7 ελλείψεις θρεπτικών συστατικών μπορούν να σας αρρωστήσουν (Β΄ Μέρος)

Συντάκτης: Σάννα Νάνου, Φιλόλογος και Επιμελήτρια – Διορθώτρια Κειμένων

7 ελλείψεις θρεπτικών συστατικών μπορούν να σας αρρωστήσουν (Β΄ Μέρος)Παρά την ντροπιαστική αφθονία τροφίμων, πολλοί εξακολουθούν εν αγνοία τους να πάσχουν από διατροφικές ανεπάρκειες. Η δεύτερη έκθεση διατροφής του CDC καταλήγει στο συμπέρασμα ότι υπάρχουν μια σειρά από συγκεκριμένα θρεπτικά συστατικά που συχνά απουσιάζουν από τη διατροφή μας. Η ανεπάρκεια θρεπτικών ουσιών δεν έχει μόνο μακροχρόνιες επιπτώσεις στην υγεία, αλλά μπορεί να σας κάνει υποτονικούς. Επιπλέον, μπορεί να προκαλέσουν μια σειρά από συμπτώματα, από φτωχή μνήμη και αιμορραγία των ούλων έως μειωμένη παραγωγικότητα στην εργασία και κατάθλιψη.

4. Ιώδιο

Το ιώδιο είναι ένα μέταλλο που βρίσκεται σε ψάρια του ωκεανού, φύκια, γαρίδες και άλλα θαλασσινά, καθώς και στα γαλακτοκομικά προϊόντα και τα προϊόντα που προέρχονται από σπόρους.

To ιώδιο χρησιμοποιείται από τον οργανισμό για την παραγωγή ορμονών του θυρεοειδούς που εργάζονται για τον έλεγχο άλλων βασικών λειτουργιών. Οι θυρεοειδικές ορμόνες είναι επίσης αναγκαίες για τη σωστή ανάπτυξη των οστών και του εγκεφάλου κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης και της παιδικής ηλικίας.

Η έλλειψη ιωδίου κατά τη διάρκεια της ανάπτυξης του εμβρύου και της νηπιακής ηλικίας είναι η κύρια αιτία των βλαβών του εγκεφάλου σε πολλά μέρη του κόσμου. Στους ενήλικες, η ήπια έως μέτρια ανεπάρκεια ιωδίου μπορεί να προκαλέσει βρογχοκήλη, καθώς και μειωμένη νοητική λειτουργία και παραγωγικότητα της εργασίας. Η χρόνια έλλειψη ιωδίου μπορεί να σχετίζεται με αυξημένο κίνδυνο ορισμένων μορφών καρκίνου του θυρεοειδούς.

5. Σίδηρος

Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, η έλλειψη σιδήρου είναι η νούμερο ένα διατροφική διαταραχή στον κόσμο. Ο αιμικός σίδηρος βρίσκεται στο κόκκινο κρέας, τα ψάρια και τα πουλερικά, ενώ ο μη-αιμικός σίδηρος βρίσκεται στα φυτά, όπως οι φακές και τα φασόλια.

7 ελλείψεις θρεπτικών συστατικών μπορούν να σας αρρωστήσουν (Β΄ Μέρος)Ο σίδηρος είναι απαραίτητος για τη σωστή λειτουργία του σώματος. Βοηθά στη μεταφορά οξυγόνου στα κύτταρα, βοηθά στη δημιουργία των κυττάρων του αίματος, υποστηρίζει πρωτεϊνικές δομές στο σώμα και άλλες σημαντικές λειτουργίες.

Τα συμπτώματα της έλλειψης σιδήρου μπορεί να περιλαμβάνουν κόπωση και αδυναμία, χαμηλή απόδοση στην εργασία και τη σχολική επίδοση, αργή γνωστική και κοινωνική ανάπτυξη κατά την παιδική ηλικία, δυσκολία στη διατήρηση της θερμοκρασίας του σώματος, μειωμένη λειτουργία του ανοσοποιητικού, αυξημένη ευαισθησία σε λοιμώξεις και φλεγμονή της γλώσσας.

