Λόγοι που προκαλούν ενδυματολογική ομοιομορφία στην εποχή μας

Συντάκτης: Γεωργία Αγγέλου

Η μόδα είναι κάτι που πάντα επηρέαζε τον κόσμο και ιδίως τα άτομα νεαρής ηλικίας. Οι νέοι κυρίως από τον φόβο της απομόνωσης από τους συνομιλήκους τους ακολουθούν τη μόδα, προκειμένου να γίνονται αρεστοί.

Η μόδα βέβαια δεν αφορά μόνο στις ενδυματολογικές προτιμήσεις αλλά και στον τρόπο ψυχαγωγίας, τον τρόπο συμπεριφοράς, ομιλίας κ.α. Κάποια από τα χαρακτηριστικά της είναι η παροδικότητα, η ευμεταβλητότητα και ομοιομορφία.

Λόγοι ομοιομορφίας της μόδας

Οι λόγοι που σχετίζονται με την εδραίωση της μόδας στην εκάστοτε μορφή της μπορεί να είναι κοινωνικοί, ψυχολογικοί, αλλά και οικονομικοί. Όσον αφορά στον κοινωνικό τομέα πολλοί είναι εκείνοι που προσπαθούν να ξεχωρίσουν από το σύνολο υιοθετώντας ακραίες ενδυματολογικές προτιμήσεις. Ωστόσο, υπάρχουν πολλά άτομα που προσπαθώντας να ενταχθούν σε ένα σύνολο είναι διατεθειμένοι να θυσιάσουν το προσωπικό τους στυλ.

Σε ότι αφορά τον οικονομικό τομέα, πολλοί νεόπλουτοι μην έχοντας τι να κάνουν με τα χρήματά τους αποφασίζουν να διαθέτουν υπέρογκα ποσά σε αγορά ρούχων προς τέρψη και ικανοποίησή τους.  Πέρα όμως  από τις προσωπικές επιδιώξεις και επιλογές, πίσω από την μόδα κρύβεται μία ολόκληρη βιομηχανία χρήματος. Η βιομηχανία αυτή το μόνο που προσπαθεί να κάνει είναι μέσω της διαφήμισης και της πλύσης εγκεφάλου να πείσει τους καταναλωτές ότι αυτά που τους «επιβάλει» αποτελούν δικές τους συνειδητές επιλογές.

Ένας άλλος λόγος στον οποίο οφείλεται η καθιέρωση του φαινομένου της μόδας είναι ο ψυχολογικός. Οι περισσότεροι από το ανθρώπινο σύνολο επιδιώκουν μέσα από τις επιταγές τις μόδας να βελτιώσουν την εικόνα τους, να αυξήσουν την αυτοπεποίθησή τους και να καλυτερεύσουν την εμφάνισή τους γενικότερα.

Ανεξάρτητα όμως από την καλυτέρευση της εξωτερικής τους εμφάνισης, στόχος τους είναι να καταπολεμήσουν την ανία και την πλήξη που αποτελούν ανασταλτικό παράγοντα σε μία πιο καλή και ήρεμη ζωή.

Η μόδα όπως προαναφέρθηκε προωθεί την ομοιομορφία και την έλλειψη του προσωπικού γούστου και της ελεύθερης επιλογής. Εξαιρώντας βέβαια τον ψυχολογικό παράγοντα, αλλά τις επιταγές της κοινωνίας, ένας άλλος παράγοντας που καθιστά αναγκαία την ομοιομορφία είναι η παγκοσμιοποίηση. Ο παγκοσμιοποιημένος χαρακτήρας της μόδας είναι τέτοιος που τα πρότυπα μεγάλων χωρών, όπως των ΗΠΑ, τα διαφημίζουν και ως εκ τούτου τα επιβάλουν στον υπόλοιπο κόσμο. Πάρα ταύτα και εμείς οι ίδιοι θεωρούμε ότι αυτά είναι πρότυπα που πρέπει να ακολουθήσουμε, μια και έχουμε εξιδανικεύσει τα ξενικά πρότυπα και ιδίως εκείνα όπου χτυπά η καρδιά της λάμψης και του προχωρημένου στυλ.

Επιπλέον, ο τουρισμός αλλά και τα μέσα μαζικής ενημέρωσης είναι δύο τρόποι μέσα από τους οποίους εισβάλλει η ομοιομορφία στη ζωή μας. Αρχικά, τα ΜΜΕ με τον αποπροσανατολιστικό τους χαρακτήρα, καθιερώνουν χωρίς να το αντιληφθούμε έναν συγκεκριμένο τρόπο ζωής και κατ’ επέκταση ενδυμασίας. Δεν είναι λίγες οι φορές που δεν συμφωνούμε με αυτά που παρακολουθούμε στην τηλεόραση, αλλά ο φόβος μήπως θεωρηθούμε παρωχημένοι δυναμιτίζει την αναγκαστική υποταγή μας στα προβεβλημένα.

Ακόμη, οι τουρίστες με την διαφορετική και τόσο ελκυστική προς εμάς συμπεριφορά τους, μας καθηλώνουν σε οτιδήποτε προχωρημένο και καινούριο. Απόρροια όλων αυτών είναι να μην αντιλαμβανόμαστε ότι χάνουμε την ιδιοπροσωπία, αλλά και το προσωπικό μας γούστο. Ο τουρισμός όμως είναι θετικός τόσο για τη χώρα μας όσο και για οποιαδήποτε άλλη χώρα. Εξάλλου χωρίς εκείνον, τα έσοδα της χώρας μας θα ήταν κατά πολύ λιγότερα από ότι τώρα και τα νησιά δε θα έσφυζαν από ζωή. Είναι ανάγκη όλοι ανεξαιρέτως να μάθουμε να δεχόμαστε νέες τάσεις, νέο κόσμο, νέες συμπεριφορές και πρότυπα, χωρίς να προσπαθούμε να τα ενστερνιστούμε υποχρεωτικά.

Πρέπει να γίνει κατανοητό από όλους μας ότι το να ακολουθούμε το συρμό είναι κάτι θετικό, εφόσον κάτι τέτοιο δηλώνει την οικουμενικότητα και την αδελφοσύνη που πρέπει να διέπουν τον κόσμο. Ωστόσο, δεν είναι καθόλου θετικό να θυσιάζουμε προσωπικές επιλογές στο βωμό της παγκόσμιας ομοιομορφίας,  μόνο και μόνο για να γίνουμε αρεστοί σε όλους. Είναι δεδομένο ότι είναι αλλόκοτο να γινόμαστε πάντα αποδεκτοί από όλους.

Συντάκτης: Γεωργία Αγγέλου,

Influence:

Αρθρογράφος του flowmagazine.gr