

Στη ρωμαϊκή τέχνη, η εικόνα του Έρωτα χρησιμοποιείται στην αρχιτεκτονική διακόσμηση, τις περισσότερες φορές με τη μορφή μικρού παιδιού.

Για τους αρχαίους Έλληνες, ο Έρως ήταν ο θεός που ευθυνόταν για τον πόθο, την αγάπη και τη σεξουαλική δραστηριότητα, ενώ λατρευόταν και ως θεός της γονιμότητας. Μάλιστα, συχνά τον αναφέρουν ως «ελευθέριο», όπως και το Διόνυσο.

Στην αρχαιοελληνική μυθολογία υπάρχουν δύο βασικές υποστάσεις του Έρωτα: η παλιότερη θεότητα είναι αυτή που ενσαρκώνει όχι μόνο τη δύναμη της ερωτικής αγάπης αλλά και τη δημιουργική δύναμη της αεικίνητης φύσης, αποτελούσε το πρωτότοκο Φως που ευθύνεται για την ύπαρξη και την τάξη όλων των πραγμάτων στον Σύμπαν.

Σύμφωνα με τη Θεογονία του Ησίοδου, αυτή η μορφή του Έρωτα γεννήθηκε πριν από τους θεούς του Ολύμπου, όταν το Χάος γέννησε τη Γαία και τον Τάρταρο. Σύμφωνα με τους Όρνιθες του Αριστοφάνη, «άνθισε» από ένα αβγό, καρπό της ένωσης της Νύχτας και του Σκότους.

Στα Ελευσίνια Μυστήρια, ο Έρως λατρευόταν ως Πρωτόγονος, αυτός δηλαδή που γεννήθηκε πρώτος.

Από την άλλη πλευρά, αργότερα στα χρόνια της αρχαιότητας, ο Έρωτας προέκυψε ως γιος της Αφροδίτης (με πατέρα είτε τον Άρη, είτε τον Ήφαιστο).

Σύμφωνα με άλλες πηγές, γεννήθηκε μαζί με την Αφροδίτη, ενώ άλλοι τον θεωρούν γιο της Ίριδας και του Ζέφυρου.

Αυτή η μορφή του Έρωτα ανήκε στη συνοδεία της Αφροδίτης, δάμαζε την πρωταρχική δύναμη της αγάπης και την κατεύθυνε κατά τη θέλησή του προς τους θνητούς, ένας ρόλος που αρμόζει στον καρπό της ένωσης της «Αγάπης» (Αφροδίτη) είτε με τον «Πόλεμο» (Άρης) είτε με τη «Φωτιά» (Ήφαιστος).

Υπάρχουν μύθοι που τον θέλουν πανέμορφο στην όψη, αλλά και συχνή πηγή μπελάδων για τους θεούς και τους θνητούς. Άλλοι μύθοι παρουσιάζουν έναν Έρωτα με γνώση της τεράστιας δύναμής του, να αρνείται τις παρακλήσεις της μητέρας του και άλλων θεών να επέμβει στις ζωές των θνητών.

Η ένωση του Έρωτα έγινε με την Ψυχή, όπου φαίνεται πως η μητέρα του Αφροδίτη, την καταδίωκε σύμφωνα με την μυθολογία.


Διαβάστε επίσης: Έρωτας και Ψυχή: Από το Μύθο στην Πραγματικότητα


Ένα τραγούδι της εποχής μας το:  Λοχαγός Έρωτας – Αλκίνοος Ιωαννίδης & Νατάσσα Μποφίλιου  αναφέρει στους στίχους του:

Έκανε κρύο και με κέρασε κονιάκ πριν αρνηθώ το ‘πια και μου ‘καψε τη γλώσσα. Άραγε πόσα είχα στο νου μου να του πω; Δεν είπα τίποτα… Δεν είπα τίποτα… Κάθε παράθυρο ανάσαινε ψυχρά τ’ άδειο δωμάτιο το ζέσταινε μια φλόγα κι όταν τα λόγια μου σωθήκαν ξαφνικά ήρθαν τ’ ανείπωτα, ήρθαν τ’ ανείπωτα κι αυτός μ’ αγκάλιασε με φίλησε με κοίταξε και μίλησε

Να με λες λοχαγό έρωτα,

να στέκεσαι μπροστά μου προσοχή,

να σκύβεις το κεφάλι,

να υψώνεις την ψυχή πριν ξεχυθώ στη μάχη,

 να λες μια προσευχή

να ορκίζεσαι στης μάνας την ευχή στο σπίτι και το κτήμα σε ονόματα, πατρίδες και σταυρούς και στους ωραίους λοχαγούς,

 κυρίως σ’ αυτούς γιατί όταν χάνονται αυτοί είναι το κρίμα,

 γιατί όταν χάνονται αυτοί είναι το κρίμα.

 Έπεσ’ η νύχτα και τον πήρε μακριά τ’ άδειο δωμάτιο βυθίστηκε στο κρύο άραγε πόσα είχα στο νου μου να του πω δεν είπα τίποτα, δεν είπα τίποτα μονάχα αντίο…

Ο Έρωτας με την θεϊκή του δύναμη πάντα μας πονάει όταν τελειώνει… τα βέλη του μόνο τότε  τα  νιώθουμε.

Συντάκτης: Γιώτα Βουλδή,

Influence:

Η Γιώτα Βουλδή γεννήθηκε το 1987 στην Πάτρα. Στα 17 της χρόνια επιλέχθηκε ως έφηβη Βουλευτής, με δοκίμιο που έστειλε στην Βουλή των εφήβων…