Τα παιδιά συνηθίζουν να εξισώνουν τη γραφή με το σχολείο, για αυτό και αποφεύγουν το να γράφουν το οτιδήποτε πέρα …
Πώς να βοηθήσω το παιδί μου να αναπτύξει το λόγο του;
Η γλώσσα αναπτύσσεται μέρα με τη μέρα, ειδικά στις μικρές ηλικίες. Η έκθεση του παιδιού σε πολλά γλωσσικά ερεθίσματα συνδράμει στην εξέλιξη των γλωσσικών δεξιοτήτων, για αυτό και είναι σημαντικό να αφιερώνουν γονείς και φροντιστές χρόνο στην αλληλεπίδραση με το παιδί.
Η μάθηση είναι μία συνεχής διαδικασία. Έτσι και η γλώσσα, η οποία βασίζεται στη μάθηση, στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό στην επικοινωνία μεταξύ του παιδιού με τους γονείς/φροντιστές και το άμεσο περιβάλλον του. Μέσω των δραστηριοτήτων και των συζητήσεων που πραγματοποιούνται καθημερινά, το παιδί εξελίσσει τις γλωσσικές του δεξιότητες, όπως είναι το λεξιλόγιο και η σύνταξη.
Βέβαια, υπάρχουν τεχνικές που μπορείτε να εφαρμόσετε για να ενισχύσετε την ανάπτυξη του λόγου του παιδιού σας.
Μερικές από αυτές είναι οι εξής:
- Κατονομασία των αντικειμένων που βλέπουμε σε έναν χώρο
Παράδειγμα: Βρίσκεστε στην κουζίνα και τρώτε μεσημεριανό με το παιδί σας ή το ταΐζετε το μεσημεριανό του. Πείτε στο παιδί πώς ονομάζεται κάθε τι που χρησιμοποιείτε ή βλέπετε πώς τραβά την προσοχή του.
- Χρήση απλών και σαφών φράσεων και προτάσεων
Είναι προτιμότερο να αποφεύγετε τόσο τα “μωρουδίστικα” μοντέλα ομιλίας όσο και τις δύσκολες και σύνθετες εντολές.
Παράδειγμα: Στα πλαίσια του φαγητού – Τώρα τρώμε το κρέας.
Όχι μωρουδίστικα μοντέλα ομιλίας όπως το “Κάνουμε μαμ”.
Όχι σύνθετα μοντέλα ομιλίας “Για να φάμε το κρέας που έχει βγει μαλακό και νόστιμο με το πιρούνι μας”.
- Συμπλήρωση της πρόταση
Κατά τη διάρκεια μίας καθημερινής δραστηριότητας δοκιμάστε να πείτε μία πρόταση με ένα αντικείμενο που είναι μέρος της δραστηριότητας και έπειτα αφήστε το παιδί να συμπληρώσει την πρόταση.
Παράδειγμα: Κατά τη διάρκεια του ντυσίματος
– Να η ζακέτα σου. Βάλε την …….
Μπορείτε να παρέχετε και βοήθεια
– Βάλε την ζζζ …..
- Εμπλουτισμός των παραγωγών του παιδιού
Όταν το παιδί παράγει μία φράση/πρόταση, ο ενήλικας την εμπλουτίζει με όρους προκειμένου να δώσει ένα πιο σύνθετο μοντέλο παραγωγής, βασιζόμενος σε αυτό που είπε το παιδί.
Παράδειγμα: Το παιδί βλέπει ένα σκυλί και λέει «Ένα σκυλί!»
Με τη σειρά του ο ενήλικας το εμπλουτίζει λέγοντας κάτι όπως «Ναι! Ένα μεγάλο, άσπρο σκυλί!»
- Αποφυγή του αναμενόμενου σεναρίου
Προσπαθήστε να δημιουργήσετε συνθήκες που θα «αναγκάσουν» το παιδί να επικοινωνήσει για να πάρει αυτό που θέλει.
Παράδειγμα: Τοποθετήστε το αγαπημένο του παιχνίδι σε ένα ράφι που δε φτάνει. Έτσι θα χρειαστεί να επικοινωνήσει μαζί σας προκειμένου να ζητήσει βοήθεια για να πάρει το παιχνίδι του.
- Σχολιασμός δραστηριοτήτων
Κατά τη διάρκεια μίας δραστηριότητας (παιχνίδι, ψώνια, επίσκεψη, δουλειές κ.α.), σχολιάζουμε τις κινήσεις μας, ώστε το παιδί να λάβει όσο το δυνατόν περισσότερες γλωσσικές πληροφορίες γίνεται.
Παράδειγμα: Ας πάρουμε ως δραστηριότητα το μάζεμα του τραπεζιού μετά το γεύμα.
Ωθούμε το παιδί στο να συμμετάσχει στη δραστηριότητα και περιγράφουμε ο,τι κάνουμε.
Ας μαζέψουμε τα πιάτα.
Πρέπει να τα βάλουμε στο νεροχύτη.
Αυτό το κουτάλι είναι βρώμικο.
Τώρα βάζω το σαπούνι στο σφουγγάρι.
- Ανάγνωση / Διήγηση παραμυθιών
Τα παραμύθια είναι από τα καλύτερα ερεθίσματα, καθώς αποτελούνται από εκατοντάδες λέξεις, ενώ η διήγησή του είναι ευχάριστη στα παιδιά. Αν μάλιστα γνωρίζετε πώς το παιδί έχει κάποια αγαπημένη ιστορία, ενδείκνυται να του τη διαβάσετε πάνω από μία φορά, καθώς έτσι έρχεται σε επαναλαμβανόμενη επαφή με το ίδιο λεξιλόγιο με αποτέλεσμα να είναι πιο εύκολο να απομνημονεύσει λέξεις.