Αναγνωρίστε τους στρεσογόνους παράγοντες

Συντάκτης: Flowmagazine

Το στρες είναι συνυφασμένο με τον σύγχρονο τρόπο ζωής. Αν και δεν μπορούμε να το αποφύγουμε, μπορούμε, ωστόσο, να αναγνωρίσουμε τους παράγοντες που το προκαλούν, ώστε να το διαχειριστούμε πιο αποτελεσματικά.

Ο τρόπος που ανταποκρίνεται κάποιος στις απαιτήσεις της καθημερινής ζωής παίζει καθοριστικό ρόλο στα επίπεδα άγχους του. Μια μέρα με τα συνηθισμένα προβλήματα αρκεί για να κατανοήσει κανείς πώς οι στρεσογόνοι παράγοντες επηρεάζουν τη ζωή μας. Τα παιδιά ουρλιάζουν, οι λογαριασμοί συσσωρεύονται και υπάρχει μία στοίβα από χαρτιά πάνω στο γραφείο μας. Αδιαμφισβήτητα, η ζωή συχνά είναι γεμάτη στρες. Αλλά το να κατανοήσουμε τις πηγές του στρες είναι το πρώτο βήμα για την αποτελεσματική διαχείρισή του.

Από πού έρχεται, λοιπόν, το στρες;

Τύποι στρες

Το στρες είναι η αντίδραση του οργανισμού στις απαιτήσεις και αλλαγές της καθημερινότητας. Οι στρεσογόνοι παράγοντες είναι τα γεγονότα ή οι καταστάσεις που συμβαίνουν κάθε μέρα και θα ενεργοποιήσουν το στρες. Οι κύριοι τύποι στρες είναι οι εξής:

Οξύ στρες

Είναι η άμεση αντίδραση απέναντι σε μία συγκεκριμένη απειλή ή κατάσταση τρόμου. Η οξεία αυτή αντίδραση είναι άμεση, υψηλής έντασης και σε κάποιες καταστάσεις μπορεί να είναι από τρομακτική έως και ευχάριστα συναρπαστική. Για παράδειγμα, μία συνέντευξη για δουλειά ή μία επίθεση από άγνωστο μέχρι μία κούρσα σκι σε μία υπέροχα χιονισμένη πλαγιά.

Χρόνιο στρες

Το χρόνιο στρες είναι αποτέλεσμα μακροχρόνιας έκθεσης σε οξύ στρες. Οι αντιδράσεις του χρόνιου στρες μπορεί να είναι μικρότερης έντασης από αυτές του οξέος στρες, αλλά οι επιπτώσεις του είναι πιο μακροχρόνιες και προβληματικές. Οι στρεσογόνοι παράγοντες που μπορεί να οδηγήσουν σε χρόνιο στρες είναι καθημερινές καταστάσεις, που συνήθως αφορούν θέματα σχέσεων, δουλειάς αλλά και οικονομικά θέματα.

Η αποτελεσματική διαχείριση του στρες περικλείει την αναγνώριση και αντιμετώπιση τόσο του οξέος στρες όσο και του χρόνιου.

Συμπτώματα του στρες

Ενώ το ήπιο στρες μπορεί να είναι στην πραγματικότητα δημιουργικό (μπορεί να σε κινητοποιήσει σε δράση), συχνά η συσσώρευση μικρών καθημερινών πραγμάτων δημιουργεί επίμονο στρες, που πιθανότατα θα οδηγήσει σε προβλήματα υγείας, όπως:

  • Σωματικά συμπτώματα, όπως πονοκέφαλοι, στομαχικές διαταραχές, ευερέθιστο έντερο, ζαλάδες κ.τ.λ.
  • Γνωστικά συμπτώματα, όπως χαμηλή συγκέντρωση
  • Συναισθηματικά συμπτώματα, όπως ευερεθιστότητα, μελαγχολική διάθεση
  • Κοινωνικά συμπτώματα, όπως απομόνωση

Μάθετε τους στρεσογόνους παράγοντες

Εξωτερικές πηγές

Είναι γεγονότα ή καταστάσεις που μας συμβαίνουν κάθε μέρα, στα οποία έχουμε λίγο έως και καθόλου έλεγχο ή τα αφήνουμε να μας επηρεάζουν με αρνητικό τρόπο, όπως:

  • Μεγάλες αλλαγές ζωής: Θα μπορούσαν να είναι και ευχάριστες αλλαγές, όπως ένας γάμος, μία επιθυμητή εγκυμοσύνη, μία προαγωγή ή ένα καινούριο σπίτι, ή δυσάρεστες αλλαγές, όπως η απώλεια αγαπημένου προσώπου λόγω θανάτου ή λόγω χωρισμού.
  • Περιβάλλον: θόρυβοι εντός ή εκτός σπιτιού
  • Απρόβλεπτα γεγονότα: αύξηση εξόδων, μία ζημιά στο σπίτι κ.τ.λ.
  • Οικογένεια: καβγάς μεταξύ του ζευγαριού, ένας έφηβος που δεν συνεργάζεται κ.τ.λ.
  • Εργασία: ένα αυταρχικό αφεντικό, υπερβολικός φόρτος εργασίας, κακό κλίμα μεταξύ συναδέλφων
  • Κοινωνικό στρες: πρώτο ραντεβού

Εσωτερικές πηγές

Έχει να κάνει με συναισθήματα και σκέψεις που έρχονται ξαφνικά στο μυαλό μας, “από το πουθενά”, και μας προκαλούν ταραχή και δυσφορία.

  • Φόβοι και φοβίες: π.χ. ο φόβος για τα ύψη
  • Αβεβαιότητα και ανασφάλεια: όταν π.χ. ψιθυρίζονται ανακατατάξεις στον χώρο της δουλειάς ή όταν περιμένουμε τα αποτελέσματα ιατρικών εξετάσεων
  • Στάση ζωής: Ο αρνητικός τρόπος να βλέπουμε τα πράγματα δημιουργεί ένα δυσάρεστο περιβάλλον για εμάς και τους άλλους και τελικά στρες.
  • Μη ρεαλιστικές προσδοκίες: Ένας τελειομανής ή κάποιος που θέλει να περνάνε όλα από τον έλεγχο του μπορεί να οδηγηθεί σε ασυνήθιστα υψηλά επίπεδα στρες. Το να προγραμματίζει κανείς τα πάντα μέχρι την τελευταία λεπτομέρεια και να μην αφήνεται να χαλαρώσει, ώστε να τα απολαύσει, οδηγεί τελικά σε ανησυχία και στρες.

Δεν υπάρχει ούτε μία μέρα χωρίς στρες, γι’ αυτό αναγνωρίστε τις πηγές του και θα έχετε κάνει το πρώτο βήμα, ώστε να μάθετε να το διαχειρίζεστε καλύτερα.

Πηγή

Συντάκτης: Flowmagazine,

Influence:

Ο στόχος του flowmagazine.gr είναι να προβάλλει τις θετικές ιδέες, δράσεις και πληροφορίες από την Ελλάδα και τον κόσμο…