Ερωτικός κινηματογράφος που ξυπνά τις αισθήσεις-Μέρος Β

Συντάκτης: Μαρίνα Σίσκου

Influence:

Ο ερωτικός κινηματογράφος είναι η δημιουργία ταινιών των οποίων το κεντρικό θέμα είναι οι ερωτικές φαντασιώσεις, συχνά συνυφασμένες με κοινωνικά ταμπού, την κοινωνική κριτική ή φετίχ.

Στο δεύτερο μέρος του αφιερώματος θα θυμηθούμε ταινίες που σφράγισαν όχι μόνο τον ερωτικό κινηματογράφο, αλλά τον κινηματογράφο εν γένει. Ταινίες που προκάλεσαν, που συζητήθηκαν, που έδωσαν μια νέα σκηνοθετική πινελιά σε αυτό που ορίζαμε μέχρι τότε, ως ερωτική ταινία. Πάμε να τις θυμηθούμε;

  1. Γλυκιά Ήβη (Poison Ivy, 1992)

Ο Κούπερ, ο Ντάριλ και η Τζόρτζι, μέλη μίας εύπορης οικογένειας που, αν και ζουν κάτω από την ίδια στέγη, είναι συναισθηματικά αποξενωμένοι. Από τη στιγμή που στη ζωή της αμερικάνικης οικογένειας εισέρχεται η σαγηνευτική και μοχθηρή έφηβη Ήβη, ξεκινά η κλιμάκωση της πλοκής. Χάρη στη ζεστασιά που τόσο είχαν ανάγκη, γίνεται φίλη και έμπιστή τους. Σύντομα η Ήβη σαγηνεύει τον αρχηγό της οικογένειας ο οποίος την ερωτεύεται παράφορα, προτού συνειδητοποιήσει ότι πρόκειται για μία σατανική γυναίκα. Η Ήβη καθοδηγείται μόνον από το έγκλημα και την εκδίκηση στη ζωή της.

Η ταινία είναι σκηνοθετημένη από τον Κατ Σι Ρούμπεν και πρωταγωνιστούν οι Ντρου Μπάριμορ, Τομ Σκέριτ, Τσέριλ Λαντ.

  1. Restless (2000)

Είναι ένα αισθηματικό δράμα που χτίζεται πάνω στη συναισθηματική δίνη ενός νεαρού νοσηλευτή που διάγει μία έξαλλη σεξουαλική και ταυτόχρονα κενή ερωτική ζωή. Ο Άρι (Mikko Nousiainen), έχοντας τη μητέρα του σε τερματικό στάδιο καρκίνου περνά τα βράδια του με εφήμερες επαφές. Η ιστορία αφορά το δράμα του πρωταγωνιστή από τη στιγμή που εμπλέκεται συναισθηματικά μαζί του η Τίνα, μία γυναίκα που επιθυμεί και επιδιώκει να ζήσει μαζί με τον Άρι μία πραγματική ερωτική σχέση. Η ταινία τελειώνει με το θάνατο της μητέρας, και τη γέννηση του παιδιού του Άρη από την Τίνα μέσα από βασανιστικές απιστίες και προσπάθειες διαφυγής του πρωταγωνιστή.

Η σκηνοθεσία υπογράφεται από τον Άκου Λουχίμιες και το σενάριο επίσης από τον Άκου Λουχίμιες και τον Αλέξι Μπάρντι. Προβλήθηκε στο 22 Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Μόσχας.

  1. Love (2015)

Η ταινία “Love” αφορά ένα ερωτικό τρίγωνο. Αρχικά ο Μέρφι και η Ηλέκτρα συνάπτουν μία πολύ παθιασμένη σχέση που βιώνει πολλά στάδια. Η αλληλεξάρτησή τους οδηγεί σε πειραματισμούς με εκρηκτική έκβαση.  Η πρωτοεμφανιζόμενη Αόμι Μάιοκ είναι από τις ομορφότερες γυναίκες του σινεμά, όμως ο επαγγελματίας ηθοποιός της γαλλικής παραγωγής είναι ο Καρλ Γκλάσμαν.

  1. Lolita (1997)

«Λολίτα, πεθαίνω, τελειώνω.
Η ενοχή και το μίσος με καίει.
Και ξανά τη γροθιά μου σου υψώνω
και ξανά η φωνούλα σου κλαίει».

Η διασκευή του μυθιστορήματος του Ναμπόκοφ ενδεχομένως υστερεί σε σχέση με τον τολμηρό ερωτισμό του βιβλίου, αλλά πετυχαίνει την ειρωνική οπτική του συγγραφέα για το πώς έβλεπε την μεταπολεμική αμερικανική κοινωνία. Ο έρωτας της αριστουργηματικής ταινίας είναι ένας έρωτας  καταραμένος: Ο μεσήλικας Χάμπερτ Χάμπερτ, ψευδώνυμος αφηγητής και πρωταγωνιστής του βιβλίου, ποιητής και παιδόφιλος ερωτεύεται παράφορα την μοναχοκόρη της σπιτονοικοκυράς του και αποδύεται σ’ έναν απελπισμένο αγώνα για να την κατακτήσει, οδηγώντας μοιραία και τους δύο στην καταστροφή. Το αδιανόητο πάθος του Χάμπερτ για την παιδούλα είναι βαθιά ριζωμένο στην ψυχή του ως απόρροια του τραύματος ενός ανεκπλήρωτου παιδικού έρωτα με τη δωδεκάχρονη Άνναμπελ που γνώρισε ο ίδιος  ως παιδί σε παραθαλάσσιο θέρετρο της Μεσογείου.