6. Μαγνήσιο

Το μαγνήσιο βρίσκεται στα όσπρια, τους ξηρούς καρπούς, τα δημητριακά ολικής αλέσεως και τα λαχανικά, αλλά τα αμερικανικά επίπεδα μαγνησίου έχουν μειωθεί κατά το ήμισυ του περασμένου αιώνα εξαιτίας των αλλαγών στη γεωργία και τη διατροφή. Οι περισσότεροι Αμερικανοί δεν παίρνουν τις συνιστώμενες ποσότητες μαγνησίου, σύμφωνα με τους εμπειρογνώμονες.

Το μαγνήσιο βοηθά το σώμα να ρυθμίσει περισσότερα από 325 ένζυμα και διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στον συντονισμό πολλών σωματικών λειτουργιών, όπως τον έλεγχο των μυών, των ηλεκτρικών παλμών, την παραγωγή ενέργειας και την εξάλειψη των επιβλαβών τοξινών.

Τα πρώτα σημάδια της έλλειψης μαγνησίου περιλαμβάνουν την απώλεια της όρεξης, ναυτία, τον έμετο, την κόπωση και την αδυναμία. Καθώς η ανεπάρκεια μαγνησίου επιδεινώνεται, μούδιασμα, μυρμήγκιασμα, μυϊκές συσπάσεις και κράμπες, σπασμοί, αλλαγές στην προσωπικότητα, ανωμαλίες στον καρδιακό ρυθμό μπορεί να συμβούν. Μια εξέχουσα μελέτη αποκάλυψε ότι η πλούσια σε μαγνήσιο διατροφή μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο εγκεφαλικού επεισοδίου.

7. Ψευδάργυρος

Πλούσιες πηγές ψευδαργύρου είναι τα στρείδια, το κόκκινο κρέας, τα πουλερικά και τα εμπλουτισμένα δημητριακά πρωινού. Φασόλια, καρύδια, δημητριακά ολικής αλέσεως και γαλακτοκομικά προϊόντα παρέχουν επίσης κάποιες ποσότητες ψευδαργύρου.

7 ελλείψεις θρεπτικών συστατικών μπορούν να σας αρρωστήσουν (Β΄ Μέρος)Ο ψευδάργυρος είναι σημαντικός για τον οργανισμό, καθώς βοηθάει το ανοσοποιητικό σύστημα να μάχεται ενάντια των βακτηρίων και των ιών. Βοηθά επίσης στην παραγωγή των κυττάρων και κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης και της βρεφικής ηλικίας, ενώ στην παιδική ηλικία ο ψευδάργυρος βοηθά στη σωστή ανάπτυξη του σώματος. Ο ψευδάργυρος βοηθά στην επούλωση πληγών και παίζει σημαντικό ρόλο στη γεύση και την οσμή.

Τα συμπτώματα της ανεπάρκειας ψευδαργύρου περιλαμβάνουν αργή ανάπτυξη σε βρέφη και παιδιά, καθυστερημένη σεξουαλική ανάπτυξη σε εφήβους και ανικανότητα στους άνδρες. Οι μειωμένες ποσότητες ψευδάργυρου μπορεί επίσης να ευθύνονται για την απώλεια μαλλιών, τη διάρροια, τις δερματικές πληγές, την απώλεια της όρεξης, τα προβλήματα με την επούλωση των πληγών, τη μειωμένη ικανότητα γεύσης των τροφίμων και χαμηλότερα επίπεδα εγρήγορσης.

Συντάκτης: Σάννα Νάνου, Φιλόλογος και Επιμελήτρια – Διορθώτρια Κειμένων

Influence:

Η Σάννα Νάνου γεννήθηκε στην Κοζάνη το 1983. Σπούδασε στο Τμήμα Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής στη Φιλοσοφική Σχολή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης…