Θερμοπληξία: πώς να προστατέψετε τα παιδιά σας;

Συντάκτης: Ειρήνη Μαθιουδάκη, Χημικός - Συγγραφέας

Η θερμοπληξία  αποτελεί μία ιδιαίτερα επείγουσα κατάσταση, η οποία βρίσκεται σε μεγάλη έξαρση τους καλοκαιρινούς μήνες, με τα περισσότερα θύματα να είναι παιδιά.  Στη χώρα μας,  που το κλίμα ευνοεί τις υψηλές θερμοκρασίες και την ηλιοφάνεια, είναι ακόμη πιο εύκολο να εκτεθεί ένα παιδί σε αυτό τον κίνδυνο, ο οποίος είναι ακόμα μεγαλύτερος για ένα  βρέφος ή ένα νήπιο.  Αρκεί απλά να σκεφτεί κανείς, πως ένα μικρό παιδί μπορεί να πάθει θερμοπληξία μία ζεστή ημέρα του καλοκαιριού, αν μείνει κλεισμένο μέσα σε ένα αυτοκίνητο για λίγη ώρα, χωρίς ανοιχτή πόρτα ή παράθυρο.

Η θερμοπληξία μπορεί να γίνει θανατηφόρα για το 12% του ενήλικου πληθυσμού, ενώ το ποσοστό αυτό αγγίζει το 4% για τα παιδιά, με την πλειοψηφία αυτών να είναι κάτω των 4 ετών. Παρόλα αυτά, μεγαλύτερα παιδιά αλλά και έφηβοι μπορεί να εκτεθούν στον κίνδυνο θερμοπληξίας, αν ασκούν εξωτερικές δραστηριότητες κάτω από συνθήκες ζέστης και υγρασίας.

Γιατί τα παιδιά κινδυνεύουν περισσότερο από θερμοπληξία;

Τα παιδιά κινδυνεύουν περισσότερο από τους ενήλικες να πάθουν θερμοπληξία, καθώς  ο θερμορυθμιστικός  μηχανισμός του νευρικού τους συστήματος είναι αδρανής. Το γεγονός αυτό  οφείλεται σε διάφορα αίτια όπως η ανωριμότητα του παιδικού εγκεφάλου, το ότι τα παιδιά  έχουν μεγάλη επιφάνεια σώματος σε σχέση με το βάρος τους και συνεπώς προσλαμβάνουν περισσότερη θερμότητα με την ακτινοβολία του περιβάλλοντος καθώς και στο ότι  παρουσιάζουν μικρότερη  εφίδρωση από τους ενήλικες. Επιπλέον,  τα παχύσαρκα παιδιά αντιμετωπίζουν  ακόμη δυσκολότερα την υψηλή θερμοκρασία.  Αποτέλεσμα όλων των παραπάνω, είναι η ανεξέλεγκτη αύξηση της θερμοκρασίας του σώματος. Έτσι, όταν αυτή  παραμένει επί αρκετή ώρα άνω των 41οC, αρχίζει η καταστροφή εγκεφαλικών κυττάρων.

Τα συμπτώματα της θερμοπληξίας

Στα πρώτα στάδια της  θερμοπληξίας, παρατηρείται η εξάντληση από παρατεταμένη θερμότητα που χαρακτηρίζεται από διαταραχές της πνευματικής λειτουργίας, νωθρότητα, υπνηλία  και μυϊκή αδυναμία. Αν είναι βρέφος, τότε κλαίει ασταμάτητα, γίνεται  κατακόκκινο, ανεβάζει πυρετό πάνω από 39 και κάνει  συχνά διάρροιες.  Στο πολύ επικίνδυνο για τη ζωή του στάδιο της θερμοπληξίας το μωρό γίνεται πολύ ήρεμο, καταβεβλημένο και αρνείται να φάει. 

Τα μεγαλύτερα παιδιά εμφανίζουν παρόμοια συμπτώματα ενώ διαμαρτύρονται για δυνατό πονοκέφαλο, και εμφανίζουν σύγχυση. Πιθανόν να παρουσιάζουν  ζάλη, τάση για εμετό, μεγάλη εφίδρωση, ταχυκαρδία, γρήγορη αναπνοή, υπόταση και ωχρότητα.

Υποφέροντας από τα συγκεκριμένα συμπτώματα ένα παιδί, είναι προφανές πως πρέπει αμέσως να μεταφερθεί σε πλούσια σκιά, δροσερό περιβάλλον, να τυλιχθεί από την κορφή έως τα άκρα με βρεγμένη πετσέτα και να μεταφερθεί σε νοσοκομείο το γρηγορότερο.

Πώς να προστατεύσετε τα παιδιά σας από τον κάυσωνα;

Σε περιπτώσεις καύσωνα και υψηλών θερμοκρασιών, είναι πολύ σημαντικό να προστατεύσετε το παιδί σας από μία πιθανή θερμοπληξία. Ακολουθούν ορισμένοι τρόποι με τους οποίους μπορείτε να το επιτύχετε αυτό.

  • Φορέστε στο παιδί σας ρούχα τα οποία να είναι ελαφρά, ανοιχτόχρωμα και άνετα. Τα ανοιχτόχρωμα ρούχα αντανακλούν πίσω μερική από την ηλιακή ακτινοβολία. Επίσης, επιλέξτε ρούχα που να καλύπτουν όσο το δυνατό μεγαλύτερη επιφάνεια του σώματος.
  • Όταν βγαίνουν έξω από το σπίτι  το καπέλο είναι απαραίτητο.
  • Δεν χρειάζεται να κυκλοφορούν άσκοπα έξω στον ήλιο ειδικά μεταξύ 11.00 πμ και 4.00 μμ. Να  παραμένουν όσο το δυνατό περισσότερο στο σπίτι και σε κλιματιζόμενους ή με ανεμιστήρες, χώρους.
  • Χρησιμοποιείτε αντηλιακή κρέμα με υψηλό δείκτη προστασίας.  Ελέγξτε ότι η κρέμα προστατεύει από την έκθεση στην Α και Β υπεριώδη ακτινοβολία. Μην ξεχνάτε να βάζετε κρέμα και στα αυτιά, τη μύτη και στο λαιμό των παιδιών.
  • Να δίνετε στα παιδιά σας πολλά υγρά (νερό και χυμούς φρέσκων φρούτων). Τα γεύματα πρέπει να είναι ελαφρά και συχνά.
  • Καλό θα είναι να αποφεύγονται παιχνίδια που ασκούνται στην ύπαιθρο και   απαιτούν  έντονη σωματική καταπόνηση, όπως είναι το ποδόσφαιρο. Αν το παιδί επιστρέψει στο σπίτι και αισθάνεται ιδιαίτερα ζεστό, τότε χρειάζεται ένα δροσερό μπάνιο, όχι όμως κρύο γιατί εύκολα μπορεί να πάθει υποθερμία.

Το καλοκαίρι έχει μπει για τα καλά, γι’ αυτό δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να παραβλέπουμε την υγεία τη δική μας και των γύρω μας. Εφαρμόζοντας μικρές και απλές καλοκαιρινές συμβουλές, ετοιμαστείτε για ένα πλούσιο και ασφαλές καλοκαίρι για εσάς και την οικογένειά σας.

Συντάκτης: Ειρήνη Μαθιουδάκη, Χημικός - Συγγραφέας

Η Ειρήνη Μαθιουδάκη γεννήθηκε το 1992 στο Ηράκλειο Κρήτης. Αποφοίτησε από το τμήμα Χημείας Πανεπιστημίου Κρήτης το 2014…