Αποτοξίνωση για μια βδομάδα πριν το καλοκαίρι

Συντάκτης: Έλλη Βασιλείου

Με τις ζέστες του καλοκαιριού να φουντώνουν για τα καλά όλες ψάχνουμε γρήγορες λύσεις για να βγούμε πιο ανάλαφρες και ελκυστικές στην παραλία. Αντί για δίαιτα σας προτείνουμε ένα πρόγραμμα αποτοξίνωσης που μπορείτε να κάνετε για μια βδομάδα. Τα οφέλη στον οργανισμό και στο σώμα σας θα τα δείτε και θα τα νιώσετε άμεσα.

Δεν έχει καμία σχέση με τις αυστηρές, γρήγορες ή και ακόμα ακραίες διατροφικές τακτικές που κατά καιρούς προτείνουν διάφοροι διατροφολόγοι. Η κεντρική ιδέα πίσω από αυτή είναι να απομακρύνεις από το διαιτολόγιό σου «επιβλαβείς» για τον οργανισμό τροφές, αυξάνοντας την κατανάλωση τροφών που θεωρούνται ευεργετικές. Τα πιο δημοφιλή προγράμματα αποτοξίνωσης συνήθως περιλαμβάνουν 1-2 ημέρες δίαιτας με χυμούς και 4-5 ημέρες δίαιτας με φυτικές τροφές.

Τα must της αποτοξίνωσης

Επειδή ο στόχος είναι η αποβολή τοξίνων, αποκλείονται κάποιες τροφές για κάποιο μικρό χρονικό διάστημα, από μερικά 24ώρα μέχρι το πολύ 2 εβδομάδες.

Απαιτείται να αποχωριστείς το τσιγάρο, τον καφέ, το αλκοόλ και τη ζάχαρη, γι’ αυτό πρέπει να είστε πειθαρχημένοι.

Για να κάνεις μια «επανεκκίνηση» στον οργανισμό σου, επανάλαβε μια αποτοξίνωση μερικές φορές το χρόνο.

Προετοιμασία για την αποτοξίνωση

Αν έχει προηγηθεί μια περίοδος έντονης υπερφαγίας, μην περάσεις απευθείας σε αποτοξίνωση. Πριν ξεκινήσεις, δώσε στον οργανισμό σου τη δυνατότητα να προσαρμοστεί, τρώγοντας πιο ελαφριά μερικές μέρες πριν. Επίσης, σημαντικό είναι να εντάξεις σταδιακά όλες τις τροφές, αφού ολοκληρώνεις την αποτοξίνωση.

Η υιοθέτηση μιας αποτοξινωτικής διατροφής απαγορεύεται αυστηρά στις εγκύους, στις γυναίκες σε περίοδο λοχείας ή θηλασμού, αλλά και στις ευπαθείς και ευαίσθητες ομάδες του πληθυσμού (παιδιά κάτω των 18 ετών, ηλικιωμένοι και άνθρωποι που πάσχουν από διάφορες χρόνιες παθήσεις, όπως διαβήτη, καρδιοπάθειες και στομαχικές διαταραχές).

Αν έχει υψηλές θερμιδικές ανάγκες, π.χ. είσαι αθλητής ή ασκείς έντονες πνευματικές δραστηριότητες, το σώμα σου μπορεί να μην ανταποκριθεί κατάλληλα. Καλό θα ήταν να επισκεφτείς τον προσωπικό σου γιατρό προτού ξεκινήσεις μια αποτοξίνωση.

Ποια είναι τα οφέλη της

  • Περισσότερη ενεργητικότητα, καθώς δεν καταναλώνεις ζάχαρη, trans λιπαρά και επεξεργασμένες τροφές.
  • Ενεργοποιείται ο μεταβολισμός, με αποτέλεσμα να επιτυγχάνεται η διαδικασία απώλειας βάρους.
  • Απομακρύνονται οι τοξίνες και τα απόβλητα από τα όργανα (συκώτι, νεφρά, έντερο)
  • Δρα ευεργετικά στο δέρμα και στα μαλλιά
  • Ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα ενάντια στις μολύνσεις και τις ασθένειες
  • Εξασφαλίζει καλύτερη ποιότητα ύπνου
  • Χαρίζει πνευματική διαύγεια και ευεξία και βοηθάει στη συγκέντρωση.

Τι να διαλέξετε και τι να αποφύγετε

Το συγκεκριμένο πρόγραμμα είναι πολύ απλό στην εφαρμογή του καθώς καλείστε απλώς να επιλέξετε οτιδήποτε σας αρέσει από τη λίστα των επιτρεπόμενων και να αποφύγετε δια ροπάλου ό,τι περιλαμβάνεται στη λίστα των απαγορευμένων. Τόσο απλό!

