Εξαιρετικοί καθηγητές: Οι δεξιότητες, οι στρατηγικές και η στάση τους

Συντάκτης: Εύη Ξυραφά, Σύμβουλος προσωπικής ανάπτυξης

Οι τρόποι διδασκαλίας ενός αντικειμένου μπορεί να είναι άπειροι, ωστόσο οι εξαιρετικοί εκπαιδευτικοί έχουν ορισμένα κοινά χαρίσματα.

Ανάμεσα στα κυριότερα: είναι πάντα προετοιμασμένοι, θέτουν σαφείς στόχους στην μάθηση, είναι δίκαιοι και με ρεαλιστικές προσδοκίες. Γνωρίζουν τα οφέλη της ορθής αξιολόγησης την οποία έχουν κατακτήσει σε επίσημο και ανεπίσημο επίπεδο, ενώ επιδιώκουν την αξιολόγηση της δικής τους δουλειάς. Αφοσιώνονται με ενθουσιασμό στη διδασκαλία και οι μαθητές ακολουθούν το παράδειγμά τους.

Ξεχωριστοί  Καθηγητές: Τα Χαρακτηριστικά τους

Θετική Στάση και Αισιοδοξία

Η διδασκαλία είναι περισσότερο γόνιμη όταν ο δάσκαλος αποπνέει ενθουσιασμό και κάνει τους μαθητές συνοδοιπόρους στη μάθηση. Αναζητήστε την πρωτοπορία και τη δημιουργικότητα.


Life Skills Experience Program – Ένα εργαλείο για επιτυχημένη και ευτυχισμένη ζωή


Ενεργητικότητα

Οι καλοί καθηγητές καταφέρνουν να έχουν το κοινό τους σε εγρήγορση, αναθέτοντας τους την εφαρμογή των εννοιών που διδάσκουν.

Δεν παραμένουν στη θεωρία, αφού γνωρίζουν πως, οι διαλέξεις, αν και ιδανικές για ευρύ κοινό, είναι αναποτελεσματικές όταν ο στόχος είναι η πρακτική γνώση και μακροπρόθεσμη εκπαίδευση.

Εντάσσουν στην τάξη δραστηριότητες, πυροδοτούν συζητήσεις και ερωτό-αποκρίσεις.

Ενθουσιασμός

Ο ενθουσιώδης δάσκαλος είναι μεταδοτικός και μπορεί να πυροδοτεί γόνιμες συζητήσεις και διαφωτιστικές αναλύσεις. Ένας καθηγητής με ενέργεια εκφράζεται με ζωντάνια και παραστατικότητα, δεν παρουσιάζει άτονα και στεγνά.

Εμπλουτίζει την παράδοση με την ενέργεια και την κίνησή του, διατηρώντας αδιάλειπτα την οπτική επαφή με τους μαθητές, στους οποίους παρέχει κίνητρο μεταδίδοντάς τους τη δική του ενέργεια.

Ενδιαφέρον

Οι πετυχημένοι καθηγητές ξυπνούν το ενδιαφέρον στους μαθητές τους, με τρόπο που αποτυπώνεται στον τόνο της φωνής, τον τρόπο που κινούνται και αλληλεπιδρούν.

Οι καλοί δάσκαλοι νοιάζονται για την πρόοδο των μαθητών, τους οποίους επιβεβαιώνουν με κάθε δυνατό τρόπο. Ενδιαφέρονται να γνωρίσουν τους μαθητές, τους εκτιμούν και το εκφράζουν, τούς ενθαρρύνουν και τούς επικροτούν. Καταφέρνουν να τούς παρακινούν ώστε να παραμείνουν προσηλωμένοι στον στόχο τους.

Δικαιοσύνη

Ένας καλός καθηγητής αναρωτιέται: θα ήθελα να είμαι μαθητής μου; Ο καθηγητής πρέπει να είναι δίκαιος και αμερόληπτος, να έχει σαφείς προσδοκίες τις οποίες μπορεί να επικοινωνεί με σαφήνεια και έχει την ευθύνη του λόγου του. Είτε πρόκειται για παραβατική συμπεριφορά ή κακή επίδοση, είναι ικανός να εξηγεί και να τεκμηριώνει σχετικά με τις συνέπειες.

Ακόμη, θέτουν συγκεκριμένους κανόνες τόσο για το μάθημα συνολικά όσο και για τους μαθητές ατομικά, οι οποίοι, όταν παραβιάζονται, ακολουθούν συνέπειες που εφαρμόζονται δίκαια για όλους. Σε διαφορετική περίπτωση ο καθηγητής χάνει την αξιοπιστία του. Οι καλοί καθηγητές ξέρουν ότι η αποτελεσματική διαχείριση της τάξης τους δεν είναι αποκλειστικά η τιμωρία, αλλά προνοούν για την καθιέρωση ενός κλίματος σεβασμού και οργάνωσης.

Υπομονή

Ένας καλός δάσκαλος θυμάται τι σημαίνει μαθαίνω για πρώτη φορά. Γνωρίζει καλά ότι οι μαθητές ξεχνούν και είναι πρόθυμος να διαφοροποιήσει την προσέγγιση και την παρουσίασή του.

Η απόκτηση νέων γνώσεων είναι απαιτητική και χρονοβόρα υπόθεση, ακόμη και για τους καλύτερους μαθητές. Ο αποτελεσματικός δάσκαλος θυμάται ότι, πράγματα που για εκείνον είναι αυτονόητα, για τους μαθητές του είναι πρωτάκουστα.

Προετοιμασία

Στην προετοιμασία αποδίδεται το μεγαλύτερο μέρος της επιτυχίας όσων ξέρουν να διδάσκουν. Αξιώνουν την ουσιαστική προετοιμασία όχι μόνον από τους μαθητές τους, αλλά κυρίως από τον εαυτό τους. Η παράδοση του μαθήματός τους είναι πλήρης και συμπληρώνεται με φυλλάδια, βοηθήματα ή διαγράμματα.

Οργάνωση

Ο χρόνος δεν είναι ποτέ με το μέρος για όσους διδάσκουν και οι καλοί δάσκαλοι το γνωρίζουν καλά. Γι’ αυτό είναι πάντα προετοιμασμένοι, έχοντας οργανωμένη την ύλη με εύληπτο τρόπο. Κάνουν κατανοητό ότι η μάθηση είναι μία συνέχεια με οργανώνουν τον ρυθμό των μαθημάτων τους σύμφωνα με τον τελικό, αλλά και τους επιμέρους μαθησιακούς στόχους.

Σχεδιασμός Μαθήματος

Είναι μία de facto δεξιότητα. Κάθε καλός καθηγητής μπορεί να διαμορφώσει το περιεχόμενο του μαθήματος, προσαρμόζοντάς το στις δυνατότητες και τις ανάγκες της τάξης του.

Εναλλαγή Προσεγγίσεων

Οι ικανοί καθηγητές αναγνωρίζουν την ανάγκη για διαφοροποίηση. Τολμούν να εφαρμόσουν διαφορετικές διδακτικές στρατηγικές που ξεφεύγουν από την παραδοσιακή διάλεξη.

Σαφήνεια

Δίδυμη αρετή της οργάνωσης και γνώρισμα των καλών εκπαιδευτικών. Αναζητούν πάντα τον τρόπο να κάνουν τις δύσκολες έννοιες εύληπτες, ενώ δεν θεωρούν τίποτε αυτονόητο. Μπαίνουν στον κόπο να εξηγούν ξανά και ξανά, κάνοντας προτεραιότητα της διδασκαλίας τις σωστές βάσεις.

Σύνδεση

Εκτός από την ακαδημαϊκή κατάρτιση, για την μετάδοση της γνώσης απαιτείται σχέση εμπιστοσύνης με τους μαθητές. Ο καλός καθηγητής γνωρίζει πώς ν’ αλληλεπιδρά με τους μαθητές του, καταρρίπτοντας  τα στερεότυπά και τις προκαταλήψεις του, προσφέροντας ίσες ευκαιρίες μάθησης και προόδου. Έτσι πετυχαίνει να χτίσει διαφανείς σχέσεις εμπιστοσύνης και οι μαθητές καλλιεργούν την αυτοπεποίθησή τους.

Επικοινωνιακές Δεξιότητες

Πώς αποκτά τελικά κάποιος τα γνωρίσματα του καλού εκπαιδευτικού; Οι στρατηγικές των καλών δασκάλων είναι κατά βάση, επικοινωνιακές δεξιότητες. Μεριμνούν για την ολοκληρωμένη επικοινωνία με κάθε ενδιαφερόμενο και σε κάθε διάσταση, προφορική ή γραπτή.

Οι μαθητές επιζητούν πάντα τον καθηγητή με τον οποίον μπορούν να συνεννοηθούν. Ακόμη και οι γονείς που περιμένουν από τον καθηγητή αναλυτική ενημέρωση για την εξέλιξη των παιδιών τους, πάντα θα προτιμούν εκείνους με τους οποίους μπορούν να επικοινωνήσουν.

Οι πετυχημένοι καθηγητές δεν ορθώνουν άμυνες στην επικοινωνία με τους γονείς, αντίθετα, είναι επεξηγηματικοί και αναλυτικοί, πρόθυμοι να επιλύσουν τυχόν ζητήματα του μαθητή και δρώντας υποστηρικτικά στον γονιό.


Διαβάστε Επίσης:Πώς να επικοινωνήσετε με τον διπλανό σας με βάση το «χρώμα» του!


Συναδελφικό Πνεύμα

Η επικοινωνία με τους συναδέλφους και η συμβουλευτική βοηθά τον εκπαιδευτικό να βελτιώνεται. Τα σχολεία που λειτουργούν ως κοινότητες μάθησης και αλληλεπίδρασης βοηθούν, εκτός από τους μαθητές, και τους εκπαιδευτικούς στην πρόοδό τους. Οι καθηγητές που αναπτύσσουν ομαδικό πνεύμα και μεριμνούν να είναι στην πρώτη γραμμή των εξελίξεων είναι κατά κανόνα, οι καλύτεροι εκπαιδευτικοί.

Αξιολόγηση

Η αξιολόγηση, επίσημη ή ανεπίσημη, αυτό-αξιολόγηση ή αξιολόγηση από τρίτους, είναι διαρκώς επιθυμητή από τους ικανούς εκπαιδευτικούς. Αν και τούς διακρίνει υψηλός βαθμός αυτό-επίγνωσης, οι καλοί παιδαγωγοί ξέρουν ότι έχουν «τυφλά σημεία» τα οποία περιμένουν να τούς επισημάνουν οι συνάδελφοι ή οι μαθητές τους, χωρίς άμυνες.

Το email μπορεί να γίνει ένας αξιόπιστος τρόπος επικοινωνίας μαθητών και δασκάλου και των μαθητών μεταξύ τους. Πλέον οι περισσότεροι καθηγητές λαμβάνουν τις εργασίες μέσω email. Λιγότεροι το αξιοποιούν ως εργαλείο αλληλό-αξιολόγησης, μέσω της λειτουργίας της κοινοποίησης στην οποία κάθε μαθητής γράφει τη δική του ανατροφοδότηση για την εργασία του συμμαθητή του.

Επαγγελματισμός

Ο επαγγελματικός του εξαιρετικού δασκάλου αντανακλάται στην εμφάνιση, το ντύσιμο και τη συμπεριφορά του. Μεριμνούν να αποπνέουν σιγουριά και σεβασμό με τις επιλογές και τη συνολική παρουσία τους.

Συμπερασματικά

Είτε είναι το αποκλειστικό σας επάγγελμα, ή αποτελεί τμήμα της εργασίας σας, η εκπαίδευση παραμένει μία πολύπλοκη όσο και γοητευτική λειτουργία. Οι πολλές της διαστάσεις και ο ανθρώπινος χαρακτήρας της κάνει προτεραιότητα την ανάγκη για διαρκή προσπάθεια βελτίωσης.

Απαιτεί υψηλά επίπεδα αυτογνωσίας, πειθαρχία και ατελείωτες ώρες προετοιμασίας. Κατά γενική ομολογία, οι άνθρωποι θυμούνται για πάντα δύο κατηγορίες καθηγητών: τους καλύτερους και τους χειρότερους που είχαν ποτέ. Ίσως αυτή η υπενθύμιση αρκεί για να προσπαθούμε διαρκώς για το καλύτερο αποτέλεσμα των μαθητών μας.


Διαβάστε Επίσης:Ο καλός δάσκαλος κάνει ευτυχισμένους τους μαθητές του


Bio Εύη Ξυραφά

Σύμβουλος προσωπικής ανάπτυξης και εκπαιδεύτρια Ανθρώπινου Δυναμικού σε θέματα HR και Επικοινωνίας. Δημιουργός του Believe In You, που διοργανώνει σεμινάρια προσωπικής και επαγγελματικής ανάπτυξης για το ευρύ κοινό.

Τηλέφωνα επικοινωνίας: 2106128281, 6974781051

Websitehttp://www.believeinyou.gr/

Email: info@believeinyou.gr

Facebook: https://www.facebook.com/BelieveInYou.gr

Skype: evi_xyrafa

Βιβλίο: “Θέλω Πιστεύω Μπορώ: Τα 3 κλειδιά της ζωής”

Αν ενδιαφέρεστε για ατομικές συναντήσεις coaching από κοντά, τηλεφωνικά ή μέσω internet, επικοινωνήστε μαζί μου. Θα χαρώ να σας βοηθήσω σε κάθε βήμα!

Συντάκτης: Εύη Ξυραφά, Σύμβουλος προσωπικής ανάπτυξης

Influence:

Σύμβουλος προσωπικής και επαγγελματικής ανάπτυξης, Εκπαιδεύτρια Ανθρώπινου Δυναμικού σε θέματα HR και Επικοινωνίας…