Καρυδότσουφλο, του Ίαν Μακ Γιούαν

Συντάκτης: Άρης Γαβριηλίδης, Συγγραφέας - Εικαστικός

Influence:

Ο Σκώτος (προφανές από το όνομά του) συγγραφέας Ίαν ΜακΓιούαν έχει στο ενεργητικό του δύο συλλογές διηγημάτων, 14 μυθιστορήματα και ένα βραβείο Μπούκερ.

Το νέο του βιβλίο του έχει την τύχη να μεταφραστεί από την Κατερίνα Σχινά, η γλαφυρότητα και τα πλούσια ελληνικά της οποίας σε κάνουν να ξεχνάς πως διαβάζεις μετάφραση και όχι πρωτότυπο κείμενο.

Πριν συνεχίσουμε όμως ας δώσουμε το λόγο στο οπισθόφυλλο του βιβλίου για να μας βάλει στην εικόνα με τον πιο έγκυρο τρόπο:

H Τρούντυ έχει προδώσει τον σύζυγό της, τον Τζον, έναν ευαίσθητο διανοούµενο, ποιητή και εκδότη, που εξακολουθεί να την αγαπά. Όµορφη, κακοµαθηµένη και έγκυος στο παιδί τους, η Τρούντυ εξακολουθεί να ζει στο οικογενειακό τους σπίτι –µια ανεκτίµητης αξίας λονδρέζικη έπαυλη που έχει αρχίσει να καταρρέει–, έχοντας συνδεθεί ερωτικά µε τον αδελφό του Τζον, τον πληκτικό και ανόητο Κλοντ. Οι δυο τους εξυφαίνουν ένα σατανικό σχέδιο για να απαλλαγούν από τον ενοχλητικό σύζυγο και να κληρονοµήσουν την περιουσία. Όµως υπάρχει ένας µάρτυρας των δολοπλοκιών τους: το φιλοπερίεργο έµβρυο, που παρακολουθεί και ακούει τα πάντα µέσα από τη µήτρα της Τρούντυ.

Μια κλασική ιστορία φόνου και εξαπάτησης, αφηγηµένη από τον πιο ασυνήθιστο αφηγητή, ένα αγέννητο παιδί. Ένα θαυµάσια δοµηµένο θρίλερ, γεµάτο αναφορές στον Σαίξπηρ αλλά και στη σύγχρονη αγγλική ποίηση, γραµµένο από έναν µάστορα του είδους.

«Πολλά µυθιστορήµατα εµπνέονται από τον Άµλετ, από τον Μαύρο πρίγκιπα της Άιρις Μέρντοχ ως το Γερτρούδη και Κλαύδιος του Απντάικ. Ελάχιστα µυθιστορήµατα έχουν αφηγητή ένα αγέννητο παιδί – ο Αγέννητος Χριστόφορος του Φουέντες είναι ένα από αυτά. Το Καρυδότσουφλο του ΜακΓιούαν, το αριστοτεχνικό νέο του µυθιστόρηµα, είναι το πρώτο βιβλίο που συνδυάζει και τα δύο». (The Guardian)

Πράγματι, αυτό που ξαφνιάζει τον αναγνώστη από την αρχή και κρατά ολοζώντανο το ενδιαφέρον του μέχρι την τελευταία σελίδα είναι το έξοχο εύρημα του συγγραφέα να βάζει ως αφηγητή το έμβρυο που κυοφορεί η πρωταγωνίστρια-υποψήφια μητέρα-σύζυγος-ερωμένη-δολοφόνος.

Το στόρυ, αυτό καθεαυτό, είναι τετριμμένο: ένα παράνομο ζευγάρι συνωμοτεί για βγάλει από την μέση τον/την σύζυγο. Το έχουμε δει σε πάμπολλα μυθιστορήματα και κινηματογραφικές ταινίες σε κάθε του εκδοχή. Επί πλέον, λείπουν οι μεγάλες ανατροπές που περιμένεις σε ένα μυθιστόρημα και μάλιστα «αστυνομικό» ενώ η διήγηση είναι γραμμική χωρίς φλας-μπακ.

Εδώ όμως τρία είναι τα χαρακτηριστικά που διαφοροποιούν το βιβλίο και το κάνουν να διαβάζεται σαν θρίλερ: Το πρώτο, και κυριότερο, είναι, όπως είπαμε, το εύρημα σχετικά με το αναπάντεχο πρόσωπο του αφηγητή. Το δεύτερο, η αφηγηματική δεξιοτεχνία του συγγραφέα. Το τρίτο, οι φιλοσοφικές παρατηρήσεις και οι αναφορές σε Άγγλους ποιητές «διά στόματος εμβρύου».

(διαβάστε τη συνέχεια του άρθρου στην επόμενη σελίδα)

Σελίδες: 1 2

Συντάκτης: Άρης Γαβριηλίδης, Συγγραφέας - Εικαστικός

Influence:

Ο Άρης Γαβριηλίδης, οικονομολόγος, πρώην  διευθυντικό στέλεχος τραπεζών και επιχειρήσεων, ασχολείται ερασιτεχνικά με το γράψιμο…