Τα αποδεδειγμένα οφέλη του κολοκυθόσπορου στην υγεία

Συντάκτης: Μαρίνα Σίσκου

Influence:

Οι κολοκυθόσποροι, τα γνωστά σποράκια «πασατέμπο» είναι ένα σνακ με αποδεδειγμένα οφέλη στην υγεία. Ο κολοκυθόσπορος ανήκει στην οικογένεια “curcubita pepo” και αποτελεί το πολυτιμότερο τμήμα της κολοκύθας με πολλαπλές θρεπτικές ιδιότητες.

Ας δούμε ορισμένες από τις κυριότερες.

Θωράκιση ενάντια σε διάφορους Τύπους Καρκίνου

Ο κολοκυθόσπορος είναι πλούσιος σε φυτοστερόλες, τις χημικές ενώσεις που «ανταγωνίζονται» τη χοληστερόλη από την απορρόφησή της στο έντερο. Οι φυτοστερόλες αναστέλλουν την ανάπτυξη καρκίνου στο έντερο, στο στήθος, τον προστάτη, αφού έχουν ιδιότητες που καταπραΰνουν τα προβλήματα του προστάτη και εξομαλύνουν τη λειτουργία του ουροποιητικού συστήματος.

Η φυτοστερόλη και τα υψηλά ποσοστά λινολενικού  οξέος στον κολοκυθόσπορο, περίπου 45%, δρουν ως φάρμακο ενάντια σε παθήσεις της ουροδόχου κύστης και του προστάτη. Οι φυτοστερόλες καταπολεμούν επιπλέον την καλοήθη υπερπλασία του προστάτη στους άνδρες.

Σύμφωνα με έρευνα του Τμήματος Γυναικολογίας και Μαιευτικής από το Πανεπιστήμιο του Ροστόκ, η κατανάλωση του κολοκυθόσπορου δρα αποτρεπτικά και καταπραϋντικά ενάντια στον καρκίνο του στήθους.

Σύμφωνα μία σειρά άλλων ερευνών, η τακτική κατανάλωση του σπόρου προλαμβάνει επιπλέον τον καρκίνο του στομάχου, του πνεύμονα, του παχέως εντέρου και του καρκίνου του προστάτη. Ο ψευδάργυρος που περιέχουν είναι ευεργετικός για την αντιμετώπιση της ανδρικής στειρότητας.

Ανακούφιση των Φλεγμονών

Οι σπόροι της κολοκύθας είναι γεμάτοι σε αντιοξειδωτικά τα οποία δρουν αποτελεσματικά στην προστασία των κυττάρων από τις ελεύθερες ρίζες και τις φλεγμονές. Η πρόσληψη τροφών πλούσιες σε αντιοξειδωτικά ενισχύουν συνολικά την υγεία και συμβάλλουν στην αποτροπή ασθενειών με πρωτεύουσες τις ασθένειες της καρδιάς. Η υψηλή περιεκτικότητα των κολοκυθόσπορων σε ουσιώδη λιπαρά οξέα προσφέρει αυξημένη προστασία κατά της εμφάνισης εμφράγματος. Επίσης, τα λιπαρά οξέα ω-3 έχουν αντιφλεγμονώδη δράση προστατεύοντας τις αρθρώσεις κατά την κίνηση.

Ενίσχυση της Καρδιαγγειακής Λειτουργίας

Οι κολοκυθόσποροι είναι τροφή πλούσια σε μαγνήσιο, ψευδάργυρο, μαγγάνιο και φώσφορο. Το λάδι τους έχει 40-50% ακόρεστα λιπαρά οξέα, ω-3, και λινολενικό οξύ, απαραίτητα στην υγεία της καρδιάς. Επιπλέον η κατανάλωσή τους προσφέρει στον οργανισμό αντιοξειδωτικά. Το Α-λινολενικό οξύ που βρίσκεται στους σπόρους έχει αποδεδειγμένη προληπτική δράση ενάντια στις καρδιαγγειακές παθήσεις. Σύμφωνα με πορίσματα της έρευνας από το τμήμα της Ιατρικής του Πανεπιστημίου των δυτικών Ινδιών, το έλαιο που περιέχεται στα σπόρια έχει ωφέλιμες ιδιότητες για την αντιμετώπιση των μετακλιμακτηρικών συμπτωμάτων στις γυναίκες, αφού ελαττώνουν την αρτηριακή πίεση και αυξάνουν την HDL «καλή» χοληστερόλη.

