Ταΐστε τους με αγάπη

Συντάκτης: Φανή Μπακαλιού, Διατροφολόγος

Ταΐστε τους με αγάπηΑνατρέξτε στα παιδικά σας χρόνια και θυμηθείτε: οι πιο έντονες και ευχάριστες αναμνήσεις περιλαμβάνουν μικρά ή μεγάλα γεύματα με την οικογένεια καθισμένη γύρω από τραπέζι. Η αξία τους είναι αναντικατάστατη, αφού δημιουργούν στενούς δεσμούς ανάμεσα στα παιδιά και τους γονείς και βελτιώνουν την ποιότητα της διατροφής, κυρίως των παιδιών και των νεαρών ατόμων.

Σύμφωνα με τον ΙΝΚΑ, στην Ελλάδα το 77% των παιδιών δεν τρώει σχεδόν ποτέ μαζί με τους γονείς του και 40% των Ελλήνων γονιών δηλώνει ότι δεν ελέγχει τη διατροφή των παιδιών τους και τόσο καλά. Τα οικογενειακά γεύματα είναι πιο συχνά όταν ένας από τους δύο γονείς είναι στο σπίτι.

Συχνά οικογενειακά γεύματα συνδέονται με θετική διατροφική συμπεριφορά στα παιδιά, δηλαδή,  κατανάλωση 5 μερίδων φρούτων και λαχανικών την ημέρα, αύξηση της κατανάλωσης γαλακτοκομικών, όσπριων, πρωινού και προμήθεια δεκατιανού από το σπίτι. Συνδέονται ακόμη με χαμηλή πρόσληψη κρέατος, αναψυκτικών,  τηγανιτών, τροφίμων πλούσιων σε ολικό και κορεσμένο λίπος και ζάχαρη.

Αντίθετα, η αποχή από το καθημερινό οικογενειακό τραπέζι οδηγεί σε αρνητική συμπεριφορά γενικότερα. Το πρωινό θυσιάζεται συχνά. Τα παιδιά σχολικής ηλικίας τρώνε λιγότερα φρούτα και λαχανικά και έχουν περισσότερες πιθανότητες να γίνουν υπέρβαρα ή παχύσαρκα.

Μεγάλο ποσοστό των έφηβων δεν είναι ευχαριστημένο με την εικόνα του σώματός του, ακολουθεί χρόνιες ή/και ακραίες δίαιτες, καταναλώνει περισσότερα αναψυκτικά, αλκοόλ, τσιγάρα, δεν καλύπτει τις ημερήσιες συνιστώμενες ποσότητες για τα περισσότερα θρεπτικά συστατικά και η παχυσαρκία ενισχύεται.

Ας κατανοήσουμε λοιπόν την αξία του οικογενειακού γεύματος και ας το βάλουμε στην καθημερινότητά μας:

  1. Είναι το πιο ισχυρό φάρμακο για καλή ψυχική και σωματική υγεία των παιδιών.
  2. Αναπτύσσει καλύτερες διατροφικές συνήθειες. 
  3. Είναι σύμμαχος της ισορροπημένης διατροφής και ένας προστατευτικός παράγοντας απέναντι στις σύγχρονες ασθένειες.
  4. Τα μέλη της οικογένειας επικοινωνούν περισσότερο, και αναπτύσσουν ισχυρούς δεσμούς. Η οικογένεια που τρώει μαζί, μένει και μαζί.
  5. Χαρίζει ζωτικότητα και ευεξία, δίνοντας στον καθένα την αίσθηση ότι ανήκει κάπου.
  6. Ενισχύει τον διάλογο μέσα στην οικογένεια και αναπτύσσει το παιδικό λεξιλόγιο.
  7. Βελτιώνει τη σχολική απόδοση και διευκολύνει την κοινωνικοποίηση.
  8. Προφυλάσσει από παραβατική συμπεριφορά.
  9. Λειτουργεί σαν παράδοση, προσφέροντας ερεθίσματα και αναμνήσεις που κρατούν μια ζωή.

Απολαύσετε όλοι μαζί αυτή την υπέροχη συνήθεια:

Ταΐστε τους με αγάπη

  • Μαζευτείτε γύρω από το τραπέζι τουλάχιστον 5 φορές/εβδομάδα.
  •  Παροτρύνετε τα παιδιά να συμμετέχουν στην αγορά τροφίμων, στο στρώσιμο του τραπεζιού και την  προετοιμασία του γεύματος.
  • Διατηρήστε μια σταθερότητα στις ώρες των γευμάτων.
  •  Προγραμματίστε το εβδομαδιαίο μενού με ποικιλία, προσθέτοντας καινούρια τρόφιμα τακτικά.
  •  Στολίστε και σερβίρετε το φαγητό με όμορφο τρόπο.
  • Τα φρέσκα λαχανικά και φρούτα πρέπει να συμπεριλαμβάνονται στο καθημερινό μενού.
  • Συζητήστε ήρεμα και για ευχάριστα θέματα.
  • Μην χρησιμοποιείτε το φαγητό για επιβράβευση ή τιμωρία.
  • Αποφύγετε την  ¨ανάκριση¨  και το ¨κήρυγμα¨  στα παιδιά κατά τη διάρκεια του γεύματος.
  • Δώστε στα παιδιά την ελευθερία να μιλήσουν γύρω από θέματα που τα ενδιαφέρουν.
  • Κλείστε την τηλεόραση και το τηλέφωνο και χαρείτε μισή ώρα ηρεμίας με την οικογένεια γύρω σας.

Την ώρα αυτή κάνετε κάτι περισσότερο από να τους ταΐζετε ένα γεύμα. Τους ταΐζετε με Αγάπη.

Συντάκτης: Φανή Μπακαλιού, Διατροφολόγος

Εκπαιδευτικός – Διατροφολόγος με σπουδές στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Αποφοίτησε από το τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού…