Crash test στις κουζίνες του κόσμου

Συντάκτης: Έλλη Βασιλείου

Η ελληνική κουζίνα και συγκεκριμένα η μεσογειακή θεωρείται, όχι άδικα, ως η πιο υγιεινή κουζίνα του κόσμου. Τι γίνεται όμως με άλλες διεθνείς κουζίνες; Ποιά είναι τα χαρακτηριστικά τους; Αξίζει να τις ενσωματώσουμε στη διατροφή μας; Ας γνωριστούμε με τις πιο χαρακτηριστικές του κόσμου.

Ελληνική κουζίνα

Υπάρχει ένας καλός λόγος που οι περισσότεροι ειδικοί προτιμούν τη μεσογειακή διατροφή: Παραδοσιακά ελληνικά τρόφιμα όπως τα σκούρα φυλλώδη λαχανικά, τα φρέσκα φρούτα, τα φασόλια που είναι πλούσια σε φυτικές ίνες, οι φακές, τα δημητριακά, το ελαιόλαδο και τα ω-3 λιπαρά οξέα ενισχύουν το ανοσοποιητικό σύστημα, μειώνουν την εμφάνιση καρκίνου, τον κίνδυνο για καρδιακές νόσους, την εμφάνιση διαβήτη και άλλων παθήσεων που σχετίζονται με τη διατροφή.

Στην πραγματικότητα, η παραδοσιακή μεσογειακή διατροφή σχετίζεται με την κατά 25% μείωση του κινδύνου θανάτου από καρδιακές παθήσεις και κάποιων μορφών καρκίνου, σύμφωνα με έρευνα του Πανεπιστημίου του Harvard. Επίσης η απώλεια βάρους είναι μεγαλύτερη και οι άνθρωποι αισθάνονται περισσότερο ικανοποιημένοι από αυτό το είδος της διατροφής, η οποία είναι πιο πλούσια σε “υγιεινά” λιπαρά από οποιαδήποτε άλλη “παραδοσιακή” διατροφή χαμηλή σε λιπαρά.

Καλιφόρνια Fresh

Η Καλιφόρνια Fresh βασίζεται στην απόλαυση κάθε εποχής με τοπικά φαγητά, εύκολα στην προετοιμασία. Αυτός είναι ένα υγιεινός τρόπος διατροφής που μπορεί να υιοθετήσει ο καθένας ανεξάρτητα από το που ζει. Η συγκεκριμένη κουζίνα χρησιμοποιεί τρόφιμα που καλλιεργούνται σε τοπικό επίπεδο και τα οποία είναι, ανάλογα με την εποχή τους, πλούσια και σε θρεπτικά συστατικά.

Βιετναμέζικη κουζίνα

Φρέσκα βότανα και καρυκεύματα, πολλά λαχανικά, καθώς και τεχνικές μαγειρέματος που χρησιμοποιούν νερό ή ζωμό, αντί των ελαίων είναι μερικά από τα εξαιρετικά χαρακτηριστικά της. Αυτή η κουζίνα προετοιμάζεται με τον παραδοσιακό τρόπο. Οι παραδοσιακές βιετναμέζικες αρωματικές ουσίες (μέντα, βασιλικός Ταϊλάνδης, γλυκάνισος, κόκκινο τσίλι και κολίανδρο), εδώ και πολύ καιρό χρησιμοποιούνται και ως εναλλακτικές θεραπείες και κάποιες ασθένειες. Π.χ.: το κολίανδρο και ο γλυκάνισος έχουν δράση στην ενίσχυση της πέψης. Ένα από τα πιο υγιεινά και ευεργετικά βιτεναμέζικα πιάτα είναι το Pho, μια αρωματική σούπα με βάση το noodle, γεμάτη αντιοξειδωτικά.

Ιαπωνική κουζίνα

Η παραδοσιακή ιαπωνική κουζίνα είναι πάρα πολύ υγιεινή.

