Αυτά τα Χριστούγεννα ετοιμάστε υγιεινά και ελαφριά μπισκότα

Συντάκτης: Ειρήνη Μαθιουδάκη, Διδάκτωρ Βιοχημείας - Συγγραφέας

Επιτέλους φτάνουν Χριστούγεννα! Αυτή η μαγική εποχή του χρόνου που κανείς δεν μπορεί να της αντισταθεί. Τις ημέρες αυτές τα πάντα γύρω μας είναι γεμάτα στολίδια, λάμψη, φαντασία, αγάπη και υπέροχες μελωδίες. Φυσικά, ένα από τα πιο απολαυστικά πράγματα των γιορτών, δεν είναι άλλο από τις ακαταμάχητες λιχουδιές! Κουραμπιέδες και μελομακάρονα, μπισκότα και σοκολατένια γλυκά έχουν την τιμητική τους, κάνοντάς μας να νιώθουμε σαν μικρά παιδιά, με κάθε μικρή μπουκίτσα.

Όπως είναι αναμενόμενο, τα εκλεκτά εδέσματα των γιορτών, και κυρίως τα γλυκά, πέρα από χαρά και ευχαρίστηση, μας προσφέρουν και έναν όγκο περιττών θερμίδων, ζάχαρης και λίπους. Αν λοιπόν δεν μπορείτε να αντισταθείτε στις γλυκές λιχουδιές των γιορτών, σας προτείνουμε μερικές συμβουλές για την σπιτική παρασκευή χριστουγεννιάτικων μπισκότων, που δεν έχουν να ζηλέψουν τίποτα από αυτά του ζαχαροπλαστείου, αλλά παράλληλα είναι υγιεινά και ελαφριά. Ας ρίξουμε μια ματιά.

Αλλάξτε αλεύρι

Πόσα είδη αλεύρων υπάρχουν άραγε; Η απάντηση είναι «πολλά» κι εσείς μπορείτε να επιλέξετε αυτό που ταιριάζει στα υγιεινά σας μπισκότα. Αντί για το κλασικό, λευκό αλεύρι, χρησιμοποιήστε αλεύρι ολικής άλεσης. Με αυτό τον τρόπο, τα μπισκότα σας θα έχουν περισσότερες φυτικές ίνες (για την ακρίβεια, τετραπλάσιες!). Το αλεύρι ολικής, επιπλέον, θα κάνει το μπισκότο να έχει πιο πυκνή σύσταση και θα του δώσει μια ελαφριά γεύση. Αν δεν είστε και λάτρεις του συγκεκριμένου άλευρου, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε μισό-μισό.

Αυξήστε τη θρεπτική αξία τους

Μια πολύ καλή και ξεχωριστή προσθήκη επίσης, είναι το αλεύρι από λιναρόσπορο. Εκτός από τη γεύση, περιέχει πολύτιμα ω-3 λιπαρά οξέα, που έχουν αντιφλεγμονώδη δράση. Ο λιναρόσπορος ταιριάζει πολύ ωραία με τα πιο… πικάντικα μπισκότα, όπως αυτά με ginger. Δοκιμάστε το!

Μειώστε τη ζάχαρη

Κάποιες συνταγές για μπισκότα περιέχουν υπερβολικά πολλή ζάχαρη, αλλά στην πραγματικότητα, αν χρησιμοποιήσετε 1/3 λιγότερη από όσο απαιτεί η συνταγή, δεν θα νιώσετε τεράστια διαφορά. Επιπλέον, μπαχαρικά όπως η κανέλα και το μοσχοκάρυδο μπορούν να δώσουν μια αίσθηση γλύκας, αναπληρώνοντας τη χαμένη ζάχαρη.

Κόψτε το λίπος

Πολλές συνταγές για μπισκότα απαιτούν βούτυρο. Μπορείτε την μισή από την απαιτούμενη ποσότητα να την αντικαταστήσετε με πουρέ κάποιου φρούτου. Η σύστασή του θα γίνει πιο μαλακιά, το μπισκότο σας θα γίνει πιο νόστιμο και γλυκό, και θα έχει πολύ χαμηλότερη περιεκτικότητα σε κορεσμένα λιπαρά. Τέλειο λοιπόν!

Χρησιμοποιείστε μαύρη σοκολάτα

Αντί να κομματάκια σοκολάτας γάλακτος, επιλέγουμε μαύρη σοκολάτα, που προσφέρει πιο έντονη γεύση, αλλά και χαμηλότερα λιπαρά. Επιπλέον, η σοκολάτα με 70-80% περιεκτικότητα κακάο περιέχει περισσότερα αντιοξειδωτικά.

Ελαττώστε τα υλικά

Οι περισσότερες συνταγές φτιάχνονται υπολογίζοντας τη γεύση, όχι την υγεία. Συνεπώς, μπορούμε να μειώσουμε τις ποσότητες των προτεινόμενων υλικών. Για παράδειγμα, σε ένα μπισκότο με ξηρούς καρπούς, παρά το γεγονός ότι οι ξηροί καρποί είναι υγιεινό συστατικό, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τη μισή ποσότητα, γλιτώνοντας θερμίδες αλλά απολαμβάνοντας και πάλι την ωραία τους γεύση.

Παίζουμε με την επικάλυψη

Συνήθως, το καλύτερο αλλά και πιο επιβαρυντικό κομμάτι ενός χριστουγεννιάτικου μπισκότου είναι η επικάλυψη.  Πώς μπορούμε λοιπόν να αποφύγουμε  το παχυντικό μέρος χωρίς να χαλάμε την απόλαυση; Ένας καλός τρόπος είναι να ψεκάσουμε τα μπισκότα μας με λίγο νερό πριν το ψήσιμο και να ρίξουμε από πάνω μια μικρή ποσότητα ζάχαρης. Αν η ζάχαρη είναι η πρώτη γεύση που νιώθουμε, υποσυνείδητα δεν μας απασχολεί αν το υπόλοιπο μπισκότο δεν είναι τόσο γλυκό.

Είναι Χριστούγεννα! Δημιουργήστε, παίξτε, ψήστε, πειραματιστείτε και δημιουργήστε να πιο νόστιμα και υγιεινά μπισκότα! Καλές γιορτές!

Συντάκτης: Ειρήνη Μαθιουδάκη, Διδάκτωρ Βιοχημείας - Συγγραφέας

Influence:

Η Ειρήνη Μαθιουδάκη γεννήθηκε το 1992 στο Ηράκλειο Κρήτης. Αποφοίτησε από το τμήμα Χημείας Πανεπιστημίου Κρήτης το 2014…