Διαχείριση του τραυλισμού στην τάξη – Οδηγός για εκπαιδευτικούς – Μέρος Α’

Συντάκτης: Σταυρίνα Κούτρη

Κάθε δάσκαλος αποσκοπεί όχι μόνο στο να μεταφέρει στους μαθητές τις απαραίτητες γνώσεις, αλλά και στο να δημιουργεί ένα περιβάλλον στο οποίο τα παιδιά νιώθουν ασφάλεια και αντιμετωπίζονται ίσα, ανεξαρτήτως των διαφοροποιητικών χαρακτηριστικών τους. Ένας πληθυσμός παιδιών που πολλοί δάσκαλοι θα συναντήσουν στις τάξεις τους κατά τη διάρκεια της καριέρας τους είναι οι μαθητές με τραυλισμό.

Αρχικά, τι είναι ο τραυλισμός;

Ο τραυλισμός είναι μία διαταραχή του προφορικού λόγου που αφορά  στην ροή της ομιλίας. Ο ρυθμός, η μελωδία και η ταχύτητα της ομιλίας μεταβάλλονται από ασυντόνιστες κινήσεις που επηρεάζουν την αναπνοή, τη φωνή και την άρθρωση, με αποτέλεσμα η ομιλία να παρουσιάζει δυσρυθμίες. Οι δυσρυθμίες αυτές περιλαμβάνουν επαναλήψεις φθόγγων, συλλαβών ή λέξεων, παύσεις ή/και επιμηκύνσεις ήχων.


Διαβάστε Επίσης: Αναγνωρίζω τη δυσλεξία και την αγκαλιάζω


Ποιοι εμφανίζουν τραυλισμό;

Έρευνες έχουν δείξει πως τα αγόρια εμφανίζουν συχνότερα τη διαταραχή από τα κορίτσια (αναλογία 3-4:1). Περίπου 5-15% του πληθυσμού έχει εμφανίσει τραυλισμό κάποια στιγμή στη ζωή του. Εμφανίζεται περισσότερο κατά την προσχολική ηλικία και δεν σχετίζεται με την καταγωγή και την οικονομική κατάσταση του ατόμου και της οικογένειας.

Διαχείριση του τραυλισμού στην τάξη – Οδηγός για εκπαιδευτικούς – Μέρος Α’

Συχνές ερωτήσεις εκπαιδευτικών για τον τραυλισμό και απαντήσεις σε αυτές:

  • Τι να κάνω όταν ο μαθητής μου τραυλίζει στην τάξη;

Το πιο σημαντικό είναι να είστε καλός και βοηθητικός δέκτης του μηνύματος. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί με τις εξής συμπεριφορές:– Διατηρείστε οπτική επαφή με το παιδί.
– Δώστε του όσο χρόνο χρειάζεται για να ολοκληρώσει αυτό που θέλει να πει.
– Κάντε εμφανές με τον τρόπο σας ότι ακούτε το μήνυμα που θέλει να σας περάσει το παιδί και όχι το πώς αυτό εκφέρεται.
– Εισάγετε περισσότερες παύσεις στον λόγο σας και περιμένετε ένα έως τρία δευτερόλεπτα πριν απαντήσετε στις ερωτήσεις των παιδιών.
– Αποφύγετε να συμπληρώνετε τις λέξεις ή τις προτάσεις του.
Αποφύγετε φράσεις όπως «πάρε μία ανάσα», «χαλάρωσε», «δοκίμασε να μιλήσεις πιο αργά» κ.ά.

  • Να μιλήσω σε όλη την τάξη για τον τραυλισμό;

Θα ήταν προτιμότερο να συμβουλευτείτε το παιδί, τους γονείς του και τον λογοθεραπευτή του παιδιού πριν προβείτε σε ενημέρωση των υπόλοιπων μαθητών. Κάποια παιδιά δεν έχουν θέμα με το να συζητήσουν για τον τραυλισμό τους με τους συμμαθητές τους, όμως άλλα θεωρούν τον τραυλισμό τους ως κάτι προσωπικό και δεν θα ήθελαν να συζητηθεί αυτό το κομμάτι του εαυτού τους ανοιχτά. Αν το παιδί ανήκει στην πρώτη κατηγορία μαθητών, μπορείτε μετά από συνεννόηση με το παιδί, τους γονείς και τον λογοθεραπευτή να ετοιμάσετε, μαζί με τον μαθητή/την μαθήτριά σας, μία παρουσίαση σχετικά με τον τραυλισμό. Με τον τρόπο αυτό θα ευαισθητοποιηθούν και θα ενημερωθούν όλοι οι μαθητές και πιθανόν να μειωθούν τα πειράγματα προς το παιδί που τραυλίζει (εάν αυτά υπάρχουν).

Διαχείριση του τραυλισμού στην τάξη – Οδηγός για εκπαιδευτικούς – Μέρος Α’


Διαβάστε Επίσης: Δυσλεξία και Μαθησιακές δυσκολίες: Μάθε τι πραγματικά είναι


  • Πως να χειριστώ τα πειράγματα από άλλα παιδιά για την ομιλία του παιδιού που τραυλίζει;

Η παρουσίαση για τον τραυλισμό είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να εκπαιδευτούν τα παιδιά πάνω στην διαταραχή. Ωστόσο, όπως αναφέρθηκε, δεν είναι μία τόσο κατάλληλη μέθοδος σε περιπτώσεις παιδιών που δε νιώθουν άνετα με τον τραυλισμό τους. Για το λόγο αυτό συνιστάται να:
– Ακούσετε το παιδί που τραυλίζει και να του δείξετε την υποστήριξή σας. Αποφύγετε την αγνόηση του πειράγματος με τη χρήση κάποιας φράσης όπως «Όλα τα παιδιά το κάνουν αυτό κάποια στιγμή», «Μία πλάκα σου έκαναν» κ.ά.
– Μιλήστε στην τάξη για τα πειράγματα και τον σχολικό εκφοβισμό γενικότερα. Το παιδί με τραυλισμό μάλλον δεν είναι το μόνο το οποίο είναι θύμα πειραγμάτων στο σχολείο.
– Συζητήστε και συνεργαστείτε με τους άλλους εκπαιδευτικούς, τους γονείς και τον λογοθεραπευτή του παιδιού.

Πηγή 1, Πηγή 2, Πηγή 3

Συντάκτης: Σταυρίνα Κούτρη,

Influence:

Γεννημένη και μεγαλωμένη στην πολύπλευρη πρωτεύουσα, διανύοντας την δεκαετία των ρίσκων και των μεγάλων αλλαγών για την ώρα…