Πώς αποκρυπτογραφούμε τις αντιδράσεις των άλλων

Συντάκτης: Μαρίνα Σίσκου

Influence:

Όταν έχετε αποκτήσει επαρκή κατανόηση των συναισθημάτων και των αντιδράσεών σας είναι δυνατόν να παρατηρείτε και τους άλλους γύρω σας.

Αρχή όλων η παρατήρηση

Πώς αποκρίνονται οι άνθρωποι και πώς αντιδρούν όταν θίγονται για παράδειγμα, ορισμένα ευαίσθητα ζητήματα. Ένα ισχυρό παράδειγμα αλλαγής της συμπεριφοράς των ανθρώπων και της ατμόσφαιρας είναι οι πολιτικές συζητήσεις- κάτι το οποίο δε συνίσταται. Εκεί οι αντιδράσεις και τα συναισθήματα είναι ολοκάθαρα.

Οι αντιδράσεις οι οποίες υιοθετούμε οι ίδιοι, όταν αισθανόμαστε ορισμένα συναισθήματα δεν αποκλίνουν πολύ από εκείνες των άλλων ανθρώπων. Έχοντας ως παράδειγμα τις παρατηρήσεις του εαυτού μας, μπορούμε ν’ αποκρυπτογραφούμε το στρες που βρίσκεται μέσα στις σφιγμένες γροθιές, την ανασφάλεια μέσα από τα χέρια που βρίσκουν καταφύγιο στις τσέπες.

Πώς να καλλιεργήσετε την παρατηρητικότητα

Άλλες φορές, η αιτία της απουσίας κοινωνικής ευαισθησίας δεν είναι η συναισθηματική αδυναμία καθεαυτή, αλλά η «απουσία» σας από την επικοινωνία. Όταν λοιπόν σας μιλά ένας άνθρωπος, αποφεύγετε να κοιτάτε το κινητό σας ή να ελέγχετε τα κοινωνικά δίκτυα και δώστε στον άνθρωπο τη αμέριστη προσοχή σας. Οι περισπασμοί είναι ικανοί να επιδράσουν αρνητικά στις ανθρώπινες σχέσεις. Σύμφωνα με τους ειδικούς της γλώσσας του σώματος, όταν ο συνομιλητής σας κοιτά το κινητό του τη ώρα της συνομιλίας σας, δεν υπάρχει λόγος να συνεχίζεται η κουβέντα σας. Ορισμένες πάλι φορές, είναι αναγκαία μία φιλική υπενθύμιση.

Ακούστε τους ανθρώπους με στόχο την κατανόηση-όχι την απόκριση

Στο ίδιο μήκος κύματος με τους περισπασμούς που παρακωλύουν την επικοινωνία, το ίδιο συμβαίνει και όταν ακούμε περιμένοντας ν’ απαντήσουμε στον συνομιλητή- πόσω μάλλον όταν όσο μιλάει, έχουμε ήδη βγάλει συμπεράσματα στο μυαλό μας. Η αναμονή της σειράς μας να δώσουμε μία απάντηση, δυσχεραίνει την κατανόηση και την επικοινωνία. Είναι αδύνατον έτσι να «ακούσουμε» με όλες τις αισθήσεις τα λόγια και τις σκέψεις του συνομιλητή μας.

Μέθοδοι βελτίωσης της ακρόασης με ενσυναίσθηση

Η ακουστική ικανότητα αυτού του είδους, η ικανότητα δηλαδή να κάνουμε τον συνομιλητή να αισθάνεται ότι κάποιος τον καταλαβαίνει και προσπαθεί να τον συμμεριστεί, επιδέχεται καλλιέργεια και βελτίωση. Η λεγόμενη «τεχνική της χιονόμπαλας» εξασκεί τα βαθύτερα επίπεδα επικοινωνίας και αναπτύσσει την ικανότητα του ανθρώπου να συνομιλεί φυσικά χωρίς να μεσολαβούν αμήχανα χάσματα σιωπής.

