Αυτά είναι τα δέκα πιο υγιεινά τυριά για την διατροφή σας

Συντάκτης: Αναστάσιος Χριστόπουλος

Το τυρί είναι αναπόσπαστο κομμάτι στην διατροφή των ελλήνων. Αρκετοί άνθρωποι δεν μπορούν να διανοηθούν να φάνε ένα γεύμα χωρίς τυρί. Αν είστε λάτρης του τυριού ή της υγιεινής διατροφής δείτε τις ποιο υγιεινές κατηγορίες τυριών που αξίζει να εντάξετε στο διαιτολόγιό σας.

Το πιο υγιεινό τυρί εξαρτάται από τις προτιμήσεις και τις διατροφικές ανάγκες κάθε ατόμου. Ωστόσο, μερικά από τα τυριά που θεωρούνται ως υγιεινά και διαιτητικά είναι τα εξής:

Φέτα: Πλούσια σε ασβέστιο και πρωτεΐνες. Είναι καλή πηγή καλίου και μαγνησίου. Συγκεκριμένα περιέχει ανά 100 γραμμάρια:

  • Θερμίδες: ~260-300
  • Πρωτεΐνες: ~14-17 γρ
  • Υδατάνθρακες: ~1-4 γρ
  • Λίπη: ~21-24 γρ
  • Αλάτι: ~2 γρ

Κατσικίσιο τυρί: Έχει χαμηλά λιπαρά και περιέχει υψηλή ποσότητα ασβεστίου και πρωτεΐνης. Περιέχει ανά 100 γραμμάρια:

  • Θερμίδες: ~250-300
  • Πρωτεΐνες: ~23-25 γρ
  • Υδατάνθρακες: ~1-2 γρ
  • Λίπη: ~17-20 γρ
  • Αλάτι: ~1.2 γρ

Γραβιέρα: Πλούσια σε ασβέστιο και βιταμίνη Β12, ένα απαραίτητο συστατικό για το νευρικό σύστημα. Περιέχει ανά 100 γραμμάρια:

  • Θερμίδες: ~350-400
  • Πρωτεΐνες: ~25-30 γρ
  • Υδατάνθρακες: ~1-2 γρ
  • Λίπη: ~25-30 γρ
  • Αλάτι: ~1.5 γρ

Παρμεζάνα: Χαμηλά λιπαρά, υψηλή σε πρωτεΐνες και καλή πηγή ασβεστίου. Περιέχει ανά 100 γραμμάρια:

  • Θερμίδες: ~350-400
  • Πρωτεΐνες: ~30-35 γρ
  • Υδατάνθρακες: ~0-4 γρ
  • Λίπη: ~25-30 γρ
  • Αλάτι: ~1.6-2 γρ

Τυρί Cottage: Χαμηλά λιπαρά και πλούσια πηγή πρωτεΐνης. Περιέχει ανά 100 γραμμάρια:

  • Θερμίδες: ~70-100
  • Πρωτεΐνες: ~10-12 γρ
  • Υδατάνθρακες: ~3-5 γρ
  • Λίπη: ~1-5 γρ
  • Αλάτι: ~0.1-0.5 γρ

Τυρί Gouda: Πλούσιο σε ασβέστιο και φωσφόρο. Περιέχει ανά 100 γραμμάρια:

  • Θερμίδες: ~300-350
  • Πρωτεΐνες: ~20-25 γρ
  • Υδατάνθρακες: ~0-2 γρ
  • Λίπη: ~25-30 γρ
  • Αλάτι: ~1.5-2 γρ

Τυρί Κρέμα: Χαμηλά λιπαρά και πλούσιο σε ασβέστιο και πρωτεΐνες. Περιέχει ανά 100 γραμμάρια:

 ayta_einai_ta_deka_pio_ygieinai_tyria_gia_thn_diatrofi_sas

  • Θερμίδες: ~300-350
  • Πρωτεΐνες: ~15-20 γρ
  • Υδατάνθρακες: ~0-3 γρ
  • Λίπη: ~25-30 γρ
  • Αλάτι: ~1.5-2 γρ

Τυρί Μοτσαρέλα: Περιέχει λιγότερα λιπαρά από άλλα τυριά και είναι καλή πηγή πρωτεΐνης. Περιέχει ανά 100 γραμμάρια:

ayta_einai_ta_deka_pio_ygieinai_tyria_gia_thn_diatrofi_sas

  • Θερμίδες: ~250-300
  • Πρωτεΐνες: ~20-25 γρ
  • Υδατάνθρακες: ~0-2 γρ
  • Λίπη: ~15-20 γρ
  • Αλάτι: ~1.5-2 γρ