Ρύθμιση του Ζαχάρου στο Αίμα

Χάρη στην υψηλή περιεκτικότητα των κολοκυθόσπορων σε μαγνήσιο, συμβάλλουν στη ρύθμιση του ζαχάρου του αίματος, ελαττώνοντας την πιθανότητα εμφάνισης διαβήτη. Το παραπάνω επαληθεύει έρευνα που πραγματοποιήθηκε από το Τμήμα Διατροφολογίας της Σχολής Δημόσιας Υγείας του Harvard, διαπιστώνοντας ότι η κατανάλωση τροφών πλούσιων σε μαγνήσιο μπορούν να μειώσουν σημαντικά τον κίνδυνο εμφάνισης διαβήτη.

Διευκολύνει την Απώλεια Βάρους

Οι κολοκυθόσποροι είναι μία σημαντική πηγή φυτικών ινών. Ειδικότερα, ένα φλιτζάνι σπόρων παρέχει 12 γραμμάρια φυτικών ινών, καθιστώντας τους το ιδανικό διαιτητικό σνακ. Κάτι το οποίο επικυρώνεται από έρευνα του Πανεπιστημίου του Kentucky, όπου διαπιστώθηκε η σημασία των φυτικών ινών στη μείωση της υψηλής αρτηριακής πίεσης και των επιπέδων της χοληστερίνης. Επίσης μειώνει τον κίνδυνο εμφάνισης μίας σωρείας προβλημάτων υγείας, όπως είναι η υπέρταση, η στεφανιαία καρδιακή νόσος, η εμφάνιση εγκεφαλικού, η παχυσαρκία και νοσήματα του γαστρεντερικού συστήματος. Τέλος, οι κολοκυθόσποροι έχουν αιμοκαθαρκτική, διουρητική και υπακτική δράση.

 Βελτιώνει την Ποιότητα του Ύπνου

Η τρυπτοφάνη, ένα από τα απαραίτητα πρωτεϊνικά αμινοξέα που βρίσκεται στον κολοκυθόσπορο σε πλούσια δοσολογία παίζει ευεργετικό ρόλο στη βελτίωση της ποιότητας του ύπνου. Η ημερήσια κατανάλωση ενός γραμμαρίου τρυπτοφάνης αρκεί για τη βελτίωση του ύπνου. Δοσολογία του ¼ των σπόρων του κολοκυθιού περικλείει περί τα 0.17 γραμμάρια τρυπτοφάνης. Ας προσθέσουμε σε αυτό και την πολύτιμη δράση του μαγνησίου στην καλή ποιότητα του ύπνου.

Οι κολοκυθόσποροι είναι πηγή βιταμινών Α,  Ε, C, K , καθώς και βιταμιμών του συμπλέγματος Β και φυλλικού οξέως. Συνιστούν αξιόπιστη πηγή μαγνησίου και ψευδαργύρου, περιέχουν φυτοστερόλες, ψευδάργυρο, μαγνήσιο, μαγγάνιο, φώσφορο και ω-3 και άλλα απαραίτητα λιπαρά οξέα.

Οι κολοκυθόσποροι διατηρούνται σε γυάλινο δοχείο στο ψυγείο, ενώ μπορούν ν’ αλεστούν μόνον όταν είναι στεγνοί. Αλεσμένοι διατηρούνται στο ψυγείο για μία εβδομάδα, ενώ αν το χρώμα τους γίνει καφέ, τότε είναι ακατάλληλοι για κατανάλωση. Είναι καλό πριν την κατανάλωση να τους μουσκεύετε, το προηγούμενο βράδυ για παράδειγμα, για την αποδοτικότερη απορρόφηση των θρεπτικών τους  συστατικών. Για όλους τους παραπάνω λόγους συνίσταται να εντάξετε μία τουλάχιστον κουταλιά του γλυκού κολοκυθόσπορου ημερησίως στη διατροφή σας για την ενίσχυση της ευεξίας σας.

Συντάκτης: Μαρίνα Σίσκου,

Influence:

Σπούδασα Αγγλική Φιλολογία και εργάζομαι ως εκπαιδευτικός, μεταφράστρια και επιμελήτρια κειμένων…