Διάλογος με τον εαυτό μας, ένα σταυρόλεξο για δυνατούς λύτες

Συντάκτης: Flowmagazine

Όταν θέλουμε να καταφέρουμε κάτι ή θέλουμε να βγούμε από μια δύσκολη κατάσταση,  συνήθως σκεφτόμαστε πώς θα πετύχουμε  το επιθυμητό αποτέλεσμα. Ο αυτοδιάλογος είναι μία εσωτερική διεργασία, η συζήτηση που κάνουμε με τον εαυτό μας. Από τι επηρεάζεται και πώς μπορούμε να τον αξιοποιήσουμε προκειμένου να πετύχουμε το στόχο μας;

Συζήτηση με τον ευατό μας λοιπόν

Ο διάλογος επηρεάζεται από το υποσυνείδητο και αποκαλύπτει τις σκέψεις και τις πεποιθήσεις μας.  Μπορεί να έχει είτε θετικό, είτε αρνητικό αποτέλεσμα,   ανάλογα το πώς επιλέγουμε να τον χρησιμοποιήσουμε. Επομένως, έχει τη δυνατότητα να μας παρακινήσει να φέρουμε εις πέρας ένα έργο ή να μας αποθαρρύνει εντελώς.

Η δύναμή του είναι μεγάλη και χρειάζεται να έχουμε επίγνωση για αυτό. Συγκεκριμένα, μελέτη απέδειξε ότι όσοι μιλούσαν στον εαυτό τους σε δεύτερο ή τρίτο πρόσωπο πριν την εκτέλεση ενός έργου, ήταν περισσότερο αποτελεσματικοί από όσους μιλούσαν σε πρώτο πρόσωπο. Αυτό συμβαίνει, διότι -με αυτό τον τρόπο- δημιουργείται μία ψυχολογική απόσταση στον αυτοδιάλογό μας, που  συμβάλλει στην ηρεμία   και στην αντιμετώπιση των δύσκολων στιγμών.

Από την άλλη μεριά, κάποιες φορές η εσωτερική φωνή μας αποκτά αρνητική χροιά. Μας «οδηγεί» στο να κατηγορούμε τον εαυτό μας για τα λάθη μας, με αποτέλεσμα να ωθούμαστε στην αδράνεια. Κάνουμε αυτές τις σκέψεις, γιατί πιστεύουμε ότι περιορίζουν τον εγωισμό μας και ότι μας προετοιμάζουν για την απογοήτευση. Είναι, όμως, όσο βοηθητικές νομίζουμε; Προκειμένου να τις αντιμετωπίσουμε, αξίζει να αναρωτηθούμε αν θεωρούμε χρήσιμο ή δίκαιο να μιλάμε κατ’ αυτό τον τρόπο σε έναν καλό μας φίλο.

Διάλογος με τον ευατό μας, ένα σταυρόλεξο για δυνατούς λύτες

Οφέλη του θετικού αυτοδιαλόγου

Ο αυτοδιάλογος έχει την ικανότητα να ενισχύσει την απόδοσή μας και την γενικότερη ευεξία μας. Επίσης, αυτή η τεχνική χρησιμοποιείται και από τους αθλητές, έτσι ώστε να συμβάλλει στην όσο το δυνατόν καλύτερη απόδοσή τους (για παράδειγμα, αυξημένη αντοχή).  Τα οφέλη για την υγεία μας, είναι πολλά :  αυξημένη ζωτικότητα,   μεγαλύτερη ικανοποίηση από τη ζωή, βελτιωμένη λειτουργία του ανοσοποιητικού, καλύτερη καρδιαγγειακή υγεία, λιγότερο στρες και δυσφορία.

Ακόμη, όσοι κάνουν πράξη τον θετικό αυτοδιάλογο ίσως έχουν νοητικές δεξιότητες που τους επιτρέπουν να είναι επαρκέστεροι στην αντιμετώπιση των προκλήσεων. Ένα άλλο σημαντικό πλεονέκτημα είναι ότι μαθαίνουμε καλύτερα τον εαυτό μας. Ερχόμαστε σε επαφή με τον εσωτερικό μας κόσμο και εξάγουμε συμπεράσματα για διάφορες καταστάσεις, κάτι που μας οδηγεί βήμα βήμα στην αυτογνωσία.

Πώς αξιοποιούμε τον αυτοδιάλογο προς όφελός μας

Διάλογος με τον ευατό μας, ένα σταυρόλεξο για δυνατούς λύτες

Χρειάζεται πρώτα να καταβάλλουμε αρκετή προσπάθεια, ώστε εν τέλει να  γίνει πιο αυτοματοποιημένη η κατάσταση. Ο λόγος για αυτό είναι επειδή -κατά κύριο λόγο- η ανθρώπινη φύση είναι επιρρεπής σε αρνητικό αυτοδιάλογο. Ωστόσο, με κάποια απλά βήματα, η πολυπόθητη αλλαγή είναι στο «τσεπάκι» μας. Καταρχάς, βοηθάει να αναγνωρίσουμε τις παγίδες που μας προκαλούν αρνητικές σκέψεις, για να είμαστε σε θέση να προετοιμαστούμε κατάλληλα. Ένας άλλος τρόπος είναι να ερχόμαστε σε επαφή με τα συναισθήματά μας, ώστε να διερευνήσουμε τι είναι αυτό που  μας ανησυχεί και να οδηγηθούμε προς τη λύση.

Τέλος, έχει μεγάλη αξία να συναναστρεφόμαστε με θετικούς και αισιόδοξους ανθρώπους. Τα άτομα που έχουμε κοντά μας διαθέτουν μεγάλη επιρροή, μέσω της ενέργειας που εκπέμπουν, των συναισθημάτων που εκφράζουν και των συμπεριφορών τους. Έτσι, οι κατάλληλοι άνθρωποι μπορούν να συμβάλλουν σημαντικά στην αυτοβελτίωσή μας. Όπως είπε χαρακτηριστικά και ο Jim Rohn: «Είσαι ο μέσος όρος των πέντε ανθρώπων που συναναστρέφεσαι περισσότερο».

Πηγή

Συντάκτης: Flowmagazine,

Influence:

Ο στόχος του flowmagazine.gr είναι να προβάλλει τις θετικές ιδέες, δράσεις και πληροφορίες από την Ελλάδα και τον κόσμο…