Το βασικότερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες στην επεξεργασία του γραπτού λόγου είναι η δυσκολία στην ανάγνωση. …
Αναγνωρίζω τη δυσλεξία και την αγκαλιάζω
Η δυσλεξία είναι μία δυσκολία νευροβιολογικής και νευροαναπτυξιακής φύσεως, με κληρονομική προδιάθεση. Επηρεάζει κατά κύριο λόγο τις γνωστικές διαδικασίες του εγκεφάλου, που αφορούν στην κατάκτηση των δεξιοτήτων ανάγνωσης και γραπτής επεξεργασίας του λόγου. Σε διεθνές επίπεδο, ο όρος αυτός συχνά αντικαθίσταται με τον όρο «Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες» (ΕΜΔ), που στόχο έχει να καλύψει όλο το φάσμα των ιδιαιτεροτήτων, που τυχόν παρουσιάζει ένα παιδί.
Σύμφωνα με τελευταίες έρευνες, υπάρχει ένας σημαντικός αριθμός ατόμων, που παρουσιάζει τέτοιου είδους ιδιαιτερότητες σε όλες τις ηλικίες. Ως η πιο κρίσιμη, θεωρείται αυτή της μετάβασης στο δημοτικό, με προβλήματα να κάνουν την εμφάνισή τους, τόσο στη γλώσσα όσο και στα μαθηματικά.
Δείκτες ανίχνευσης ΕΜΔ στο μάθημα της γλώσσας
Προβλήματα λόγου: Τα πρώτα συνήθως δείγματα εμφανίζονται κατά την παραγωγή λόγου. Τα παιδιά δυσκολεύονται να αρθρώσουν μία άρτια συντακτικά και γραμματικά πρόταση. Η φωνολογική ενημερότητα καθυστερεί, δυσχεραίνοντας έτσι την εκφορά του λόγου.
Συμπτώματα δυσαναγνωσίας σε όλες τις σχολικές βαθμίδες: Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι αυτό της αργής ανάγνωσης. Οι παύσεις δε γίνονται στα σημεία όπου απαιτεί η στίξη, ή ακόμη το παιδί παραλείπει σειρές, κάνει αναγραμματισμούς, αντικαθιστά λέξεις και φωνήματα με άλλα που δεν υπάρχουν.
Σε επίπεδο κατανόησης, αδυνατεί να ανακαλέσει βασικές πληροφορίες, ώστε να ανασκευάσει το κυρίως θέμα. Το λεξιλόγιο δεν βελτιώνεται και έτσι δυσκολεύεται στη συγκρότηση αφηρημένων και συγκεκριμένων εννοιών.
Δυσκολίες στο γραπτό λόγο: Όπως αναφέρθηκε προηγουμένως, ο περιορισμένος αριθμός λέξεων είναι εμφανής και σε αυτήν την περίπτωση. Δεν υπάρχουν αρκετές ιδεές και φυσικά η διατύπωσή τους, δεν πληροί τiς προϋποθέσεις του γραπτού λόγου. Παρατηρείται ακόμη έλλειψη συνοχής και σύνδεσης νοημάτων, χωρίς να είναι δυνατή η αποτύπωση κεκτημένων γνώσεων.
Δυσορθογραφία- δυσγραφία: Τα πιο συχνά λάθη παρατηρούνται στην ορθογραφία. Ο μαθητής προσθέτει ή παραλείπει γραφήματα, μπερδεύει κεφαλαία με μικρά γράμματα, προσπίπτει σε λάθη όχι μόνο ορθογραφικά και ετυμολογικά, αλλά και σε καθρεπτική γραφή αντιστρέφοντάς τα γράμματα, παρουσιάζοντας επομένως αρκετές δυσκολίες γραφής.
Δυσπραξία: Η λεπτή κινητικότητα δεν είναι πλήρως ανεπτυγμένη. Διάσπαση προσοχής και υπερκινητικότητα είναι οι συνηθέστερες διαταραχές. Η έλλειψη συγκέντρωσης είναι εμφανής σε όλα τα επίπεδα.
Μαθησιακές δυσκολίες στα μαθηματικά
Δυσκολίες επίγνωσης αριθμού: Οι πράξεις δεν υπολογίζονται με ακρίβεια. Το παιδί προτάσσει τη διαίσθησή του στην εκτίμηση ποσοτήτων, παρουσιάζοντας αδυναμίες στη σύγκριση αριθμών.
Οπτικο-χωρικές δυσκολίες: Όπως πολλοί μπορούν να σκεφτούν, αφορούν τη γεωμετρία. Εντοπίζονται αδυναμίες στην επεξεργασία σχημάτων και αριθμογραμμών, καθώς και στην ορθή χρήση αριθμητικών συμβόλων.
Δυσκολίες στη μνήμη και την συλλογιστική: Η προπαίδεια δεν μπορεί να ανακληθεί. Οι νοεροί υπολογισμοί καθώς και τα προβλήματα που απαιτούν τη διατήρηση δεδομένων για την επίλυσή τους, δεν ολοκληρώνονται. Γενικά απουσιάζει η μαθηματική λογική και η επαγωγική σκέψη.
Μετατροπή της δυσλεξίας σε πλεονέκτημα- Αντιμετώπιση
Οι γονείς όπως και τα παιδιά, δεν πρέπει να απογοητεύονται. Κέντρα δυσλεξίας και γνωστικών διαταραχών, όπως η Ελληνική Εταιρεία Δυσλεξίας, είναι εκεί για να αγκαλιάσουν και να στηρίξουν τα άτομα αυτά. Με σεβασμό στην εξατομίκευση και μέσα από διαφοροποιημένα, για την κάθε περίπτωση, προγράμματα παρέμβασης, η κατάσταση θα βελτιωθεί.
Πολλοί μαθητές με δυσλεξία, καλλιεργούν τις ιδιαίτερες ικανότητές τους και αξιοποιούν αυτήν τη δυνατότητα να βλέπουν τη «μεγάλη εικόνα». Αν τους δοθεί η κατάλληλη υποστήριξη, τους περιμένουν μεγάλες επιτυχίες και πτυχία πανεπιστημιακής εκπαίδευσης. Δεν είναι λίγοι εκείνοι εξάλλου, που τα έχουν ήδη καταφέρει!




