Επιτρέπονται

  • Νερό (2,5 με 3 λίτρα)
  • Τσάι με βότανα ή φρούτα
  • Φρούτα (φρέσκα, κατεψυγμένα και ξηρά)
  • Φρέσκοι χυμοί και smoothies
  • Λαχανικά
  • Μέλι
  • Φασόλια και φακές
  • Πατάτες βραστές ή ψητές
  • Φρέσκο ψάρι, σολομός και τόνος
  • Ανάλατοι ξηροί καρποί
  • Ρυζογκοφρέτες
  • Tofu (σόγια)
  • Γιαούρτι
  • Ελαιόλαδο και ξύδι μπαλσάμικο
  • Μαύρο πιπέρι και φρέσκα βότανα

Απαγορεύονται

  • Επεξεργασμένες τροφές, έτοιμα γεύματα και φαγητά τύπου junk food
  • Αλκοόλ
  • Καφές και τσάι
  • Σάλτσες, dressing και μαγιονέζα
  • Κόκκινο κρέας, γαλοπούλα, κοτόπουλο
  • Γάλα, τυρί και αυγά
  • Βούτυρο ή μαργαρίνη
  • Οτιδήποτε που να περιέχει αλεύρι (ψωμί, κρουασάν, δημητριακά, κέικ, μπισκότα, πίτες κτλ.)
  • Ζάχαρη (σοκολάτες, γλυκά, μαρμελάδες, κτλ)
  • Αλάτι
  • Αναψυκτικά

Smoothies vs. Φυσικοί χυμοί

Οι χυμοί και τα smoothies είναι ένα από τα must σε κάθε πρόγραμμα αποτοξίνωσης. Εκτός αυτού είναι λαχταριστές απολαύσεις που μπορούν να μετατρέψουν την αποτοξίνωση σε μια εμπειρία που θα αναζητάτε συνέχεια. Αυτό είναι καλό, ωστόσο χρειάζεται λίγη προσοχή. Και οι χυμοί και τα smoothies έχουν πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα και η χρήση τους συνιστάται με μέτρο, σε κατάλληλους συνδυασμούς όχι για όλες τις ώρες της ημέρας. Δείτε τι πρέπει να προσέξετε.

Smoothies: Σύμφωνα με το American Dietician Association), οι ενήλικες πρέπει να καταναλώνουν τουλάχιστον 5 μερίδες φρούτων και λαχανικών την ημέρα. Τα Smoothies μπορούν να μας βοηθήσουν να πετύχουμε αυτόν τον στόχο. Όμως είναι καλύτερα να πολτοποιούμε φρούτα και λαχανικά από το να τα τρώμε ολόκληρα; Ο Joseph Price PhD, καθηγητής στο Brigham Young University, εξηγεί ότι το να πίνουμε smoothies είναι ένας από τους πιο εύκολους τρόπους να καταναλώνουμε την απαραίτητη ποσότητα φρούτων και λαχανικών, αλλά και τις φυτικές ίνες τους. Μάλιστα σε έρευνα που διεξήχθη από τους φοιτητές του, διαπιστώθηκε πώς μόνο το 4% κατανάλωναν φρούτα στο σχολείο. Όταν όμως το σχολείο πρόσφερε smoothies, το ποσοστό ανέβηκε στο 45%! Στα Smoothies, λοιπόν, λέμε «ναι», ειδικά για πρωινό, αλλά με μέτρο, καθώς μπορεί να γίνουν «βόμβες» θερμίδων και ζάχαρης, ανάλογα με το τι περιέχουν (πολλά φρούτα, γιαούρτι, γάλα, μέλι, ξηρούς καρπούς κλπ).

Φυσικοί χυμοί: Είναι άλλος ένας εύκολος τρόπος για την πρόσληψη βιταμινών και αντιοξειδωτικών από πολλά φρούτα και λαχανικά. Επίσης, ο φυσικός χυμός αποτελεί ιδανική επιλογή για όσους έχουν προβλήματα πέψης και ευαισθησία στο στομάχι. Η διατροφολόγος Laura Jeffers στην Cleveland Clinic, όμως, προειδοποιεί ότι όταν καταναλώνεις πολλά υγρά αντί για στερεά τροφή είναι πιθανό να προσλάβεις πολύ περισσότερες θερμίδες χωρίς να το καταλάβεις. Αυτό γίνεται καθώς στους χυμούς δεν πολτοποιείτε ολόκληρο το φρούτο, με αποτέλεσμα να μην περιέχουν φυτικές ίνες ή πρωτεΐνες οι οποίες είναι υπεύθυνες για το αίσθημα κορεσμού. Γι’ αυτό και δεν μπορούν να αντικαταστήσουν τα γεύματα. Είναι καλύτερο, οι χυμοί να καταναλώνονται σαν συνοδευτικό κάποιου γεύματος ή σαν σνακ. Προσοχή: δώστε ιδιαίτερη σημασία στους συνδυασμούς, καθώς όταν οι χυμοί περιέχουν μόνο φρούτα η ποσότητα της ζάχαρης και των θερμίδων εκτοξεύονται!

Συντάκτης: Έλλη Βασιλείου,

Influence:

Αρθρογράφος του flowmagazine.gr.