Τεχνητός φωτισμός ή φυσικό φως;

Συντάκτης: Χριστίνα Γιώτη

Μια μελέτη του πανεπιστημίου Τζον Χόπκινς έδειξε πως η έκθεση του ανθρώπου στο τεχνητό φως κυρίως τον χειμώνα, αυξάνει τα επίπεδα κορτιζόλης (ορμόνη του στρες) επηρεάζοντας με αυτό τον τρόπο αρνητικά τη διάθεσή του, τη μνήμη και τη μάθηση.

Επιβεβαιωμένες μελέτες έχουν αποδείξει ότι από την στιγμή που εισήρθε στη ζωή μας το τεχνητό φως (υπολογιστές, λαμπτήρες, τηλεόραση) οι κιρκάδιοι ρυθμοί αποσυντονίστηκαν, με αποτέλεσμα ο οργανισμός να μην λαμβάνει τις σωστές πληροφορίες. Αυτό δημιουργεί στον άνθρωπο αϋπνία, στρες, εκνευρισμό, κατάθλιψη ακόμα και διαταραχές μνήμης.

Φυσικός φωτισμός και κατάθλιψη

Η απουσία φυσικού φωτισμού αυξάνει την πιθανότητα για κατάθλιψη και σε συνδυασμό με το τεχνητό φως τα ποσοστά αυξάνονται. Στην Ελλάδα λόγω ηλιοφάνειας δεν αντιμετωπίζεται σοβαρό πρόβλημα, καθώς είναι εύκολο να αξιοποιείται το φυσικό φως με αποτέλεσμα να βελτιώνεται και η ψυχική υγεία του ανθρώπου.

Παρενέργειες τεχνητού φωτισμού

Η χρήση τεχνητού φωτός τη μέρα με λαμπτήρες LED και φθορισμού προκαλεί προβλήματα όπως στρες, εκνευρισμό, κούραση και σε ανήλικους υπερκινητικότητα και μειωμένη μαθησιακή ικανότητα. Κρίνεται αναγκαίο την ημέρα να εκμεταλλεύεται το φυσικό φως.

Λύσεις:

  • Σε επαγγελματικούς χώρους καλό θα ήταν να υπάρχουν μεγάλα παράθυρα για να εκτίθεται οι χώροι στο φως της ημέρας.
  • Τα διαλείμματα καλό θα ήταν γίνονται σε εξωτερικούς χώρους.
  • Επιλέξτε λάμπες χαμηλού φωτισμού.

Φωτισμός κατάλληλος για την νύχτα

Για να εξισορροπηθούν τα αρνητικά χαρακτηριστικά κάθε τύπου λαμπτήρα συνίσταται να συνδυάζονται διαφορετικοί π.χ. (πυρακτώσεως, αλογόνου, φθορισμού). Αποτρέψτε τα παιδιά και τους έφηβους από την πολύωρη χρήση της τηλεόρασης και του υπολογιστή, ειδικότερα τις βραδινές ώρες. Ο χαμηλός φωτισμός με απαλά χρώματα είναι το ιδανικότερο για τα παιδικά δωμάτια.

Λιγότερα φώτα για τις βραδινές ώρες στο σπίτι σας!

Συντάκτης: Χριστίνα Γιώτη,

Αρθρογράφος του flowmagazine.gr