Ένταξη έμφυλων μαθημάτων στα σχολεία

Συντάκτης: Μαριλίν Μανούρα

Τα σχολικά εκπαιδευτικά προγράμματα είναι σχεδιασμένα με τέτοιον τρόπο από τους θεσμούς της εκπαιδεύσης, ώστε να ανταποκρίνονται στις μαθησιακές κυρίως ανάγκες των παιδιών. Όσο περνούν τα χρόνια είναι πασιφανές ότι και αυτά χρειάζεται να εκσυγχρονιστούν με τις συνθήκες της σύγχρονης πραγματικότητας. Συνεχώς έρχεται στο προσκήνιο της επικαιρότητας παγκοσμίως το ζήτημα των έμφυλων διακρίσεων μεταξύ των δύο φύλων. Είναι ένα αντικείμενο το οποίο τα τελευταια χρόνια ερευνάται και μελετάται στα πανεπιστήμια. Γιατί όχι, λοιπόν, και στα σχολεία;

Από πολύ μικρή ηλικία τα παιδιά μαθαίνουν αρχικά από τους γονείς τους και στη συνέχεια από το σχολείο και τον κοινωνικό περίγυρο να συμπεριφέρονται με τρόπους που αρμόζουν στο φύλο τους. Αρχίζουν να “μπαίνουν” σε καλούπια όσον αφορά την ενδυμασία, τα παιχνίδια ακόμα και την έκφραση των συναισθημάτων με φράσεις του τύπου “τα αγόρια δεν κλαίνε”.


ΔΙαβάστε επίσης: Personal dolls: Οι καινοτόμες κούκλες ενάντια στο ρατσισμό και τα στερεότυπα


Επίσης, μαθαίνουν ποιος είναι ο ρόλος του αγοριού και του κοριτσιού μέσα στα πλαίσια της οικογένειας. Η ελληνική οικογένεια σε μεγάλο βαθμό συντηρεί το πατριαρχικό μοντέλο μέσα στο σπίτι. Τα κορίτσια βοηθούν τη μητέρα στις δουλειές του σπιτιού ενώ τα αγόρια σε πολλές περιπτώσεις δεν ενθαρρύνονται να ασχοληθούν με αυτές τις υποχρεώσεις, καθώς αυτές θεωρούνται γυναικείες υποθέσεις.

Η κατανομή των εργασιών και των ρόλων μέσα στην οικογένεια και κατ’ επέκταση στο κοινωνικό σύνολο χρωματίζεται με έμφυλα χρώματα. Αυτά τα παραδείγματα είναι ενδεικτικά και δεν εξαντολούνται εδώ. Ωστόσο δύνανται να δημιουργήσουν μια εικόνα για την έμφυλη ταυτότητα της γυναίκας και του άνδρα από τις παραδοσιακές έως τις σύγχρονες κοινωνίες. Το φαινόμενο πρέπει να αναδειχθεί διαχρονικά, για να περιγραφεί με σαφήνεια η έμφυλη διάσταση.

Η ύπαρξη ενοτήτων στη διδακτική ύλη αναφορικά με ζητήματα φύλου θα αναλύει ανθρωπολογικά και κοινωνικά τους ρόλους των δύο φύλων. Στις ενότητες αυτές να συμπεριληφθούν αποσπάσματα με αντικείμενο αναφοράς τις διακρίσεις κατά των γυναικών, την παιδική κακοποίηση, την έμφυλη βία και τα δικαιώματα που οι γυναίκες με αγώνες απέκτησαν.

Με παιδαγωγικό τρόπο τα παιδιά να μάθουν οτι σε όλες τις σφαίρες της καθημερινότητας – από το δρόμο έξω, την εργασία και την οικογένεια συντηρείται ένα σύστημα άνισο και άδικο για το γυναικείο φύλο και τις περιθωριοποιημένες ομάδες. Η πατριαρχία επηρεάζει κυρίως τις γυναίκες, τα ΛΟΑΤΚΙ άτομα και τέλος λιγότερο τους άνδρες.

Τα παιδιά είναι ωφέλιμο από μικρή ηλικία να έρχονται σε επαφή μέσω της γνώσης με το “Άλλο” και το διαφορετικό. Να γνωρίζουν λόγου χάρη τί σημαίνει δυσφορία φύλου και σεξουαλικός προσανατολισμός, όπως αντίστοιχα και τί σημαίνει καταπίεση και υποταγή του γυναικείου φύλου σε διάφορους πολιτισμούς.

Η προσθήκη αυτών των μαθημάτων στα σχολεία θα συνδράμει στην καταπολέμηση των στερεοτύπων, των προκαταλήψεων και στην πρόληψη της βίας κατά των γυναικών, παιδιών και περιθωριοποιημένων ομάδων. Και κατ’ επέκταση στη βελτίωση των συνθηκών ζωής για τις γυναίκες που έχουν πολλαπλούς ρόλους.


Διαβάστε επίσης: Γκρεμίζοντας τα στερεότυπα: Δυναμική είσοδος ανδρών σε επαγγέλματα που θεωρούνταν «γυναικεία»


Η γνώση είναι δύναμη και η άγνοια προκαλεί πολλά δεινά στην ανθρωπότητα. Η δύναμη της γνώσης έγκειται στο να δημιουργήσει σχέσεις ισότητας και ισοτιμίας ανάμεσα στα δύο φύλα.

Οι γνώσεις αυτές είναι ωφέλιμο να μεταλαμπαδευτούν στα πρώιμα στάδια ανάπτυξης των παιδιών, ώστε να διδαχθούν τον υγιή και λειτουργικό τρόπο συμπεριφοράς και στάσης στην οικογένεια, στο σχολείο και στον εξωτερικό κόσμο.

Η ένταξη των έμφυλων μαθημάτων στα σχολικά προγράμματα έχει, τέλος, ως στόχο την πρόληψη και αποφυγή φαινομένων κοινωνικής παθογένειας, που καλώς κρατούν στις μέρες μας. (γυναικοκτονίες, παιδική κακοποίηση, έμφυλη βία).

Συντάκτης: Μαριλίν Μανούρα,

Influence:

Αρθρογράφος του flowmagazine.gr.