  1. Ακούτε με περίσκεψη: Ακούγεται τετριμμένο, όμως είναι το ζητούμενο στις περισσότερες περιπτώσεις. Η ονομασία της τεχνικής αυτής ως «χιονόμπαλα» εξηγείται καθώς, όσο κάποιος ακούει περισσότερες ιστορίες, μαθαίνει σχετικά με πολλούς διαφορετικούς ανθρώπους, ο κάθε ένας με τη δική του ιστορία- και στο μυαλό εκείνου που ακούει όλες οι ιστορίες μαζεύονται σα χιονόμπαλα.
  2. Αναδιατυπώστε τη διατύπωση του συνομιλητή: Συνοψίστε την κουβέντα του συνομιλητή σας και αναδιατυπώστε τη σύνοψή σας. Με τον τρόπο αυτό επιβεβαιώνετε στον συνομιλητή σας ότι τον ακούτε με προσοχή και εσείς κατανοείτε ουσιαστικά τα όσα λέγονται εξηγώντας τα με τις δικές σας λέξεις.
  3. Συμβάλλετε με τη γνώμη σας: Έχοντας πλέον «φιλτράρει» την εξιστόρηση του συνομιλητή σας μπορείτε πλέον να εκφράσετε τη γνώμη σας προσδίδοντας στην κουβέντα σας επικοινωνιακό χαρακτήρα.
  4. Εισχωρήστε βαθύτερα: Τώρα που έχετε κατανοήσει το ζήτημα που σας επικοινωνεί ο συνομιλητής σας, προσχωρήστε την υπόθεση σε βαθύτερο επίπεδο, προσπαθώντας να ανακαλύψετε τα συναισθήματα, τα κίνητρα και τα συμφέροντα που παροτρύνουν τις πράξεις ή τη συμπεριφορά του. Η αναζήτηση των αιτιών που δεν λέγονται με την πρώτη συνομιλία χαρακτηρίζεται από ευαισθησία, που είναι απαραίτητη προκειμένου να καθιερωθεί εμπιστοσύνη και αλληλοκατανόηση. Όταν έχουμε ανοιχτεί σε κάποιον, τότε μοιραία δημιουργούνται αόρατοι δεσμοί.
  5. Θυμηθείτε: Αν ήσασταν προσεκτικοί στα λόγια του συνομιλητή σας σ’ όλη τη διάρκεια της κουβέντας- ή και σε προηγούμενες κουβέντες σας, τότε θα είστε σε θέση ν’ ανατρέξετε σε άλλα σημεία που έχουν αναφερθεί και να τα τονίσετε. Τα σημεία αυτά μπορεί να είναι ή να μην είναι σχετικά με το θέμα που κουβεντιάζεται. Η ανάκληση όμως, πραγμάτων που ειπώθηκαν στο παρελθόν έστω και πριν από πέντε λεπτά, θα εκπλήξει τον συνομιλητή σας ευχάριστα και θα του επαληθεύσει την ακουστική ικανότητα και το ενδιαφέρον σας. Κατά συνέπεια η άποψή σας θα έχει για εκείνον ιδιαίτερη βαρύτητα.
  6. Δώστε προσοχή στις λεπτομέρειες: Σταδιακά, στην προσπάθειά σας να καλλιεργήσετε την κοινωνική σας ευαισθησία, μαθαίνετε να προσέχετε κάθε επιμέρους σημείο που συνθέτει ολόκληρη την εικόνα.

Προκειμένου να διευκολύνετε τις διαπροσωπικές σας σχέσεις και να εξαλείψετε τα προβλήματα λόγω έλλειψης κοινωνικής ευαισθησίας και να αναβαθμίστε την ανθρώπινη επικοινωνία, καλό είναι το ξεκίνημα να γίνει από εσάς. Να αρχίσετε από την προσεκτική παρατήρηση και την κατανόηση του εαυτού σας. Με τον καιρό μπορείτε να προσέχετε περισσότερο τα λόγια, τις πράξεις και τις αντιδράσεις των συνανθρώπων σας, φροντίζοντας να βελτιώνετε τις επικοινωνιακές σας δεξιότητες και την ανθρώπινη επικοινωνία συνολικά.

Συντάκτης: Μαρίνα Σίσκου,

Influence:

Σπούδασα Αγγλική Φιλολογία και εργάζομαι ως εκπαιδευτικός, μεταφράστρια και επιμελήτρια κειμένων…