Το βιβλίο «Λολίτα» εκδόθηκε το 1995 στο Παρίσι και έγινε ανάρπαστο μπεστ σέλλερ, όντας την ίδια στιγμή “success de scandale”. Λίγα χρόνια αργότερα μεταφέρθηκε στη μεγάλη οθόνη μέσα από τη σκηνοθετική μαεστρία του Στάνλεϋ Κιούμπρικ.

Τη Λολίτα ενσαρκώνει η Ντομινίκ Σουέιν, και τον Χάμπερτ υποδύεται ο Τζέρεμι Άιρονς.

Το ιδιόρρυθμο ζευγάρι πραγματοποιεί ένα ταξίδι στην αμερικανική ενδοχώρα, στη διάρκεια του οποίου προκειμένου ο διαφθορέας Χάμπερτ να αποπλανήσει τη μικρή Λολίτα, της κάνει όλα τα χατίρια που κάνεις σε ένα μικρό παιδί. Η ερμηνεία των χαρακτήρων ανήκει στον θεατή αν και σε κάθε περίπτωση πρόκειται για μία ταινία- ύμνο στις αισθήσεις και στην παλινδρόμηση του φυσικού και του νοσηρού.

  1. Exotica ( 1994)

Παρακολουθώντας την “Exotica” αισθάνεται κανείς ότι όλα τα πρόσωπα έχουν μεταξύ τους κάτι κοινό.  Είναι ένα ερωτικό θρίλερ καναδικής παραγωγής του Άρμενο-Καναδού σκηνοθέτη και σεναριογράφου Άτομ Εγκογιάν.

Ένας πατέρας θρηνεί το θάνατο του παιδιού του, γοητεύεται από μία στριπτιζέζ. Η ταινία υποβάλλεται από μυστηριακή, κρυπτική αφήγηση. Γνώρισε σημαντική εμπορική επιτυχία και λέγεται ότι δημιουργήθηκε χάρη στην περιέργεια του Εγκογιάν σχετικά με τον ρόλο των στριπτίζ-κλαμπ σε κοινωνίες που είναι εμμονικές με το σεξ.

Διαδραματίζεται σε ένα φανταστικό στριπτίζ-κλαμπ στο Τορόντο.

Πρωταγωνιστούν: Μία Κίρσνερ, Μπρους Γκρίνγουντ, Ηλίας Κοτέας Σάρα Πόλεϊ, Αρσινέ Χατζιάν.

  1. H γραμματέας (The Secretary, 2002)

Πρωταγωνιστικό ζευγάρι του ρομαντικού-δράματος που περιέχει στοιχεία κωμωδίας είναι ο Ε. Έντουαρντ Γκρέι (Στίβεν Σάινμπεργκ) και η Λι Χόλογεϋ (Μάγκι Γκύλενχαλ).

Ο τίτλος της ταινίας υπαινίσσεται ότι πρόκειται για ένα ζεύγος αφεντικού και υποτακτικού. Η Λι, μία ιδιόρρυθμη κοπέλα με ιδιαίτερη ευαισθησία και ιστορικό ψυχολογικής διαταραχής, αναλαμβάνει καθήκοντα της γραμματέως για τον εκκεντρικό και κυριαρχικό δικηγόρο Γκρέυ, ο οποίος τη μυεί σε ένα σαζο-μαζοχιστικό δεσμό. Η Λι βιώνει μία συναισθηματική και ερωτική αφύπνιση και γίνεται έρμαιο του Γκρέυ, τον οποίον βλέπουμε να μην είναι βέβαιος για τα συναισθήματά του. Όταν η πίστη και η υποταγή της γραμματέως του επιβεβαιώνονται με ταπεινωτικό για εκείνη τρόπο, εκείνος αφοσιώνεται σε αυτή και την ιδιόμορφη ερωτική τους σχέση.

Σκηνοθέτης της ταινίας είναι ο Στίβεν Σάινμπεργκ.

  1. Μάτια Ερμητικά Κλειστά (Eyes Wide Shut, 1999)

Ακόμη ένα αισθησιακό θρίλερ του σκηνοθέτη Στάνλεϋ Κιούμπρικ και κύκνειο άσμα του καθώς πέθανε τέσσερις ημέρες αφότου ο Κιούμπρικ παρουσίασε την τελική μορφή της ταινίας. Το σενάριο είναι επίσης δημιούργημα του ίδιου και η έμπνευση του σεναρίου προήλθε από το μυθιστόρημα Traumnovelle του Άρτου Σνίτσερ.

Η ταινία διαδραματίζεται με φόντο τη Νέα Υόρκη και πρωταγωνιστές ένα ζευγάρι, τον γιατρό Ουίλιαμ «Μπιλ» Χάρτφορν (Τομ Κρουζ) και την Άλις (Νικόλ Κίντμαν). Πρόκειται για μία επικίνδυνη περιπλάνηση του συζύγου, μετά την αποκάλυψη της γυναίκας του ότι σκέφτεται να τον αφήσει για χάρη κάποιου άλλου. Η περιπλάνηση του γιατρού είναι ακραία, αφού στη διάρκειά της ανακαλύπτει και ο ίδιος μία καλά απωθημένη προσωπικότητα. Η αισθητική της ταινίας είναι αξιομνημόνευτη.

Συντάκτης: Μαρίνα Σίσκου,

Influence:

Σπούδασα Αγγλική Φιλολογία και εργάζομαι ως εκπαιδευτικός, μεταφράστρια και επιμελήτρια κειμένων…