Λιπαρά στη διατροφή: μύθοι και αλήθειες

Συντάκτης: Ειρήνη Μαθιουδάκη, Χημικός - Συγγραφέας

Πολλές φορές στο παρελθόν έχουμε αναφερθεί στα λιπαρά, αναλύοντας τις κατηγορίες στις οποίες χωρίζονται και υπερτονίζοντας τα θετικά και τα αρνητικά τους σημεία. Δυστυχώς, σε διάφορα site «που ειδικεύονται στη διατροφή», αλλά και όχι μόνο, κυκλοφορούν πολλές «φήμες» σχετικά με τα λιπαρά οξέα, οι οποίες τρομοκρατούν τους καταναλωτές και επιτόπου τους στρέφουν ενάντια σε αυτό το τόσο πολύτιμο για τη ζωή, βιομόριο. Έτσι λοιπόν καταλαβαίνουμε πως τα λιπαρά είναι ένα από τα πιο παρεξηγημένα στοιχεία της διατροφής, με τους τόσους μύθους που υπάρχουν γύρω από αυτά. Ας ρίξουμε μια ματιά στο τι πραγματικά ισχύει.

Μύθος 1: Τα λιπαρά παχαίνουν

Φυσικά αυτό ισχύει στην περίπτωση που η καθημερινή μας διατροφή στηρίζεται στη λήψη ιδιαίτερα λιπαρών τροφών. Αν, όμως, προσέχουμε την ποσότητα λίπους που καταναλώσουμε (όπως πρέπει να κάνουμε και με κάθε άλλη τροφή), δεν θα έχουμε κανένα πρόβλημα. Συγκεκριμένα, πρέπει περίπου το 20% των συνολικών μας θερμίδων μέσα σε μια μέρα να προέρχεται από υγιεινά λιπαρά. Έτσι λοιπόν, δεν υπάρχει κανένας λόγος αφορισμού των λιπαρών από την καθημερινή μας διατροφή.

Μύθος 2: Δε χρειαζόμαστε τα λιπαρά για να είμαστε υγιείς

Η συγκεκριμένη πρόταση είναι εξολοκλήρου λάθος και ψευδής. Τα λιπαρά οξέα είναι πολύτιμα για τη σωστή λειτουργία του οργανισμού μας. Χωρίς αυτά, δε θα λειτουργούσε σωστά ο εγκέφαλός μας αλλά ούτε και όλο το υπόλοιπο σώμα μας. Πιο συγκεκριμένα, τα λιπαρά είναι αναγκαία για την παραγωγή ορμονών, για την επικοινωνία των κυττάρων αλλά και για την ρύθμιση της θερμοκρασίας του σώματος. Επιπλέον, χωρίς λιπαρά στην διατροφή μας, θα δούμε πως τα μαλλιά, τα νύχια και η επιδερμίδα μας θα υποφέρουν.

Μύθος 3: Τα λιπαρά μας βλάπτουν

Όπως συμβαίνει και με τους υδατάνθρακες, έτσι και με τα λιπαρά, υπάρχουν τα «καλά» και τα «κακά». Εμείς πρέπει να εστιάζουμε στα υψηλής ποιότητας λιπαρά, και όχι στα τρανς που βρίσκουμε στα επεξεργασμένα τρόφιμα. Έτσι λοιπόν, εμπιστευτείτε το ελαιόλαδο, τα ψάρια και τους ξηρούς καρπούς, ενώ βγάλτε από την καθημερινότητά σας τα έτοιμα φαγητά, το fast food και τις επεξεργασμένες τροφές.

Μύθος 4: Οι λιπαρές τροφές αυξάνουν την χοληστερόλη

Για άλλη μια φορά, η ευστάθεια ή όχι της πρότασης αυτής, εξαρτάται από το είδος των λιπαρών που επιλέγουμε να καταναλώνουμε. Συγκεκριμένα, τα trans και κορεσμένα λιπαρά όντως επηρεάζουν τα επίπεδα «κακής» χοληστερόλης, αλλά τα πολυακόρεστα λιπαρά, όπως αυτά που βρίσκουμε στον σολομό, στους σπόρους και στα καρύδια, όχι μόνο δεν την αυξάνουν, αλλά μπορούν να την ελαττώσουν σημαντικά.

Μύθος 5: Υπάρχει μόνο ένας τύπος λιπαρών

Όσο και να σας φαίνεται παράξενο, υπάρχει κόσμος που πιστεύει σε αυτό τον μύθο. Τα πολυακόρεστα και μονοακόρεστα λιπαρά διαφέρουν σε τεράστιο βαθμό από τα κορεσμένα και trans λιπαρά. Η πρώτη κατηγορία προωθεί την καλή υγεία της καρδιάς μας, και καταναλώνονται άμεσα από τον οργανισμό, ενώ η δεύτερη αποθηκεύεται πιο εύκολα ως σωματικό λίπος.

Συντάκτης: Ειρήνη Μαθιουδάκη, Χημικός - Συγγραφέας

Η Ειρήνη Μαθιουδάκη γεννήθηκε το 1992 στο Ηράκλειο Κρήτης. Αποφοίτησε από το τμήμα Χημείας Πανεπιστημίου Κρήτης το 2014…