Το γιαούρτι στη διατροφή του παιδιού

Συντάκτης: Ειρήνη Μαθιουδάκη, Χημικός - Συγγραφέας

Το γιαούρτι είναι ένα πολύ θρεπτικό σνακ, αγαπημένο μικρών και μεγάλων που περιλαμβάνεται στην καθημερινή διατροφή της ελληνικής κοινωνίας. Οι τρόποι για να το καταναλώσει κανείς είναι αναρίθμητοι καθώς συνδυάζεται εύκολα τόσο με γλυκές, όσο και με αλμυρές λιχουδιές, ικανοποιώντας και τους πιο απαιτητικούς από εμάς. Ως τρόφιμο υψηλής διατροφικής αξίας, το γιαούρτι πρέπει να καταναλώνεται συχνά από τα παιδιά, καθώς προσφέρει μία πληθώρα από οφέλη για την υγεία και την ανάπτυξή τους. Ας δούμε πιο αναλυτικά μερικές λεπτομέρειες για την τόσο αγαπητή αυτή τροφή.

Πως παράγεται το γιαούρτι;

Το γιαούρτι είναι γαλακτοκομικό προϊόν που προέρχεται από την πήξη του νωπού γάλακτος και παράγεται με γαλακτική ζύμωση αυτού με οξυγαλακτικά βακτήρια. Αρχικά, το γάλα θερμαίνεται στους 85- 95 οC έως 5 λεπτά μετά ψύχεται στους 35-45 οC για 2-3 ώρες οπότε επέρχεται η πήξη του γάλακτος και η μετατροπή σε γιαούρτι.

Ποιο είναι το απαραίτητο συστατικό του;

Μα φυσικά το γάλα! Πολύτιμο και αναντικατάστατο, περιέχει μείγμα πρωτεϊνών υψηλής βιολογικής αξίας, απαραίτητα αμινοξέα και σημαντικές ποσότητες ανόργανων αλάτων, όπως ο φώσφορος και το ασβέστιο που αποτελούν δομικά υλικά για το σκελετό μας.

Ποια είναι η διατροφική του αξία;

Η διατροφική αξία του γιαουρτιού είναι μοναδική και αναντικατάστατη καθώς τα οφέλη του για τον οργανισμό, και ειδικότερα των παιδιών, είναι θεμελιώδη. Πιο αναλυτικά:

  • Βοηθά στην ανάπτυξη και σωματική διάπλαση των παιδιών, λόγω της περιεκτικότητας σε ασβέστιο, φώσφορο και βιταμίνες συμπλέγματος Β.
  • Η οξίνιση και τα ένζυμά του, διευκολύνουν την πέψη και βελτιώνουν την αφομοίωση των συστατικών που λαμβάνουμε από τις τροφές.
  • Ως τροφή, βοηθά στην καλύτερη αξιοποίηση του ασβεστίου και φωσφόρου του γάλακτος, δημιουργώντας γερά οστά.

Ένα παιδί το οποίο καταναλώνει ένα κύπελλο γιαούρτι την ημέρα λαμβάνει:

  • το 38% σε ασβέστιο
  • το 22% σε βιταμίνη B2
  • τo 20% σε φώσφορο
  • το 9% σε μαγνήσιο
  • το 8% σε πρωτεΐνες
  • το 5% σε βιταμίνη Β1
  • το 5% σε βιταμίνη Α
  • το 5% σε ενέργεια
  • το 3% σε υδατάνθρακες
  • το 2% σε σίδηρο

που απαιτούνται καθημερινά για τη σωστή λειτουργία του οργανισμού του και την διεκπεραίωση όλων των απαραίτητων για την ανάπτυξή του διεργασιών.

Ποια είδη κυκλοφορούν;

Στην αγορά μπορείτε να βρείτε διάφορα είδη γιαουρτιού, ανάλογα με:

  • Το είδος του γάλακτος σε: γιαούρτι αγελάδας, γίδινο, πρόβειο
  • Τον τρόπο επεξεργασίας σε:  παραδοσιακό, στραγγισμένο, φυσικό, αναμειγμένο, επιδόρπιο γιαουρτιού.
  • Ανάλογα με την επεξεργασία του γάλακτος και την περιεκτικότητά του σε λιπαρά διακρίνεται σε : γιαούρτι άπαχο, ημιάπαχο και πλήρες.

Όπως θα γνωρίζετε, υπάρχει μία πληθώρα προϊόντων γιαουρτιού που κυκλοφορούν στην αγορά, τα οποία απευθύνονται στα παιδιά και βγαίνουν σε διάφορες γεύσεις, με δημητριακά ή σοκολάτα κλπ. Επειδή τα συγκεκριμένα γιαούρτια, όσο εύγευστα και να είναι, κρύβουν υψηλά ποσοστά ζάχαρης, καλό θα ήταν να μην καταναλώνονται συχνά από τα παιδιά. Αντίθετα επιλέξτε για το παιδί σας στραγγιστό γιαούρτι από γάλα της αρεσκείας του και σερβίρετέ το με μέλι, ταχίνι, δημητριακά ή γλυκό του κουταλιού προσφέροντάς του ένα λαχταριστό και θρεπτικό γεύμα.

Συντάκτης: Ειρήνη Μαθιουδάκη, Χημικός - Συγγραφέας

Η Ειρήνη Μαθιουδάκη γεννήθηκε το 1992 στο Ηράκλειο Κρήτης. Αποφοίτησε από το τμήμα Χημείας Πανεπιστημίου Κρήτης το 2014…