Δεν είναι μόνο μια διατροφή πλούσια σε φρούτα και λαχανικά που καταπολεμούν τον καρκίνο, αλλά σημαντικό ρόλο παίζει και η προετοιμασία του φαγητού που γίνεται μ’έναν πιο υγιεινό τρόπο, όπως στον ατμό ή με ένα πολύ “γρήγορο ανακάτεμα” το stir-fry.

Επίσης προσπαθούν να εφαρμόσουν το “Hara Hachi Bu” που σημαίνει: φάτε εώς ότου είστε κατά 80% πλήρεις. Αυτοί οι απλοί κανόνες διατροφής μπορούν να εξηγήσουν γιατί οι άνθρωποι στην Ιαπωνία έχουν πολύ λιγότερες πιθανότητες να παρουσιάσουν καρκίνο του μαστού ή του παχέος εντέρου.

Ινδική κουζίνα

Λέγοντας “ινδική-κουζίνα”, ίσως να σκέφτεστε αρωματικά καρυκεύματα, όπως πιπερόριζα, κόκκινο τσίλι, και το masala garam (ένα μείγμα από κύμινο, κάρδαμο, μαύρο πιπέρι, κανέλα, κολίανδρο και άλλα μπαχαρικά).

Τα παραπάνω μπορούν πράγματι να προάγουν την υγεία. Ο κουρκουμάς και το τζίντερ βοηθούν στην καταπολέμηση της νόσου Alzheimer, σύμφωνα με επιστημονικές μελέτες. Οι ερευνητές επισημαίνουν το γεγονός ότι τα ποσοστά της νόσου του Alzheimer στην Ινδία είναι τέσσερις φορές μικρότερα από ό,τι στην Αμερική ή από την Ευρώπη, ίσως επειδή οι άνθρωποι εκεί τρώνε καθημερινά κάρυ.

Η κουρκούμη, το κύριο συστατικό του κάρυ, μπορεί να έχει αντιφλεγμονώδεις και θεραπευτικές ιδιότητες.

Ιταλική κουζίνα

Αυτό που κάνει πράγματι να ξεχωρίζει την ιταλική κουζίνα είναι τα πολύ καλά συστατικά της: ντομάτα, ελαιόλαδο, σκόρδο, ρίγανη, μαϊντανός και βασιλικός.

Μελέτες έχουν δείξει ότι το λυκοπένιο στις ντομάτες μπορεί να βοηθήσει στην προστασία των γυναικών από καρκίνο του μαστού. Ένας από τους καλύτερους τρόπους για να προσλάβετε το λυκοπένιο είναι τα μαγειρεμένα προϊόντα τομάτας: 1/2 φλ σάλτσα ντομάτας έχει περισσότερο από 20 χιλιοστόγραμμα.

Επιπλέον, το σκόρδο και τα παραδοσιακά ιταλικά βότανα περιέχουν βιταμίνες A και C. το ελαιόλαδο βοηθά στη μείωση της χολιστερόλης και την καταπολέμηση των ασθενειών που σχετίζονται με την καρδιά.

Ισπανική κουζίνα

Οι κριτικοί χειροκροτούν την ισπανική παράδοση του φαγητού τάπας (μικρά πιάτα για το φαγητό). Οι Ισπανοί τρώνε τόνους από φρέσκα θαλασσινά, λαχανικά και ελαιόλαδο-όλα εξαιρετικές επιλογές, όταν πρόκειται για τον έλεγχο του βάρους. Η λίστα των πιο υγιεινών πιάτων που θα παραγγείλετε: gazpacho (πλούσιο σε λυκοπένιο και αντιοξειδωτικά) και παέλια (πλούσια σε φρέσκα θαλασσινά, ρύζι και λαχανικά). Αποφύγετε τα λιπαρά λουκάνικα και τα τηγανητά, τα οποία μπορεί να τα συναντήσετε σε τάπας μενού.

Συντάκτης: Έλλη Βασιλείου,

Influence:

Αρθρογράφος του flowmagazine.gr.