Τυρί φρέσκο κατσικίσιο: Χαμηλό σε λιπαρά και πλούσιο σε πρωτεΐνη. Περιέχει ανά 100 γραμμάρια:

  • Θερμίδες: ~100-150
  • Πρωτεΐνες: ~10-15 γρ
  • Υδατάνθρακες: ~1-3 γρ
  • Λίπη: ~5-10 γρ
  • Αλάτι: ~0.1-0.5 γρ

Οι λόγοι που κάποια τυριά θεωρούνται υγιεινά είναι η υψηλή τους περιεκτικότητα σε ασβέστιο, πρωτεΐνες και άλλα θρεπτικά συστατικά χωρίς να περιέχουν υπερβολικά λιπαρά. Τα χαμηλά σε λιπαρά τυριά είναι επίσης δημοφιλή λόγω της ελαφρότερης συνεισφοράς στη συνολική περιεκτικότητα θερμίδων τους. Ωστόσο, είναι σημαντικό να λαμβάνεις υπόψη σου τις ανάγκες σου και τις προτιμήσεις σου όταν επιλέγεις το τυρί που ταιριάζει στη διατροφή σου.

Με βάση τα παραπάνω ας πούμε αν θέλουμε να επιλέξουμε ένα τυρί χαμηλό σε λιπαρά η πιο καλή επιλογή είναι ένα τυρί cottage ή ένα φρέσκο κατσικίσιο τυρί ενώ αν θέλουμε  ένα τυρί με υψηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνες θα πρέπει να επιλέξουμε παρμεζάνα η γραβιέρα.

Τι πρέπει να προσέχουμε όταν επιλέγουμε ένα τυρί

Κατά την επιλογή ενός τυριού ειδικότερα όταν κάνουμε διατροφή πρέπει να προσέχουμε 2 παραμέτρους. Τις θερμίδες που δίνει  (μια και αν θέλουμε να χάσουμε περιττά κιλά πρέπει να έχει όσο το δυνατόν λιγότερες θερμίδες)  και κατά δεύτερον την περιεκτικότητά του σε πρωτεΐνες.

Δευτερεύοντας σημασίας στοιχείο είναι η περιεκτικότητα σε λιπαρά (μια και δεδομένου ότι θα καταναλωθεί ωμό και όχι ψητό ή μαγειρεμένο) το τυρί έχει ως επί το πλείστον υγιεινά λιπαρά.

Ένα επιπλέον κριτήριο επιλογής είναι η περιεκτικότητα σε ασβέστιο το οποίο είναι ιχνοστοιχείο με αρκετές χρηστικότητες στο ανθρώπινο σώμα.

 Ρόλος του ασβεστίου στο σώμα:

Δόμηση οστών: Το ασβέστιο είναι κρίσιμο για την ορθή ανάπτυξη και διατήρηση των οστών και των δοντιών.

Μυϊκή λειτουργία: Συμμετέχει στη μεταφορά μηνυμάτων από τον εγκέφαλο στους μύες και αποτελεί κρίσιμη ουσία για να εκτελούν οι μύες την σύσπαση τους.

Καρδιαγγειακή υγεία: Βοηθά στη σωστή λειτουργία της καρδιάς και των αγγείων.

Ρύθμιση Πίεσης: Συμβάλλει στη ρύθμιση της πίεσης του αίματος.

Αν η περιεκτικότητα σε ασβέστιο αποτελεί σημαντικό στοιχείο επιλογής για ένα τυρί για εσάς τότε τα τυριά με την μεγαλύτερη περιεκτικότητα σας ασβέστιο είναι:

Παρμεζάνα: Περίπου 1100-1200 mg ασβέστιο /100 γραμμάρια

Γραβιέρα: Περίπου 800-900 mg ασβέστιο/100 γραμμάρια

Τυρί Gouda: Περίπου 700-800 mg ασβέστιο/100 γραμμάρια

Τυρί Κρέμα: Περίπου 500-600 mg ασβέστιο/100 γραμμάρια

Τυρί Μοτσαρέλα: Περίπου 500-600 mg ασβέστιο/100 γραμμάρια

Με βάση τα παραπάνω στοιχεία μπορείτε να επιλέξετε τα πιο υγιεινά τυριά ανάλογα με τους διατροφικούς σας στόχους και να βελτιώσετε την διατροφή σας καλύπτοντας και την ανάγκη σας για την αλμυρή γεύση που τόσο επιζητείτε στον γεύμα σας

Συντάκτης: Αναστάσιος Χριστόπουλος,

Influence:

Αρθρογράφος του flowmagazine.gr.