Όπερα Λουτσία ντι Λαμμερμούρ του Γκαετάνο Ντονιτσέτι

Συντάκτης: Άρης Γαβριηλίδης, Συγγραφέας - Εικαστικός

Influence:

Τον Σερ Ουώλτερ Σκοτ οι μεγαλύτεροι αναγνώστες ίσως τον θυμούνται από τον μυθιστόρημά του «Ιβανόης», που τον διαβάσαμε στα παιδικά μας χρόνια στα Κλασσικά Εικονογραφημένα της εποχής.  Ο ίδιος συγγραφέας όμως είχε γράψει και  ένα από τα  δημοφιλέστερα μυθιστορήματα του 19ου αιώνα, τη Νύφη των Λαμμερμούρ. Εκεί στηρίχτηκε το λιμπρέτο (σενάριο) της όπερας Λουτσία ντι Λαμμερμούρ, που μελοποίησε ο Ντονιτσέτι. Το έργο έκανε πρεμιέρα το 1835 στο Τεάτρο Σαν Κάρλο της Νάπολης, με μεγάλη επιτυχία. Κι όπως συμβαίνει με τα κλασσικά έργα, συνεχίζει να παίζεται έως σήμερα, δύο σχεδόν αιώνες μετά.

Τώρα έχουμε την ευκαιρία να το απολαύσουμε, για λίγες ακόμη παραστάσεις, από την Λυρική Σκηνή, στην αίθουσα Σταύρος Νιάρχος του ΚΠΙΣΝ, σε συμπαραγωγή με τη Βασιλική Όπερα του Λονδίνου (Royal Opera House).

Αυτό που εντυπωσιάζει τον θεατή ήδη από τα άνοιγμα της σκηνής είναι ο χωρισμός της σε δύο μέρη. Η οπερετική δράση με τους τραγουδιστές εξελίσσεται στο ένα μέρος, όμως το άλλο δεν παραμένει αδρανές. Κάποια πρόσωπα του έργου κινούνται και ενεργούν εκεί χωρίς όμως ήχο. Αυτό συνεχίζεται στην διάρκεια του έργου· όλες οι σκηνές, κάθε φορά που αλλάζουν είναι χωρισμένες σε δύο μέρη. Αυτό το πρωτότυπο εύρημα οφείλεται φυσικά στην σκηνοθέτιδα Κέιτι Μίτσελ, η οποία όμως μας επιφυλάσσει και άλλες πρωτοτυπίες που ξαφνιάζουν ευχάριστα τον θεατή. Τα σκηνικά και τα υπέροχα κοστούμια σχεδίασε η Βίκι Μόρτιμερ, την κινησιολογία-χορογραφία ο Τζόζεφ Άλφορντ, τους φωτισμούς ο  Γιον Κλαρκ.

Όπως συνήθως γίνεται στις συμπαραγωγές με σχήματα του εξωτερικού, (αλλά όχι μόνο), στους μονωδούς περιλαμβάνονται ξένοι καλλιτέχνες. Σε αυτή την παράσταση, τους πρωταγωνιστικούς ρόλους έχουν αναλάβει οι υψιφώνοι Χριστίνα Πουλίτση και Βασιλική Καραγιάννη στον ιδιαιτέρως απαιτητικό (σκηνικά και φωνητικά) ρόλο της Λουτσίας, οι βαρύτονοι Μάρκο Καρία, Κύρος Πατσαλίδης και Τάσης Χριστογιαννόπουλος, στο ρόλο του αδελφού της Ενρίκο  και οι τενόροι Αλεξέι Ντόλγκοφ και Γιάννης Χριστόπουλος στο ρόλο του αγαπημένου της Εντγκάρντο

Η υπόθεση με δυο λόγια περιστρέφεται γύρω από τον έρωτα της Λουτσίας για τον Εντγκάρντο του οίκου των Ρέιβενσγουντ, για τον οποίο ο αδερφός της λόρδος Ενρίκο Άστον αισθάνεται άσβεστο μίσος. Αποφασισμένος να αποτρέψει τη σχέση ο Ενρίκο οργανώνει τον γάμο της αδερφής του με τον Αρτούρο Μπάκλω. Την ώρα της τελετής καταφθάνει ο Εντγκάρντο, ο οποίος σε έξαλλη κατάσταση καταριέται τη Λουτσία. Εκείνη χάνει τα λογικά της, σκοτώνει τον Αρτούρο και πεθαίνει. Όταν ο Εντγκάρντο μαθαίνει για τον θάνατό της αυτοκτονεί.

Βλέπουμε και εδώ ότι η πρωταγωνίστρια δεν αποφεύγει την μοίρα όλων σχεδόν των ηρωίδων των μελοδραμάτων, (Άιντα, Νόρμα, Τραβιάτα, Μαντάμα Μπάτερφλάι, Μποέμ κλπ) που είναι ο θάνατος. Προφανώς το μελό ανέκαθεν συγκινούσε…

Συγκλονιστική η «σκηνή της τρέλας» της Λουτσίας με το αιματοβαμμένο φόρεμα, όπου η καλλιτέχνιδα εκφράζει όλο τον τρόμο και την απόγνωσή της.

Την ορχήστρα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής διευθύνουν δύο νέοι σημαντικοί  αρχιμουσικοί: ο Γιώργος Πέτρου, (διευθυντής της Καμεράτας) και η Ζωή Τσόκανου (διευθύντρια της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης).

Το εύρος των τιμών των εισιτηρίων καλύπτουν όλα τα βαλάντια: 15, 20, 35, 50, 55, 80 ευρώ. Φοιτητικό, παιδικό: 12 ευρώ. Περιορισμένης ορατότητας: 10 ευρώ.

Η στάθμευση στο τριώροφο πάρκινγκ του συγκροτήματος για την διάρκεια της παράστασης, μόλις 5 ευρώ.

Συντάκτης: Άρης Γαβριηλίδης, Συγγραφέας - Εικαστικός

Influence:

Ο Άρης Γαβριηλίδης, οικονομολόγος, πρώην  διευθυντικό στέλεχος τραπεζών και επιχειρήσεων, ασχολείται ερασιτεχνικά με το γράψιμο…